Forside Produkter Mobil

OnePlus fusionerer med OPPO

-
OPPO FInd X3 og OnePlus NORD 5G – to af de senest lancerede telefoner fra de to kinesiske brands, der nu går sammen (Foto: OPPO/OnePlus)

De to brands kommer angiveligt til at være separate udadtil, men bliver tættere integreret indadtil.

To af de store, kinesiske smartphone-brands smelter nu sammen – i hvert fald i visse sammenhænge. De populære OnePlus-telefoner vil i fremtiden blive lavet i samarbejde med OPPO, der er et langt mindre kendt smartphone-brand i Danmark.

OnePlus og OPPO ejes allerede af den samme, kinesiske teknologi-gigant, BBK Electronics, der også ejer to andre succesrige smartphone-brands, Vivo og Realme. BBK Electronics har overhalet Samsung som verdens største smartphone-producent af samme årsag.

Annonce:

Ifølge en udmelding fra OnePlus’ medstifter og CEO, Pete Lau, kommer de to selskaber dog til at fortsætte som separate brands, blot med en større integration bag kulisserne. Der skulle dog ifølge Engadget være tale om en reel fusion, hvor OnePlus bliver et sub-brand til OPPO.

Udmeldingen kom, som det ofte er sket i OnePlus-sammenhænge, som et indlæg fra Lau på OnePlus’ brugerforum. Netop den tætte kontakt med brugerne har kendetegnet OnePlus siden lanceringen af brandet. Og Lau forsikrer brugerne, at OnePlus vil ”fortsætte med at lancere produkter, afholde events (forhåbentlig snart ansigt til ansigt) og holde kontakten direkte med jer for feedback gennem de samme kanaler som før”.

”Et vendepunkt”

Der er dog ingen tvivl om, at OnePlus er under forandring, hvilket Lau også selv understreger i indlægget. Det dramatiske brud med OnePlus’ anden medstifter, Carl Pei, har ført til at Lau, med egne ord ”har taget yderligere ansvar for produktstrategi for både OnePlus og OPPO” og Lau har allerede integreret flere af de to firmaers teams og ressourcer.

Ifølge Pete Lau er det fordi resultaterne af disse integrationer har været ganske positive, at de to firmaer nu fusioneres. Lau skriver, at OnePlus er nået et ”vendepunkt”, og er nødt til at udvikle sig, hvis firmaet fortsat skal give brugerne ”den højst mulige kvalitet i OnePlus-oplevelsen”.

Som et eksempel på udviklingen henviser Lau til den udvidede produktstrategi, som OnePlus har gennemført i de senere år. Firmaets oprindelige kerneidé var den billige Android-smartphone, baseret på den nyeste Snapdragon-processor og øvrig højtydende hardware, men som derudover ikke havde nogle dikkedarer, kunderne skulle betale for.

Siden er OnePlus blevet et brand med både innovative flagskibstelefoner, der er noget dyrere (men stadig ofte billigere end tilsvarende smartphones fra andre brands) og veldesignede, billige modeller i Nord-serien, der netop har fået en ny elev i klassen. OnePlus er også begyndt at lave smarture, hvilket firmaet har været knapt så heldig med ifølge vores anmeldelse.

OPPO har, ligesom Vivo, markedsført sig på sine innovationer, så spørgsmålet er, om disse nu vil smitte af på OnePlus. Hvordan resultatet af fusionen reelt kommer til at udmønte sig, vil vi følge nært på disse sider.

Annonce:
Forrige artikelTEST: JBL LIVE PRO+ In-ear øretelefoner med adaptiv støjreduktion
Næste artikelMange kan ikke se Danmark spille hos Viaplay, Boxer og YouSee
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.