Forside Baggrund

TV 2: Play i fokus nu, forbedringer på vej

-

TV 2 har netop lanceret deres strategi for de kommende 3 år og her vil streamingtjenesten TV 2 Play få øget fokus.

“TV 2 skal være stærkere på det digitale område, samtidig med at vi vil værne om den forretning, vi allerede har. Den gode nyhed er, at de to ting ikke er i modstrid med hinanden – snarere tværtimod”.

Det fortæller adm. direktør i TV 2, Merete Eldrup, i en pressemeddelelse i forbindelse med TV 2s koncernstrategi for de næste 3 år (2018-2021).

TV 2 rundede de 30 år mandag d. 1. oktober 2018 og har over de år indtaget en markant rolle i det danske mediebillede. Ambitionen for de kommende år er at fastholde denne styrke i et streaming-landskab med massiv digital konkurrence og forbrugervaner, der hele tiden ændrer sig.

 

Foto: recordere.dk

 

Øget fokus på TV 2 PLAY

Den nye koncernstrategi betyder bl.a. et øget fokus på TV 2 Play. Det skal være nemmere at finde det indhold man gerne vil se.

Som en del af dette kommer der flere personlige anbefalinger, baseret på en blanding af algoritmer og redaktionelt forarbejde.

“Vi skal i de kommende år fortsat tjene penge for at producere dansk kvalitetsindhold, men vi skal i højere grad gøre det via TV 2 PLAY på en måde, der gør det nemt og attraktivt for abonnenterne at finde og forbruge indholdet”, lyder det fra Merete Eldrup i pressemeddelelsen.

Efter tidligere fokus med at få gjort streamingtjenestens teknik stabil, der er fokus for TV 2 Play nu skiftet over på indholdet og den måde det præsenteres på.

“Næste skridt bliver at forbedre navigationen. Det handler om at finde indholdet, når man kommer ind på TV 2 Play, og hvordan man kommer videre til noget nyt indhold. Vi skal blive bedre til at personalisere og anbefale”, fortæller Metete Eldrup til MediaWatch, og hun uddyber:

“Vi vil især gerne blive bedre til at lede folk videre. Det handler dels om at lede brugere videre til nyt indhold via algoritmer, men det er så sandelig lige så meget en redaktionel opgave. Hvis en bruger har set Badehotellet, er der ingen, der siger, at vedkommende skal se mere af det samme”.

 

“Hvis en bruger har set Badehotellet, er der ingen, der siger, at vedkommende skal se mere af det samme”.

 

Bredde i anbefalingerne

Bredden af indholdet på TV 2 Play skal bringes i spil i forhold til det der anbefales.

“Måske er det mere relevant at præsentere brugeren for sidste uges “Operation X” eller 22 Nyhederne. Vi skal bringe bredden i vores indhold mere i spil, når vi prøver at fastholde brugerne.”, fortæller Merete Eldrup til MediaWatch.

I den forbindelse kigger TV 2 også på profiler på tjenesten som det kendes fra Netflix, så børnene f.eks. ikke får anbefalinger ud fra det de voksne ser og omvendt.

“Vi skal kende den enkelte bruger bedre. Som det er i dag, kan vi se, at der er en abonnent, som ser “Badehotellet”, en dokumentar og noget sport. Men det kan dække over en familie på to voksne og to børn, og vi aner ikke, hvem i husstanden der ser hvad. Det skal vi have mere kendskab til. Vi ser eksempelvis på at lave profiler, sådan som streamingkunder kender det fra Netflix”, fortæller Merete Eldrup til MediaWatch.

 

“Play-centrisk betyder, at vi i højere grad tænker Play ind, når vi laver vores publiceringsplaner”

 

‘Play-centrisk’ indholdsstrategi

En anden del af det øgede fokus på TV 2 Play handler også om at tænke streamingtjenesten ind i programplanerne.

“Vi kalder indholdsstrategien Play-centrisk. Det er ikke sådan, at alt skal have premiere på Play først. Det kan sagtens være, at det kommer på en flow-kanal, før det kommer på Play. Play-centrisk betyder, at vi i højere grad tænker Play ind, når vi laver vores publiceringsplaner”, fortæller Merete Eldrup til MediaWatch, og hun fortsætter:

“Hvis vi tager fiktionsområdet, så har vi hidtil tænkt på, om vi har noget til Zulu, hovedkanalen eller Charlie hen over året, men nu tænker vi mere på Play som omdrejningspunktet for vores planer”.

Det handler om at undgå perioder hvor abonnenterne på TV 2 Play oplever at der mangler noget nyt at se.

“Vi vil gerne undgå huller, hvor folk oplever, at vi ikke leverer noget til dem. Vi skal være så relevante som muligt for så mange som muligt så tit som muligt”, slutter Merete Eldrup til MediaWatch.

 

TV-distributører inviteret med

TV-distributørene er inviteret med til at samarbejde om udbredelsen af streamingtjenesten. Her har Stofa og Boxer valgt at tilbyde TV 2 Play til deres kunder som en del af (de større) tv-pakker.

Se også: TV 2 Play bliver en del af tv-pakken hos Stofa og Boxer

 

Tilgængelighed

Det er ikke oplyst hvornår TV 2 Play “går i luften” med de forskellige nye tiltag.

 

Annonce