Forside Detail

Forbrugerstyrelse: Bliv ikke forblændet af butikkernes prisgarantier

-
Foto: Shutterstock.com

Prisgaranti kan give højere priser. Forbrugerstyrelsen advarer mod at lade sig forblænde af prisløfterne.

Forbrugerstyrelsen er nu ude og advare, om at man ikke skal lade sig forblænde af de prisgarantier, som ofte mødes indenfor elektronikprodukter. Det skriver DR Nyheder.

En prisgaranti handler om at hvis kunden kan skaffe dokumentation om at samme vare kan fås billigere hos en konkurrent, så vil butikken med prisgaranti sælge til samme pris.

Et alternativ, eller suplement til dette, er at tilbyde prismatch hvor butikkens priser automatisk følger konkurrenternes. Prisgaranti er det mest udbredte herhjemme.

Med både prisgaranti og prismatch følger ofte nogle betingelser der skal være opfyldt. Det kan være krav til at det skal være en dansk butik, varen skal være på lager hos konkurrenten, skal bo indenfor samme geografiske område eller andet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens har undersøgt markedet og de fandt ca. 640 virksomheder med prisgaranti, og her var netop elektronik den mest udbredte varegruppe med prisgaranti på.

 

Garantier kan hæve priserne

Selvom prisløfterne kan være en god deal, så viser en undersøgende som Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen har foretaget, at det også kan have den modsatte effekt.

“Brugen af prismatching og prisgarantier kan føre til højere priser. Og mekanismen er, at hvis jeg som konkurrent ved, at hvis jeg sænker min pris, så vil min konkurrent også gøre det, så kan det mindske lysten til at sænke prisen”, fortæller kontorchef hos Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke, til DR Nyheder.

Der er ikke tale om karteldannelse, hvor butikkerne ulovligt aftaler at holde priserne kunstigt oppe.

Men effekten vil mærkes på nogenlunde samme måde. Den økonomiske teori er, at ingen af butikkerne ser en fordel i at sænke priserne, hvis konkurrenten alligevel bare følger med ned.

Dermed bliver udgangspunktet en højere pris.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen henviser også i deres undersøgelse til et studie udførst sidste år i USA mellem kæderne Target, Best Buy og Amazon. Den viste at prisgarantier i gennemsnit førte til prisstigninger på 6%.

 

Annonce