Forside Baggrund

Recordere besøger Netflix: Kom med bag kulisserne

-

Det kan godt være, at Netflix allermest forlader sig på andres hardware til at bringe deres videoer ud til dig.

Men det betyder ikke, at de ikke selv gør en masse på teknologifronten. Recordere har været på besøg i Netflix’ hovedkvarterer i Los Angeles og Los Gatos i Silicon Valley.

Her fik vi et indblik i, hvor meget Netflix egentlig gør for at teste udstyr og stå til rådighed med teknologisk hjælp til f.eks. filmskabere, når disse skal lave indhold til tjenesten.

Især det sidste foregår der rigtig meget af i Los Angeles-hovedkvarteret, som ligger i Hollywood. Netflix-bygningen ligger i samme kompleks som Sunset Bronson Studios, det næstældste studie, hvor der stadig produceres film og tv i Hollywood.

 

Studienørdernes legeplads

I Netflix’ del af studiekomplekset render der en række eksperter rundt med teknisk forstand.

De tjekker alle de nyeste professionelle kamera-modeller for at se, hvordan de lever op til Netflix’ standarder for det indhold, der skal sendes ud, og såvel farvegengivelsen som opløsningen på kameraerne gennemgår videnskabelige tests.

 

Her testes et nyt RED-kamera af Netflix’ teknikere. Bag farvekortet findes der et kort, der bruges til at teste opløsning med. Til højre kan man se det næste kamera, der skal på testbænken, en ny model fra Panavision. (Foto: Recordere)

 

I bygningen er der naturligvis også en række små biografer, hvoraf nogle af dem er udformet som en blanding af biograf og lydstudie.

Et seperat lydstudie er dedikeret til at holde Netflix’ lydtekniske rådgivere opdateret med alle de nyeste hardware- og software-teknologier, der har at gøre med lyd.

 

I dette rum arbejdes der med farvekorrekthed på skærme og kameraer. TIl højre ses Chris Clark, der er Manager, Production Imaging Technology hos Netflix. (Foto: Recordere)

 

En særlig, lille biografsal er primært dedikeret til at vise filmskabere, der laver indhold til Netflix, fordelen ved HDR, som det ikke er alle, der har kastet sig over endnu.

 

Dette rum er et kombineret lydstudie og screeninglokale, udstyret med Meyer Sound-højttalere i en 9.1 Dolby Atmos-opsætning. Rummet bruges dog også til, med lidt simplere midler som på billedet, at vise filmskabere og andre interesserede forskellen på SDR og HDR. (Foto: Recordere)

 

Skabevis af mobile enheder

I Silicon Valley-hovedkvarteret i Los Gatos har teknikerne primært fokus på at teste den hardware, som de forskellige versioner af Netflix-app’en skal køre på.

Det betyder f.eks., at der er et særligt, lydtæt rum, der samtidigt er et Faraday-bur, hvor der testes tv-skærme under forskellige vilkår.

 

Dette lydtætte rum, der også er et Faraday-bur, kaldes for The SHU efter isolationsfængslings-rummet i ‘Orange is the New Black’. (Foto: Recordere)

 

I det hele taget testes der tv’er på en hel etage i en af bygningerne i Netflix’ Los Gatos-hovedkvarter, men fordi der var tale om endnu ikke offentliggjort teknologi fra tv-producenterne, kunne vi ikke fotografere der.

 

Hver af disse skabe med Netflix-motiver på huser et særligt testmiljø, primært for mobile enheder (Foto: Recordere).

 

Til gengæld fik vi lov at komme ind i det rum, hvor Netflix tester mobile enheder og en række streamingbokse.

Her finder man et antal lukkede skabe, der alle er Faraday-bure.

Inde i skabene kan Netflix på den måde simulere forskellige scenarier, hvor signalstyrken på de mobile enheder kan være varierende.

 

Dette skab har ‘The Punisher’ på døren. Ifølge Netflix-folkene er det fordi, det er der, de piner og straffer enhederne allermest (Foto: Recordere).

 

I skabene er der også forskellige temperaturer og sågar forskellige mængder af støv i luften, så Netflix kan kontrollere for disse faktorer.

Skabene er opdelt efter styresystemer med en række forskellige iOS- og Android-enheder i hver sit skab.

Uden for skabene sidder et antal streamingbokse, der primært bliver langtids-testet, herunder for deres Wi-Fi-forbindelse.

 

I dette skab bliver en hel række Apple TV-bokse testet samtidigt (Foto: Recordere).

 

Video

På denne video forklarer Netflix om det særlige ‘Mobile Lab’ testrum.

Som det ses er der mange blæsere i rummet og det støjer en del. Så lyden er ikke i top, men vi håber I får meningen med.

 

 

Brugerne er laboratorierotter

Endelig er Los Gatos-hovedkvarteret også hjemsted for en anden slags test-laboratorium.

Netflix anvender nemlig ikke bare de data, de indsamler fra medlemmernes brug af app’en og websiten til at hjælpe dem i deres beslutningsproces.

De har en hel ’Consumer Insights’-afdeling, der ud over at kigge på de ovennævnte data også laver fokusgruppe-tests og tests med f.eks. eyetracking for at se, hvordan folk bruger tjenesten.

 

I Netflix’ testrum for mobile enheder flyder det med gadgets (Foto: Recordere)

 

Det sidste foregår blandt andet i et stuemiljø, Netflix har indrettet i hovedkvarteret.

Her sidder test-abonnenterne og ser Netflix, som om, de var derhjemme, Consumer Insights-folkene så kan så sidde i et tilstødende rum og iagttage brugernes adfærd gennem et vindue med skærme oven over, der bl.a. viser, hvad brugeren ser på skærmen.

 

 

Consumer Insights-holdet rejser dog også en del rundt i verden for at opleve, hvordan forskellige kulturer i forskellige lande bruger Netflix.

Det er ifølge Netflix-folkene den eneste måde, hvorpå man virkelig kan få en forståelse for, hvordan Netflix bruges i Indien modsat Rusland modsat USA.

Det er små variationer, der dog alligevel kan betyde en del. I Indien ses Netflix f.eks. ikke lige så ofte fra en sofa, der er placeret overfor skærmen, som det er tilfældet i USA og Europa.

I Japan har de mindre skærme end i USA, men de sidder til gengæld tættere på skærmene, fordi folks hjem er mindre. I følge Netflix er parametre som disse afgørende for, hvilken størrelse font, der f.eks. bruges på forsiden af Netflix-app’en.

 

Se også

 

Annonce