Forside * Featured

Så er Facebooks første smartbriller blevet lanceret

-

Første skridt I Facebooks brille-strategi er taget, og firmaet starter i det små ved at lade sig inspirere af Snapchat.

Facebook har tydeligvis ingen moralske skrupler, når det gælder at lade sig ”inspirere” af mindre konkurrenter. Det gælder åbenbart især Snapchat, som firmaet i flere omgange har ”lånt” fra. Det gælder for eksempel de nu så populære ”Stories” på Instagram, der oprindeligt blev lanceret af Snapchat.

Men som mange Recordere-læsere sikkert husker, så kom firmaet bag Snapchat, Snap Inc., også med et par smartbriller for nogle år tilbage. De hed Spectacles, og var stort set kun ”smarte”, fordi de kunne tage fotos – og senere video – og lægge dem op på Snapchat via en smartphone. Der er kommet flere forskellige versioner af Spectacles, siden de blev lanceret for fem år siden.

Annonce:

Dette koncept har Facebook nu også snuppet. Og de har endda givet produktet det samme navn som det videokoncept, de nappede fra Snapchat: ”Stories”. Stories er smartbriller fra Facebook og brillegiganten EssilorLuxottica, og de fås i to modeller. Den ene ligner den første version af Spectacles til forveksling, den anden ligner et par Ray-Ban Wayfarer-solbriller.

Og det er såmænd fordi, de sidstnævnte netop ER baseret på et par Ray-Ban Wayfarer-solbriller. De bliver endda markedsført under Ray-Ban-navnet. Det er nemlig EssilorLuxottica, der producerer de legendariske solbriller, men vi vidste jo allerede godt i forvejen, at Facebooks første bud på et par smartbriller ville komme i en Ray-Ban-form.

Bluetooth-headset i brilleform

Hvad vi ikke vidste var, at brillernes primære funktion er at optage video og tage billeder med de to 5MP-kameraer, der sidder på hver sin side af brillerne. 5MP lyder måske ikke af så meget (det svarer til kameraet i Nokias N95 fra 2007), men Facebook siger, at de med AI og gode algoritmer kan få billedkvaliteten langt højere op.

Fra kameraerne kan billeder og videoer overføres til en ny app, der hedder Facebook View. Her kan du redigere dem, tilføje filtre og så videre, og så lægge dem op på Instagram eller Facebook. Du kan dog også bare gemme filerne på din smartphone og lægge dem op andre steder.

Der sidder også, som forventet, et par højttalere i brillestængerne, så du i stil med Boses og Amazons smartbriller (der begge hedder Frames) kan lytte til musik og podcasts ad den vej. Endelig sidder der naturligvis mikrofoner i solbrillerne, så du kan bruge dem som Bluetooth-headset til telefonopkald med mere.

Hele baduljen er stemmeaktiveret, så du skal bruge aktiveringsordet ”Hey Facebook” for at tage billeder, video, foretage og modtage opkald, afspille lyd og så videre. Prisen ligger på 299 dollar, hvilket svarer til omkring 1.900 kroner før danske skatter og afgifter kommer oven i. De kan dog ikke købes i Danmark endnu. Du skal ind i en brillebutik i Storbritannien, Irland, Italien, Australien, USA eller Canada, hvis du vil have dem med det samme.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.