Forside CES CES 2016

BFE Pressemøde på CES 2016

-
Laile K Rasmussen
Laile K Rasmussen

Som altid holder den danske brancheforening for forbrugerelektronik pressekonference på CES, og i år ville de udover salgstal tale om UHD og frit valg på TV pakker.

Direktør for BFE Laila Kelp Rasmussen bød velkommen, og kunne fortælle om salgstallene for den danske forbrugerelektronik handel, som stadig går OK.

18% af alle solgte TV er 4K/UHD skærme, så UHD begynder at tage fart. Sidste år var det kun 6% af skærmene der var 4K/UHD.

OLED har ikke taget fart, og salget af OLED skærme er stadig under 5%.

Interesant er det at kun 4% af danskerne køber buede skærme. Det er et fald på 1% siden IFA messen i september, der gav en indikation på året på 5% eller én ud af tyve. Man skal huske at tallet dækker det samlede salg, så Samsungs interne procentdel kan godt være højere end det samlede salg som også dækker andre fabrikanter.

Derudover fortalte Laila Kelp Rasmussen at Internet of Things er det store for det næste år, som handler om Smart, Simple og Sikkert.

 

Claus Holm fra Samsung Danmark
Claus Holm fra Samsung Danmark

Samsung fortalte om Internet of Things

Samsung understreger at det er vigtigt at IoT er en åben standard, så man ikke skal starte forfra hver gang man skifter TV eller anden hardware.

Samsungs Smart Things Hub er baseret på den åbne OIC standard, og derfor er man ikke låst fast til at køre på én bestemt protokol.

Philips Hue er i øvrigt også en del af den åbne platform.

 

Erling Madsen fra BFE
Erling Madsen fra BFE

BFE støtter op om UHD indhold og standard

Erling Madsen som er konsulent hos BFE fortalte om den nye Ultra HD premium standard og de muligheder markedet ser, og ikke overraskende er BFE helt enig i. Henrik Kyhl der er salgsdirektør hos Philips TV /TP Vision som også deltog i eventen fortalte recordere.dk “Med UHD får vi flere pixels og dermed et bedre billede end Full HD. Og med HDR bliver de flere pixels »bedre«, hvor man kan gengive lysere hvid og mørkere sort. HDR gør at detaljegraden bliver markant højere, så derfor vil forbrugerne opleve et bedre, mere skarpt billede.”

 

Adm. direktør Jørgen S. Steensgaard, Waoo!
Adm. direktør Jørgen S. Steensgaard, Waoo!

Waoo! WIFI er det digitale samfunds ilt

Ser man bort fra prisen som altid er det vigtigste parameter for kunder der køber internet, så siger hele 52% af danke internet-kunder, at det er kvaliteten af den trådløse forbindelse som er vigtigst for deres leverance.

Det er derfor at Waoo! nu lancerer deres forbedre WiFi løsning til deres kunder i foråret 2016. En løsning vi skrev om i går, og også viste en video fra Tyrkiske AirTies om.

Thomas Helbo, formand for Danske Tv-distributører
Thomas Helbo, formand for Danske Tv-distributører

Frit valg af tv-kanaler – lige ved og næsten

De danske kabel-tv kunder mener de betaler for meget, og at de betaler for noget de alligevel ikke ser, og overraskende betaler danskerne lige nu faktisk 6 kr. pr. time de ser TV.

Thomas Helbo, der er formand for Danske Tv-distributørerFormanden fortalte at man gerne ville tilbyde frit valg, men at det som distributør ikke er muligt så længe at udbyderne skal have deres investeringer på rettigheder tilbage, og oven i det så skal der betales Copydan, og det skal også tjenes ind.

Teknologisk er alle distributører klar til frit valg. Det kræver blot at alle TV og bokse har et CA-modul så man kan låse de kanaler man ikke vil betale for.

Det er et spørgsmål om distributørerne tør lægge pres på de enkelte indholdsleverandører at de ønsker 100% frit valg. Det skal blive spændende omdistributørerne tør.

Annonce