Forside * Featured

Dolby Atmos buldrer frem som musikformat

-
(Foto: Dolby)

Der er vækst i mængden af musik, der mixes i surround-formatet, og nu vil Apple angiveligt skubbe yderligere på med økonomiske incitamenter.

Både Dolby og DTS har i årtier forsøgt at få folk til at lytte til musik i surround. Men de, der investerer i surroundanlæg gør det typisk ud af kærlighed til film og TV, og ikke så meget for at lytte til musik.

Med andre ord ville det være synd at sige, at musik i surround er slået igennem, til trods for at det i sidste halvdel af 1990’erne og i det første årti af det nye årtusinde, væltede ud med 5.1-mix af musik med nye og gamle kunstnere. Det sker stadig, men i vore dage er det primært gamle musikalbums, der nu mixes op i surround.

Annonce:

Hvis ny musik udgives med surround-lyd, sker det typisk i Dolby Atmos lige nu. Og det er måske ikke så underligt, når man tager i betragtning, hvor stor en gennemslagskraft, Dolby er lykkedes med at give den virtuelle udgave af Atmos i alt fra soundbars og hovedtelefoner. Selv om der ikke er tale om samme fine separation som med et rigtigt surround-setup, giver Atmos tilsyneladende nok omsluttende effekt til at det er populært.

Mere surroundmusik end tidligere

Således kan Dolby rapportere, at 85% af alle musiknavne, der på et givent tidspunkt lå på Billboards top 100-liste i 2023, har mindst ét Atmos-track tilgængelig på f.eks. TIDAL, Amazon Music eller Apple Music, der alle understøtter Atmos-musik i streamet form. Og netop Apple gør nu noget for at øge mængden af tilgængelig Atmos-musik.

Ifølge Bloomberg barsler Apple med et initiativ, der vil belønne kunstnere økonomisk, hvis de leverer både stereo- og Atmos-mix af deres musik til streamingtjenesterne. Det vil fungere på den måde, at numre, der findes i både stereo og Atmos, vil tælle for mere i regnskabet, når Apple betaler royalties til kunstnerne – uanset om det er stereo- eller Atmos-versionen, der afspilles mest.

(Foto: Apple)

Apple er naturligvis interesserede i at få så meget Atmos-indhold ombord i sine tjenester som muligt, eftersom firmaet satser mere og mere på tredimensionelle oplevelser i form af både Spatial Audio og Spatial Video. Det skal ikke mindst være et salgsargument for de kommende Vision Pro-headset.

Travle teknikere tror på Atmos

Væksten i Atmos-musik kan også registreres hos de lydteknikere, der bliver hyret til at lave Atmos-mix. Bloomberg har f.eks. talt med Nathaniel Reichman, der mest mixer klassisk musik i Atmos. Han begyndte at se en vækst i interessen for Atmos-mix, da TIDAL begyndte at tilbyde Atmos-musik. Og så skete der en kraftig stigning, da Apple Music gjorde det samme.

For Reichman har det betydet at musik nu udgør 65% af hans Atmos-relaterede indtægter, der tidligere primært var domineret af lydmix til TV. Fra at have mixet 40 Atmos-musikalbums i 2022 er han oppe på 55 i 2023.

En anden tekniker, der har talt med Bloomberg, Al Lawson, siger at 75% af hans virksomhed i 2023 involverede Atmos-mix. Lawson har tidligere arbejdet med bl.a. Tiësto og Swedish House Mafia. James Auwarter, der har arbejdet med Rihanna og Lupe Fiasco, siger at han tror på Atmos:

”Alle tidligere surround-formater for musik har fejlet. Men på grund af den brede tilgængelighed og Apples indsats, tror jeg at Atmos er kommet for at blive”, siger han.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.