Forside Baggrund

Ny Android Auto-opdatering klar – kommer den nu til Danmark?

-

Lige nu er det Android, der har førertrøjen på, når det gælder integration af smartphone-funktioner med bilen og dens display.

Og nu ser det ud som om, platformen kan blive endnu bedre. Konkurrenten på iPhone, Apples CarPlay halter bagefter, men der er en stor opdatering af sidstnævnte på vej i iOS 13, så måske bliver stillingen mere lige til efteråret.

Ikke desto mindre – og måske netop i forventning af den kommende CarPlay-opdatering – har Google netop annonceret en gennemgribende opdatering af Android Auto, der lige nu er ved at blive rullet ud til Android-telefoner i de lande, hvor systemet er lanceret.

For nylig så det ud som om, disse lande snart ville inkludere Danmark, men det viste sig at være en and. Måske har Google Danmark imidlertid blot ventet på denne opdatering, så her på redaktionen holder vi et skarpt øje med, om Android Auto nu bliver officielt lanceret, og man kan bruge den i Danmark uden at skulle anvende alskens nørdet fikumdik (Hvis årvågne Recordere-læsere lægger mærke til, at systemet nu virker, så smid endelig en besked i kommentarsporet).

Der er flere, større nyheder i opdateringen. Det første lægger man mærke til, allerede, når systemet starter op. Tidligere startede systemet op med en oversigt over, hvad der svarer til Googles ’Cards’, altså felter med informationer, der passer til den forhåndenværende situation.

Ny hjemmeskærm

Det kunne f.eks. være et forslag til Google Maps-navigation hen til det sted, din kalender siger, du skal være om lidt, eller mistede opkald og beskeder, du endnu ikke har set. Men det lader til at Android Auto-brugerne hellere vil gå direkte til en skærm med oversigt over installerede apps, som man kender det fra CarPlay. Det er i hvert fald sådan, Android Auto nu starter op hver gang.

Tidligere har Android Auto ikke rigtig haft en sådan skærm. Det har i stedet været fem ikoner i bunden af skærmen, der primært gav mulighed for at vælge apps indenfor kategorierne, de repræsenterede, nemlig navigation, opkald og beskeder, musik og underholdning, tilbagevenden til bilens eget informationssystem og så en Home-knap, der sender brugeren tilbage til skærmen med ”cards”.

Som nævnt er der nu i stedet en hjemmeskærm, der i højere grad minder om en smartphones hjemmeskærm. Men det er langt fra den eneste nyhed. En af Android Autos store ulemper har hidtil været, at du skulle skifte rundt mellem forskellige apps for at gøre forskellige ting. Musikstyring skete udelukkende i f.eks. Spotify-app’en og navigation i f.eks. Google Maps.

Hvis du var ude at køre og hørte musik, mens du brugte Google Maps til at navigere med, og gerne ville springe til næste nummer i playlisten, skulle du således først skifte over i Spotify-app’en, trykke på ”skip”-knappen, og så vende tilbage Google Maps. Det er en sikker vej (sic) til at at glemme at dreje fra på det rigtige tidspunkt.

Mere trafiksikker brug af flere apps ad gangen

Det har Google nu fikset (og gjort mere trafiksikkert) ved at lægge informationer fra apps i baggrunden ned i bunden af skærmen. Således kan du f.eks. nu styre musikken nederst, mens Google Maps fylder det meste af skærmen øverst. Og vice versa, som på billedet herover.

Apropos udfyldning af skærmen, så understøtter Android Auto nu også widescreen og har i det hele taget dynamisk konfigurering af sit layout, der automatisk tilpasses til bilens skærm. Ikonerne flyttes rundt, så skærmen altid bruges bedst muligt.

Det står ikke helt klart fra Googles udmelding om den nye Android Auto, hvordan den håndterer de førnævnte, ganske praktiske anbefalinger og ”cards”. Til gengæld er der nu et notifikations-ikon, man kan trykke på, hvis man gerne vil se de opkald, man har misset, eller hvad der er kommet ind af beskeder.

Det praktiske ved de førnævnte forslag er dog, at det er det første, man ser, når Android Auto åbnes, så forhåbentlig skal man ikke fremover selv aktivt hive disse forslag frem. Det ville være at modarbejde deres mest brugbare karakteristik.

Det skal også nævnes, at ovenstående kun gælder for den udgave af Android Auto, der arbejder sammen med bilens eget system (der naturligvis skal understøtte funktionen). Den selvstændige Android Auto-app, der kan downloades fra Google Play Store, bliver ikke opdateret, fordi Google på sigt vil erstatte denne med en særlig køretilstand i Google Assistent.

Annonce