Forside * Tests

TEST: iPhone 6




Foto: recordere.dk




 


Indledning


Lad det være sagt med det samme: IPhone 6 er enten den bedste telefon, du nogensinde har haft, eller også er det bare noget, du trækker på skuldrene ad.



Med det mener jeg, at der næppe vil være ret mange Android-brugere, der kommer til at skifte platform på grund af lanceringen af iPhone 6 og iPhone 6 Plus. I hvert fald ikke blandt dem, der bruger en af flagskibene på Android-platformen. Dertil byder den nye iPhone-generation simpelthen på for lidt nyt.


De potentielle kunder til de nye iPhone-modeller er først og fremmest folk, der er glade for iPhone i forvejen, dernæst utilfredse Windows Phone-brugere, og til sidst Android-brugere, der bruger en tudsegammel model, eller en ultra-ultra-skrabet discount-Android-smartphone.


Fans af Samsungs GALAXY-serie, LG G3 eller HTC One kan ligeså godt lade være med at læse videre, der er ikke noget i de nye iPhones, der er attraktivt nok til at tage det store skridt til en anden platform.


Når vi først fået det ud af verden, er der dog ingen tvivl om, at iPhone 6 formentlig er den smukkeste, hurtigste og mest stabile smartphone, du kan købe lige nu. Den er ikke lavet til folk, der konstant jager de bedste specifikationer og nyeste teknologi. Den er lavet til folk, der vil have en smartphone, der leverer mest muligt med mindst muligt indsats fra brugeren. Og den opgave løser iPhone 6 nærmest perfekt.


Der er nogle få ridser i lakken, som man skal være opmærksom på, men mange vil formentlig føle, at disse bliver opvejet af smartphonens all-round-kvalitet.


Vi ville først kunne få fat i et iPhone 6 Plus-eksemplar midt i oktober, så vi har valgt at fokusere på iPhone 6, da de to eneste forskelle er større skærm og opløsning, samt den optiske billedstabilisering, som iPhone 6 Plus har indbygget. Vi har dog et par enkelte noter om iPhone 6 Plus til sidst i artiklen.


 


 





Foto: recordere.dk



 





Foto: recordere.dk



 


 


Design og feel


Det er længe siden, jeg har fået en smartphone i hånden og tænkt: “Hold op, hvor er den sexet”.


Det ville være synd at sige, at lækkert design er det, der præger Android-platformen. Android-brugere har som regel mere fokus på funktion end på design, når de vælger deres smartphone. Jeg siger ikke, at der ikke findes smukke Android-smartphones, som f.eks. dem fra Sony og HTC, men det er ikke det, platformen er kendt for. Modsat Apple, hvor design har meget høj prioritet. Alligevel var jeg ikke synderligt imponeret over iPhone 4/4S/5/5S og deres kantede design.


Det forholder sig helt modsat med iPhone 6, i hvert fald i den hvide version, vi har testet. Når man først får den i hånden, virker den helt uvirkeligt tynd. At Apple er gået over til afrundede kanter giver en fornemmelse af, at telefonen er tyndere, end den egentlig er.


Plastikken på fronten er nærmest helt perlemors-agtig – et look, som Samsung konsekvent har forsøgt at opnå på deres hvide GALAXY-modeller, men slet ikke er kommet i nærheden af. Det anodiserede aluminium på bagsiden er velkendt, især hvis man har en iPad mini, som der i det hele taget er en hel del designreferencer til. IPhone 6 er lidt tungere, end man forventer, når man først ser den. Men ikke i en grad, der bør skræmme nogen væk.


Touch ID/Home-knappen er blevet fladere, og det får på en eller anden måde hele den nederste del af fronten til at se mere elegant ud. Apple har valgt at flytte power-knappen om på siden, sådan som den kan findes på mange andre telefoner. Det gør hverken fra eller til på designet.


Det eneste, der er rigtig uheldigt ved designet, er kameraet (der i det hele taget er lidt af et problembarn). Linsen og dens metalkant stikker cirka 1 mm op fra bagsidens overflade. Det er irriterende at røre ved, og en ærgerlig detalje på et ellers nærmest fejlfrit design.


Og så er der naturligvis størrelsen. Kommer man fra en tidligere iPhone-model, vil denne telefon virke stor.


Er man derimod vant til smartphones med skærme omkring 5 tommer, som har været normen udenfor iPhone-verdenen i et par år, vil den føles ganske normal. Andre producenter er bedre til at udnytte frontens overflade, når det gælder skærmen. I forhold til f.eks. en LG G3 er der ret meget “spildplads” i form af kant/skærm-forholdet.


Men formentlig ikke noget, der generer folk, der allerede er på iPhone-platformen.


 


 





Foto: recordere.dk



 


 


Skærmen


Apple har igen valgt at satse på højden, snarere end bredden, når det gælder fordelingen af de 4,7 tommer.


Havde skærmen haft den samme form som de fleste af iPhone 6′ konkurrenter, ville den formentlig være en klassisk 5-tommer. Det virker som om, der lige mangler nogle millimeter i bredden. Alligevel er skærmen nogenlunde i 16:9, sådan at apps blot kan skaleres fra tidligere iPhone-skærme op til de større skærme på iPhone 6 og iPhone 6 Plus.


Det har Apple formentlig valgt at gøre som en tjeneste for folk, der ikke nødvendigvis har lange fingre eller store hænder. At det er en prioritet for Apple at man kan nå hele skærmen med en hånd, var et af argumenterne for at Steve Jobs ikke syntes, iPhones skulle have større skærme, end de havde indtil for nylig.


Som et kompromis mellem, hvad markedet dikterer, og Apples hensyn til små hænder, har iPhone 6 (eller rettere iOS 8) en funktion indbygget, der hedder Reachability. Med den kan man dobbelt-tappe på Home-knappen, og så bliver det øverste af skærmen kørt ned til bunden, så man kan nå apps deroppefra.


Uden at kunne måle det specifikke antal nits, så er ingen tvivl om, at iPhone 6 har en af de mest lysstærke skærme på markedet.


Når man skruer helt op for lysstyrken, løber den for eksempel fra LG G3, som ellers har en af de mest velanmeldte skærme lige nu. Til gengæld halter det gevaldigt med en af de funktioner, man ikke tænker så meget over, men som har stor betydning i ens dagligdag:


Den automatiske lys-indstilling. Hvor førnævnte LG G3 skruer perfekt op og ned for lyset, afhængig af om du indenfor eller udenfor, er der meget lidt reaktion på omgivelserne i iPhone 6. Det er altid irriterende, når man selv skal skrue op for lyset på skærmen, og det skal man ofte på iPhone 6. Det virker som en detalje, Apple burde kunne gøre bedre.


Skærmen har en opløsning på 1344×750, der som tidligere nævnt kommer meget tæt på 16:9. Dermed ligger pixeltætheden på 326 ppi, hvilket svarer til den fremragende skærm, der sidder i en iPad mini, men det ligger noget under konkurrenterne.


GALAXY S5 er for eksempel oppe på 432 ppi, og LG G3 er helt oppe på 538. Man kan spørge sig selv, hvor meget betydning det har, når iOS8 er så godt tilpasset hardwaren, som den er.


Men man kommer ikke udenom, at det har en betydning for, hvor behageligt, det er at læse på skærmen i længere tid ad gangen. Bedre pixeltæthed gør tekst skarpere og mere lig tekst på tryk, og dermed mere behagelig at læse.


 


 


 



 


Så her falder iPhone 6 igennem i forhold til konkurrenterne.


IPhone 6-skærmen har en farvegengivelse, der er på niveau med konkurrenternes, hvis ikke en anelse svagere. Men til trods for, at der er tale om en IPS LCD-skærm, er sortgengivelsen ret flot.


 


 





Foto: recordere.dk



 


 


CPU og GPU


Ligesom med iPhone 5S er en af iPhone 6′ største styrker dens regnekraft. Forgængeren løb fra næsten alt og alle i sammenlignelige benchmarks, både når det gjaldt CPU og GPU.


Her ved Apple virkelig, hvad de laver. Den nye Apple A8-CPU er en dual-core 1,4GHz-processor, hvilket i Android- og Windows Phone-land lyder som en bundskraber. Men i Apple-land er det nok til at banke alle konkurrenterne på plads. Og det er vel at mærke kun med 1GB RAM.


I en Geekbench 3-test fik iPhone 6 en single-core-score på 1629 og en multi-core-score på 2922. Til sammenligning ligger LGs flagskib G3 i en geekbench-måling på 938/2168, GALAXY S5 på 940/2868 og HTC One (M8) på 972/2788.


Man skal op i phablet-kategorien for at finde noget, der kan slå iPhone 6 på den front. I sin kategori er iPhone 6 formentlig den hurtigste knallert på molen, i hvert fald blandt mainstream-telefonerne. OnePlus One er blevet målt til 1099/3403, men man skal lige huske, at samtlige Android-telefoner ovenfor kører med fire kerner mod iPhone 6′ to kerner.


I GFXBench 3s Manhattan-test scorede iPhone 6 1867, hvilket svarer til 30,1 fps. Det er mere end ‘rigtige’ grafikkort som NVIDIAs GeForce GT 420, og samme firmas egen reference-tablet.


iPhone 5S lå på 1635, mens 2014-modeller som HTC One (M8) og Sony Xperia Z2 ligger og roder nede på omkring 770. GALAXY S5 er helt nede på 729. Altså under halvdelen.


Selv iPad mini med Retina-skærm kan ikke følge med og ligger nede på omkring en tredjedel af iPhone 6. Så der er ingen tvivl om, at denne telefon vil slå en hånlatter op over for næsten alle de grafik-udfordringer, du kan kaste efter den. Det betyder naturligvis, at der aldrig er nogle problemer med at scrolle op og ned eller frem eller tilbage.


IOS8 kører fuldstændig glat og behageligt, nærmest uanset hvad man gør.


 


 





Foto: recordere.dk



 


 


Kameraer


Selvom der er mange, der er glade for de resultater, man hurtigt kan få ud af at trykke på udløser-knappen i iPhones kamera-app, er og bliver kameraerne iPhones akilleshæl.


Ud over, at kameraet denne gang stikker ud som en bums på en glat barnehud, så bidrager denne design-ofring ikke med noget i forhold til kameraets kvalitet. Hvis man forventer en forbedring i forhold til iPhone 5S, så kan man godt tro om igen.


Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad de såkaldte ‘super-pixels’, som Apple påstår er det nye ved iPhone 6, skulle gøre bedre. Det er i hvert fald svært at se forskel på billeder taget i dagslys med iPhone 5S og iPhone 6.


I forhold til konkurrenterne er der som vanligt skruet op for farvemætheden som standard i iPhones kamera-app. For at opnå det samme i for eksempel LG G3, skal man ganske vist ind og skrue på indstillingerne – noget, der er ret begrænset i iOS8-kamera-appen.


Du kan indstille kun indstille exposure, når du fokuserer, men det sker med en klodset slider midt på skærmen, som er svær at være præcis med. Man skal ud og have fat i en tredjeparts-app, hvis man gerne vil kunne indstille for eksempel ISO eller lukketid manuelt.


Nedenstående billeder er dog taget uden at der er pillet ved indstillingerne, og siden jeg havde LGs G2 og G3 liggende, valgte jeg at bruge dem som sammenligningsgrundlag.


 



 


Det første man lægger mærke til er naturligvis forskellen i megapixels.


Selvom de fleste efterhånden nok blive enige om, at opløsningen langtfra er det eneste afgørende, når det gælder smartphone-fotos, så spiller det dog alligevel en rolle. Hvis man gerne vil beskære billedet efterfølgende, eller gerne vil printe det ud i et større format, så tæller antallet af pixels altså. Og her er iPhone-platformen simpelthen for langt bagud.


IPhone 6 har et 8 megapixels kamera, hvilket er den samme opløsning, som iPhone 4S havde, da den kom ud i 2011. Siden er den eneste ændring, der er sket, en justering af pixelstørrelsen, der dog ikke har givet anledning til noget kæmpe løft i billedkvaliteten. Og siden har konkurrenterne som bekendt udviklet deres kameraer en hel del.


Lige nu ligger den gennemsnitlige opløsning på omkring 13 megapixel, når man ser på flagskibe i smartphone-kategorien. Det er en del år siden, gennemsnittet var 8, når man ser på iPhones rivaler. Argumentet har så været, at iPhone simpelthen bare have et bedre kamera, der ligesom CPU og GPU kunne levere mere med mindre hardware end konkurrenterne.


IPhone 6-kameraet viser, at det ikke er tilfældet. Sammenligner man for eksempel med LG G3, der bestemt ikke har Android-platformens bedste kameraer, kan man tydeligt se forskellen. IPhone 6-kameraet gengiver blå nuancer lidt kraftigere end G3, der i det hele taget virker en smule højere eksponeret end iPhone 6.


Forskellen er dog, at man kan indstille sig ud af den høje eksponering på G3 med indbyggede apps, mens det er langt sværere på iPhone 6. Også med den lette overbelysning på G3’eren er farverne mere lig virkeligheden på undertegnedes bagtrappe end de lidt technicolor-agtige og mættede farver på iPhone 6.


Nuanceforskellene i skyerne, da jeg tog billedet var slet ikke så tydelige med det blotte øje, som det var i iPhone 6′ linse. Det vil nogle formentlig mene, er en fordel. Jeg foretrækker, at basisindstillingerne er så neutrale som muligt. Så kan man altid justere bagefter.


Går man helt tæt på, bliver det også tydeligt, hvorfor man gerne vil have de ekstra pixels, man finder hos iPhone 6′ konkurrenter.


 


 



 


Man skal ikke zoome langt ind på et iPhone 6-billede, før pixeleringen bliver tydelig. Vi er vant til, at der er meget mere at give af, når det gælder smartphone-kameraer i 2014.


Apple proklamerede stolt ved deres præsentation af iPhone 6, at kameraet nu var bedre til at fotografere i mørke.


Det er også en sandhed med modifikationer. Hvis man ser på billedet her nedenfor, kan man se, at iPhone 6 klarer sig lidt bedre, når det gælder om at fange ting i totalt mørke (det skal siges at for det blotte øje var motivet næsten komplet mørkelagt og usynligt), men så snart, blitzen kommer til, bliver det absolut ikke særlig pænt.



 


IPhone 6 klarer sig bedst uden blitz, hvilket tydeligt se på billedet her nedenfor, der er samme motiv som ovenfor (undertegnedes bagtrappe), blot i nattemørke.


Her kræver det en indstilling på G3’eren for at undgå lys-flares, mens iPhone 6 klarer opgaven ret pænt uden videre.


 



 


Selv om iPhone 6 klarer sig halvdårligt i forhold til stil-billede, forholder det sig anderledes, når det gælder video.


Her kommer iPhone 6′ store CPU-kraft virkelig til sin ret. Den slowmotion-funktionen i iOS8 optager nu i 240 fps, hvilket kan blive virkelig flot og sjovt at lege med. Se blot, hvordan de to glade hunde, Darcy og Knightley (I kan selv gætte, hvem der er hvem) gør sig i ultra-slo-mo. Videoen er komprimeret, men se den endelig til ende.


 



 


Apple har også givet os den ‘modsatte’ version af slowmotion, nemlig timelapse.


Ideen er at du placerer din iPhone et bestemt sted og optager virkeligheden suse forbi over en længere periode. Når man så skruer op for tempoet, giver det en effekt, som de fleste nok kender fra videoer af motorveje om natten, hvor bilerne drøner forbi som lysende slanger.


Problemet er, at det tager mange gange så lang tid at optage en timelapse-video, som det tager at afspille den. Og hvem gider spilde tid og batteri på at bruge sin smartphone på denne måde? Måske kunne man optage ud af vinduet, mens man sover, og telefonen alligevel bliver ladet op. Men det virker som en overflødig gimmick.


Når man blot optager video i HD ser det hæderligt ud, og iPhone 6 ligger bestemt i den øverste del af listen, når det gælder videooptagelser på smartphones – også selv om den ikke har storebroderens (eller konkurrenternes) optiske billedstabilisering.


De nedenstående videoer er et godt eksempel – så stabile hænder har deres ydmyge skribent slet ikke.


 



 


Til gengæld er det altid svært, når der er meget bevægelse i billedet.


De små ‘flicker-agtige’ artefakter er det, der viser, at vi trods alt stadig har med et mobilkamera at gøre, og det er her iPhone 6 Plus’ optiske billedstabilisering vil være et -nåja- plus. Jeg undskylder på forhånd min bils beskidte forrude.


 




 


Endelig er der Facetime/Selfie-kameraet på fronten. Det har Apple heller ikke gjort noget ved i tre generationer, så der kan jeg blot henvise til anmeldelser af iPhone 5S og iPhone 5.


Men i betragtning af, hvor populære selfies er i 2014, synes jeg, det er lige skrabet nok at spise folk af med 1.2 megapixels/720p her. Andre 2014-flagskibskameraer optager i 4K og har HD på frontkameraet.


 


 





Foto: recordere.dk



 


 


Lydkvalitet


Det er næsten svært at sige noget nyt om lydkvaliteten i Apples produkter.


Når det gælder musikafspilning via såvel minijack-stik som AirPlay, er Apple klasser foran konkurrenterne. Den eneste undtagelse er måske Sony, hvis modeller (naturligt nok) også leverer en lydkvalitet, der er værd at lytte til. Det er ikke kun frekvensspektrum, dynamik og convertere, vi taler om her.


Det er også ting signal-to-noise (de fleste Android-telefoner har en frygtelig masse basisstøj), samt for eksempel overgange mellem tracks. LGs flagskibe er nogle af de bedste Android-telefoner, man kan opdrive, og alligevel er der nogle besynderlige klik, hver gang der skiftes nummer på deres indbyggede afspiller-apps.


Det oplever man aldrig på Apples produkter, og heller ikke på iPhone 6. Det eneste, man kan kritisere i den retning, er at Apple på den anden side heller ikke har forbedret eller udviklet lydteknologien i iPhone.


I forhold til lydkvalitet under samtaler, så kommer det som sædvanlig an på dækning, teleselskab, og hvor man befinder sig henne i verden. Lad os bare sige, at der ikke var noget dårligt at sige, men heller ikke noget nyt.


Når HD-telefoni for alvor breder sig, at det værd at kigge på dette felt igen (iPhone 6 understøtter faktisk Voice-over-LTE på Verizon, som vores test-telefon var på. Men det var svært at teste, eftersom vi ikke havde nogen at ringe til, fordi vi er så tidligt ude.)


Jeg testede heller ikke lydkvaliteten, når musikken spiller over iPhone 6′ højttalere, da jeg tvivler på, at Recorderes kvalitetsvante læsere nogensinde frivilligt vil udsætte sig selv for at bruge telefonen på denne måde.


 


 


 


Batteri


Det giver mindre og mindre mening at diskutere batterilevetid under tests.


Så længe, der bliver presset på for at få telefonerne til at yde mere, vil energiforbruget i telefonerne næppe falde. Og producenterne har tilsyneladende svært ved at sætte batterier i vores smartphones, hvis batterilevetider for alvor overstiger, hvad vi har behov for.


Den dag, der kommer en smartphone, som IKKE behøver at blive ladt op hver nat efter en dag med bare lidt almindelig brug, bliver det en stor nyhedshistorie. Indtil da må vi konstatere, at vores smartphones skal i laderen, når vi sover.


Sådan er det også med iPhone 6, der hverken skuffer eller glæder i forhold til hvor længe, den kan gå på en opladning. Regn med de sædvanlige 12 timer ved almindelig brug, og lidt mere, hvis du sætter diverse strømbesparende funktioner til.


Du slipper i hvert fald ikke for at lade den op hver dag.


 


 





Foto: recordere.dk



 


 


One more thing…or a few.


Hvis man rejser meget, kan man med fordel overveje en iPhone 6 som sin næste smartphone.


Apple har nemlig været så venlige at skrue ned for antallet af modeller, som de producerer, til to. Den ene er en GSM-model, og den anden er en CDMA-model. Det sjove er, at CDMA-modellen nu også har så mange GSM-bånd ombord, at den kan bruges i det meste af verden.


Samtidig har Apple smidt et rekordhøjt antal af LTE-bånd ind på listen over understøttede frekvenser, og dermed bliver iPhone 6 formentlig den bedste rejse-smartphone på markedet. Du kan se detaljerne her.


Nu, vi er ved antenneforholdene: Flere Recordere-læsere har efterlyst test af WiFi og Bluetooth.


Jeg har ikke det store sammenligningsgrundlag her, da jeg ikke har testet disse kategorier før (vil forsøge at gøre det fremadrettet, for det er naturligvis vigtigt) men jeg testede iPhone 6 op imod LG G3. Resultatet for WiFi var at jeg skulle et godt stykke udenfor min bygning, i luftlinje ca. 80-100 meter fra routeren, før iPhone 6 gav op.


Men det var samme resultat for G3’eren, så det kan lige så vel være routerens begrænsninger og antallet af mure og andre forhindringer, der spiller ind. Det er med andre ord en ret subjektiv oplevelse. Bluetooth testede jeg ved at spille en musikstrøm til en Bluetooth-højttaler , og det var umuligt for mig at finde noget sted hen i min lejlighed, hvor musikken ikke spillede klippestabilt.


Til gengæld begyndte det at halte, så snart jeg gik bare et enkelt skridt ud af fordøren. 


Et par af de andre store fordele ved iPhone 6 har jeg ikke kunnet teste endnu. Det handler bl.a. om Apple Pay, firmaets nye betalingssystem, som lanceres i USA i næste måned.


Det er jo for eksempel nyt, at iPhones nu (endelig) har NFC ombord, men den teknologi kan foreløbig ikke bruges til andet end ovenstående betalingsløsning. Apple har ikke nægtet, at andre måder at bruge NFC på dukker op i fremtiden, men sådan er det altså lige nu.


På samme måde har jeg ikke kunne teste, hvordan iPhone 6 fungerer sammen med et smartur af nyere slags. Sammen med gode, gamle Pebble fungerer iPhone 6 akkurat som forgængeren, hverken bedre eller dårligere.


Men det egentlige potentiale får vi først at se til næste år, når Apple Watch kommer på gaden. Står man i et smartphone-valg lige nu, skal man vælge Android-platformen, hvis man gerne vil have et nutidssvarende smartur som tilbehør.


 


 



 


 


Om iPhone 6 Plus


Selv om jeg ikke kunne tage den med hjem, fik jeg mulighed for at lege lidt med iPhone 6 Plus, da jeg hentede min iPhone 6. Hvis man kommer fra iPhone 5S vil iPhone 6 Plus ubetinget virke kolossal.


Vi er helt klart oppe i phablet-kategorien, og hvis man synes er en GALAXY S5 er for stor, skal man slet ikke overveje iPhone 6 Plus. Selv for Android-brugere, der er vant til større skærme, er den stor.


Problemet med den er, at der ikke er ret meget skærm i forhold til kassen. Sagt på en anden måde får man lige så meget skærm på en LG G3 (der ovenikøbet har 30% større opløsning), men i en kasse, der er næsten 1 cm mindre på hver led og kun en anelse tykkere.


Alligevel er iPhone 6 Plus blevet møgpopulær, hvilket kan ses på, hvor lang tid, Apple er om at levere dem i forhold til iPhone 6. Den højere opløsning (1920 x 1080) bliver dog opvejet af selve skærmens størrelse (5,5 tommer), så man skal ikke forvente en skærm, der er meget bedre end den i iPhone 6.


Den er blot større. iPhone 6 Plus-skærmen har dog en højere ppi på 401, hvilket er en fordel, da den store skærm helt klart indbyder til langtidslæsning. IPhone 6 Plus har også optisk billedstabilisering, hvilket altid gør videokvaliteten bedre.


Men det store spørgsmål er naturligvis, om man er villig til at ofre pladsen i lommen, den sværere håndtérbarhed og de ekstra penge, iPhone 6 Plus koster, blot for at få lidt mere skærm og en anelse bedre video.


Mange iPhone-fans, der opgraderer fra 5S, vil formentlig foretrække den mindre iPhone 6.


 


 





Foto: recordere.dk



 


 


Konklusion


iPhone 6 er en smuk, hurtig, kraftfuld, og ikke mindst brugervenlig smartphone.


Dens “problem” er, at den udkommer på et tidspunkt, hvor findes mange andre smukke, hurtige og kraftfulde telefoner med svingende brugervenlighed, og hvor langt de fleste danskere ejer en smartphone. Med andre ord har mange mennesker allerede valgt platform, og det bliver sværere og sværere at få folk til at skifte fra den ene til den anden.


Efterhånden er der ingen tvivl om, at iPhone ikke længere er kongen af smartphones, som den var engang, dertil er konkurrencen simpelthen blevet for stor. Det kan man både se på salgstallene og anmeldelserne af den nye iPhone 6.


Der er dog noget, som de fleste anmeldere -inklusive denne anmelder- kan blive enige om. Apple er konservative i deres valg af hardware, hvilket har ført til en sen ankomst blandt de store skærme, samt et kamera, der er under gennemsnittet.


Alligevel er iPhone 6 den mest komplette smartphone, du kan købe lige nu. For selv om skærmen og kameraet halter bagefter konkurrencen, så er deres funktionaliteter rigeligt til folk, der bare gerne have en smartphone, der altid virker, som hurtigt kan tage billeder i nogenlunde kvalitet, som loader websites ind i en fart og som lyder godt i hovedtelefonerne og så videre.


Eller sagt på en anden måde: IPhone 6 er ikke den bedste smartphone på markedet, hverken teknologisk eller pris/kvalitetsmæssigt. Og det er ikke en smartphone, der kan sætte en folkeflugt fra Android eller Windows Phone i gang.


Men hvis man bare gerne vil have en smartphone, der kan nok af det hele, altid virker og er en fryd for øjnene, er iPhone 6 formentlig det bedste køb lige nu.


 


 


Pris og tilgængelighed


De nye iPhones sælges i Danmark fra d. 26/9.


Se dagspriser på iPhone 6


 


 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.