Forside * Nyheder

Meta og Ray-Bans smartbriller er et flop

-
(Foto: Ray-Ban)

Der er solgt færre end 300.000 af smartbrillerne siden lanceringen i september 2021, og kun 10% af køberne bruger dem stadig.

Der var sikkert mange, der kløede sig lidt i hovedbunden for snart to år siden, da Meta og Ray-Ban annoncerede deres fælles smartbrille med navnet Ray-Ban Stories. Det skulle være startskuddet til en smartbrille-strategi, der dog siden blev overhalet af navneskiftet fra Facebook til Meta, lanceringen af en metavers-strategi og fokus på firmaets XR-headsets.

Når Ray-Ban Stories forårsagede kløen i hovedbunden, var det fordi, konceptet bag dem allerede var blevet forsøgt uden større held. Snap, Inc., firmaet bag den populære sociale medie-platform Snapchat, havde allerede lanceret flere generationer af deres Spectacles-brille uden at det nødvendigvis var blevet en storsællert.

Annonce:

For både Spectacles og Ray-Ban Stories gælder det, at deres hovedfunktion er at tage billeder i hovedhøjde. Idéen er, at man uden at skulle fumle med sin smartphone, kan tage billeder med en enkelt stemmekommando med de indbyggede kameraer i solbrillerne, og derefter automatisk uploade billederne til sin Snapchat-, Instagram-, eller Facebook-profil.

I Ray-Ban Stories’ tilfælde er der også et par indbyggede højttalere i brillen, der lidt ligesom Boses Frames-brille kan lade brugeren lytte til musik uden at have noget i ørerne, men også uden at resten af verden nødvendigvis bliver generet af lyden.

Opfølger stadig på vej

Det der med at tage fotos og videoer i øjenhøjde er en funktion, der går helt tilbage til Google Glass, der heller ikke var nogen forbrugersucces. Snap, Inc. har siden droppet konceptet, og er nu primært fokuseret på at lave rigtige AR-briller. Så det kan undre, hvorfor Meta kastede sig over konceptet. Måske troede selskabet, at de kunne gøre det bedre?

(Foto: Ray-Ban)

Det ved vi nu, at de ikke kunne. I hvert fald, hvis man skal stole på Wall Street Journal. De har fået fingre i interne dokumenter, der viser, at der er solgt en hel del færre Ray-Ban Stories end forventet. Meta var allerede beskedne med ambitionerne, og havde håbet, at der på nuværende tidspunkt ville være solgt lige under en halv million eksemplarer af smartbrillerne.

Men ifølge dokumenterne er der solgt færre end 300.000, hvilket er det antal, Meta havde håbet de ville opnå efter det første år. Hvad værre er, så har brugerne også mistet interessen. Dokumenterne viser også at kun lidt over 27.000 brugere stadig bruger deres Ray-Ban Stories.

Over 90% af brugerne har altså droppet at bruge brillerne efter indkøb. Ganske overraskende skulle der stadig være en opfølger på vej, og Meta arbejder også på rigtige AR-briller med skærminformationer inde i linsen. Måske hører vi mere om firmaets planer ved udviklerkonferencen Meta Connect, der finder sted i september.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.