
Modellen, der går under kodenavnet Hypernova, vil vil være den første af sin art fra et af de helt store tech-firmaer.
Med det væld af smartbriller, der er i handelen fra både store og små selskaber er det nemt at glemme, at de bedst sælgende i kategorien er Metas Ray-Ban-briller. Meta har solgt lidt over et par millioner eksemplarer af brillerne, der skabte kategorien ’AI-briller’, hvor adgang til en AI i skyen og direkte foto/video-uploads til sociale medier er hovedattraktionerne.
Men det endelige mål for smartbrille-udviklingen er naturligvis ægte AR-briller, hvor brugeren kan se et lag af information og grafik oven på virkeligheden direkte i brilleglassene. Det har været ambitionen lige siden Google for 12 år siden slap Glass løs på verden.
I de senere år har en række firmaer lanceret brillemodeller, der kommer tættere på, med de såkaldte HUD-briller (Heads-Up Display). Disse kan putte undertekster på, hvad folk siger til dig på et fremmedsprog, give dig informationer om omgivelserne (f.eks. navigations-instrukser) og meget andet. Men ingen af dem har været pæne, praktiske, eller prisbillige nok til at have masse-appel.
Meta vil være de første til at lancere en model med skærm i brilleglassene, der har tilstrækkelig lang batterilevetid, fungerer godt i praksis og er lækkert designede. Og ifølge businessmediet CNBC kan det ske i næste måned. CNBCs kilder hos Meta siger nemlig, at modellen med det interne navn Hypernova bliver lanceret 17. september.
Prada-samarbejde
Den dag åbner Metas udviklermesse Connect nemlig, hvor Hypernova skulle blive annonceret som et reelt produkt på vej ud på markedet. Hypernova bliver dog næppe det endelige navn. Faktisk kan navnet blive temmelig luksuriøst. Ligesom Metas nuværende brillesamarbejder med Ray-Ban og Oakley kan det bære designpartnerens navn.

Denne designpartner har siden årets begyndelse rygtedes at være det italienske luksusbrand Prada. Ray-Ban, Oakley, og Prada har alle det til fælles, at brillestel med disse logoer på laves af Italiensk-Franske EssilorLuxotica, som Meta dermed allerede har et samarbejde i gang med. Hvis det viser sig at være rigtigt, kommer brillerne nok bare til at hedde Meta Prada eller Prada Meta.
Smartbrillerne bliver dog formentlig noget dyrere end Metas nuværende modeller, og ikke kun fordi, der står Prada på dem. Flere medier rapporterer om en pris på omkring 800 dollar, eller lidt over 5.100 kroner før danske skatter og afgifter. Når de koster det samme som en mellemklasse-smartphone er det fordi, smartbrillerne nærmest er netop en sådan.
To skærme er ikke strømforbruget værd
Rent teknisk skulle ”skærmen” i brillerne kun være i det ene brilleglas, lidt i stil med hvad f.eks. Vuzix har solgt til erhvervslivet i nogle år nu. Det handler om at fordelene ved at have en skærm til hvert øje er noget mindre end ulemperne ved dobbelt strømforbrug. Skærmen dækker kun en lille del af brugerens synsfelt med en FoV på 20 grader.
Det gør også Hypernova dyrere, at der følger standardtilbehør med i form af et neurosensor-armbånd, der aflæser nerverne i dit håndled. Armbåndet muliggør navigation rundt på brilleskærmen med diskret gestikulation og er et princip, Meta har haft i tankerne i årevis. Dertil kommer, at smartbrillerne naturligvis kan forbinde sig til en AI i skyen, har kameraer ombord og alle de andre ting, som Metas smartbriller allerede kan.
Selv om Hypernova/Prada Meta bliver annonceret om tre uger, kan der stadig være flere måneder til de bliver tilgængelige, og det er som vanligt ukendt, om de bliver tilgængelige uden for USA til at begynde med.








