Forside Nyheder

Sonos ramt af konkurrencen, her er fremtidsplanerne

-

SonosSonos vil fokusere mindre på lokal lagret musik og mere på streaming musik med afspilningen styret af tale.

Sonos er mærket af konkurrencen indenfor musiksystemer. Ikke bare multirum, men alle de muligheder der er for musikstreaming i dag har påvirket Sonos.

Derfor står selskabet nu overfor en reorganisering som betyder afskedigelse af medarbejdere og et strammere fokus på produkterne og deres betjening. Det fortæller Sonos CEO John Macfarlane nu på deres blog.

 

“Everyone in the ecosystem is adjusting to a world of streaming services”

 

WiFi over Bluetooth

Måske er det især konkurrencen fra de mange Bluetooth højttalere og anlæg på markedet der har ramt Sonos, for John Macfarlane fremhæver hvordan de har valgt at udvikle deres produkter på det mere udfordrende WiFi fremfor Bluetooth. Dette med fokus på at understøtte alle streamingtjenester og ikke kun de mest populære.

Sonos mener at disse valg, med en stabil WiFi-streaming og en fuld palette af indhold, er det der er bedst for kunderne på den lange bane.

 

Streaming fremfor download

Hvor Sonos startede som et musiksystem med fokus på streaming af downloaded musik fra et lokalt NAS, så har den verden forandret sig siden. Download erstattes i stigende grad af streaming-tjenester.

John Macfarlane peger på Apple Music som den ny motor der driver udviklingen væk fra køb af musik og over på streaming, og han er glad for at de også understøtter den musiktjeneste nu.

Han mener det er uundgåeligt at betalt musikstreaming vil være størst i fremtiden og derfor er det også der at de vil lægge kræfterne fremover.

 

“We chose to fill the most space with the fewest speakers rather than to make the most gadgets for the smallest space”

 

 

Styr Sonos med stemmen

Sonos er fan af Amazon og det de har lavet med deres talestyrede system Alexa, som de bruger i streaminghøjttalerne Echo. John Macfarlane er fasineret af den enkelthed der ligger i at navigere i musikken med stemmen.

Det at kunne styre musikafspilningen med stemmen fremhæves som en vigtig parameter for Sonos i fremtiden, omend John Macfarlane beder om forståelse for at det tager tid at få det udviklet og ordentligt gennemarbejdet.

 

“Now that music fans can finally play anything anywhere, we’re going to focus on building incredibly rich experiences that were all but unimaginable when we started the company.”

 

Fokus på streaming og tale

Så fremtidsplanerne for Sonos nu er:

At færre medarbejdere skal fokusere endnu mere på tjenesterne til betalt streaming, mens der udvikles en “vidunderlig” talestyring.

Dette med betjeningen i højsædet og et stramt fokus på højttalerprodukterne. Hellere lidt men godt.

 

Annonce