Forside Nyheder

Facebooks navneskift betyder et farvel til Oculus

At firmaet bag Facebook nu hedder Meta får betydning for firmaets serie af VR-headset, der nu også skal åbnes op for andre indholdproducenter.

Mark Zuckerberg er overbevist om at vores fremtidige online-interaktion vil være tredimensionel. I årtier har webudviklere og designere på bl.a. Stanford University arbejdet på at gøre websites tredimensionelle og Second Life-agtige, men når du ikke har set noget til det ude i den virkelig verden, er det fordi det aldrig er lykkedes at lave en brugbar løsning.

Annonce:

Da de første prototyper af Oculus’ VR-headset begyndte at dukke op, var de fleste dog godt klar over, at de gamle drømme om VR-headset, der kunne give brugeren adgang til en digital, audiovisuel virkelighed, var ved at blive til virkelighed. Og derfor skyndte Mark Zuckerberg sig da også at købe Oculus og gøre det til en del af Facebook.

Siden er udviklingen ræset derudaf, og Zuckerberg og co. er overbeviste om, at den tredimensionelle fremtid kommer til at være et ”metavers” (eller som nogle kritiske røster på sociale medier allerede kalder det, et ”metaværst”), der er en sammenbinding af forskellige virtuelle verdener fra forskellige producenter.

På samme måde som Internettet er en sammenkobling af tusindvis af netværk over hele verden, der alle benytter de samme protokoller, skal det samlede metavers altså være en sammenkobling af mindre metaverser. Allerede nu er Epic Games i gang med at bygge sit metavers, og det samme er den sydkoreanske telegigant SK Telecom, samt en række andre spillere.

Oculus skifter navn til Meta i 2022

For at forberede sig på denne fremtid har Facebook som vi rapporterede tidligere nu skiftet navn til Meta. Eller det vil sige, firmaet bag Facebook, Instagram, WhatsApp og Oculus har skiftet navn. De sociale netværk får lov at beholde sine navne. Men det er ikke tilfældet for Oculus.

Oculus, der startede hele metavers-tankegangen hos Facebook, er ikke mere. Alle Facebooks hardware-produkter skifter navn til Meta, inklusive smartskærmen Portal, der nu hedder Meta Portal. Men altså også firmaets VR-headset, og formentlig også de netop lancerede smartbriller lavet i samarbejde med Ray-ban. Når firmaets AR-briller kommer på banen, kommer de også til at hedde Meta.

Det giver naturligvis mening at de devices, der kobler Metas metavers-initiativer til det store metavers, skal bære Meta-brandet i stedet for f.eks. det gamle Oculus-brand. Hvis Meta vil gøre sig forhåbninger om at være den største spiller i metaverset, skal satsningen naturligvis strømlines. Men der er endnu en hurdle, som Meta har ryddet af vejen som et led i denne proces.

Som det er nu, skal man bruge et Facebook-login for at anvende Oculus-headsettene. Under det nye navn bliver dette ikke nødvendigt. Fra begyndelsen af næste år vil f.eks. Oculus Quest hedder Meta Quest, og Oculus Quest-app’en hedde Meta Quest App. Og med dette skift bliver et Facebook-login heller ikke længere nødvendigt for at bruge headsettet.

Det skriver Andrew Bosworth, der snart starter i rollen som CTO hos Meta, på…nåja…Facebook. Han skriver også, at firmaet lige nu arbejder på alternativer til det tidligere Facebook-login, så vi ved endnu ikke, hvad Meta kommer til at erstatte det med. Men hvis Metas metavers skal kunne forbinde sig til andre metaverser, kunne man måske forestille sig et Google-login eller et Apple-login kunne komme på tale.

Annonce:
Forrige artikelFacebook skifter navn til Meta
Næste artikelSlip for reklamerne på NOVA, Radio Soft, The Voice, Radio 100 og Pop FM