Forside * Featured

TEST: NAD M17v2 – Himmelsk sjæl i en gammel krop

-

Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, hvor han b.la har arbejdet som DJ, musik producer, studieteknikker, tv & film audio designer og mixer, teknisk chef, dolby broadcast konsulent, underviser, pro audio/video konsulent, system designer, Pro AV konsulent, salg/marketing dude, film producer m.m.  Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche. 

På recordere.dk anmelder han især premium HiFi og surround. Hans grundfilosofi er,  at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt.


Produkt: Nad M17v2 Surround Sound Preamp Processor
Pris: 42.998
Forhandles af: HiFi Klubben
Venligst udlånt af: HiFi Klubben i Holbæk

Annonce:

Canadiske NAD har med deres Master Serie skabt en ny serie med high-end HIFI ambitioner, i toppen af premium HIFI segmentet. Fra kassen åbnes mærker man at NAD har gjort sig umage med at sætte den rette stemning. Her tester vi deres mest avancerede produkt til dato, nemlig Surround Sound PreAmp Processoren NAD M17v2, der for din anmelder at dømme måske har været en lidt for stor mundfuld for NAD.. Tag med på turen.

 

Det mest komplekse simple AV produkt i hjemmet

Surround processoren er velsagtens det absolut mest komplekse produkt AV produkt i hjemmet. Den samler alle lyd og billedkilder, dekoder/upmixer lyd i mange forskellige formater/konfigurationer, korrigerer timing, frekvensgang, delefrekvenser og skal supportere alskens video og kopi beskyttelses formater der er i en konstant udvikling. Nu om dage forventer vi også at kunne spille musik fra alle typer streamingtjenester, WIFI, LAN & bluetooth. Surround forstærkeren er ganske enkelt kommandocentralen som alle lyd og video signaler kører igennem – og derfor en meget vigtig komponent for den samlede AV og betjenings oplevelse i hjemmebiografen.

“Surround forstærkeren er ganske enkelt kommandocentralen i hjemmebiografen”

NAD M17v2 er den relativt nye, opdaterede version af NAD`s eneste surround pre-processor. Der er altså tale om en ren surround forforstærker med support for 12 kanaler, der skal bruge en tilsvarende effektforstærker pr. kanal.

Fordelen ved at separere for og effektforstærker

I takt med at film lyd formaterne har fået flere og flere kanaler med ankomsten af Dolby Atmos, Auro 3D og DTS:X immersive audio, så er der faktisk sket en negativ udvikling indenfor surroundforstærkere! For i takt med at behovet for flere kanaler er vokset, forsøger producenterne at presse flere kanaler ind, – og helst til samme pris, hvilket har betydet at forstærker-delen og især strømforsyningen i en surround forstærker anno 2020 ofte er væsentlig svagere end i en tilsvarende forstærker fra 2012. Det mærkes når der kaldes på store dynamiske udladninger samtidigt i de mange kanaler. For dem der ikke vil bytte de seneste features for svagere forstærkere er løsningen at separere for og effektforstærkeren. På den måde kan man investere en gang for alle i en suveræn effektforstærker og udskifte / opdatere forforstærkeren som man nu ønsker det.

 

Matchende effektforstærker M27

NAD producerer også en master series effektforstærker med modelbetegnelsen M27 som den oplagte effekt-kammerat til M17. Denne leverer 7x180w kontinuerlig effekt med alle kanaler drevet, og kan præstere IHF peak effekt på op til 700W i 4 ohm. M27 er baseret på audiofile Hypex klasse D forstærker moduler og udvikler således også ganske lidt varme, hvilket før det muligt at placere disse heftige kraftværker i et skab eller på en hylde uden vildt meget ventilation.  Med en pris på ca 30.000 den nærmest et røverkøb i denne klasse med en “kanal pris” på 4.200 pr kanal, der tilmed burde kunne trække enhver type højttaler til imponerende niveauer.

NAD M17 sammen med M27 effektforstærker

Jeg tester M17v2 sammen med hele to stk M27 for at dække behovet for 12 kanaler i et fuldt immersive dolby ATMOS system, der er således 2 kanaler i overskud, som ville kunne benyttes til f.eks at drive en zone 2. Forstærkerne tænder og slukker med trigger fra M17, og bliver på den måde intelligent “påhæng” man ikke skal tænke på at tænde.

 

Unikt for M17v2 – modul opbygning forpligter!

I en verden hvor elektronik konstant bliver outdated, er der en vis tilfredsstillelse i at se at NAD har taget en modulopbygget approach, hvor det er muligt at “opgradere” sin forstærker med ny teknik. “v2” betegnelsen betyder f.eks, at M17 har fået Immersive audio support med DTS:X, Dolby Atmos og Dirac Live rumkorrektion. Dette sker via MDC udvidelsesmodulet AM17, der også kan bruges til at opgradere ældre NAD M17 (pris 5.699) . NAD er således blandt de få producenter der tilbyder denne form for udvidelser og upgrades, noget der for mig klart er en sympatisk fordel, men også måske en lidt for stor ambition for en, – trods alt, mindre producent som NAD, der ikke har surround sound som deres primære fokus. I praksis har ejere af M17 “v1”, ventet på ATMOS udvidelsesmodulet i flere år.

Modul opbygning, genialt og miljøvenligt, – men kan også være tungt for producenten. Burde være standard i alle premium HIFI produkter, eller? Giv din mening til kende i kommentarerne!

Det vidner om, hvor komplekst det er for især de mindre producenter at understøtte de mange forskellige teknologier der går ind i en surround processor. Der er en kæmpe mængde godkendelser, kompatibilitets krav, hard og software fra 3.parter der skal spille perfekt sammen før at man kan slippe produktet til salg. Samtidig er det ikke alle 3 parter der er lige hurtige til at godkende, da de har en “naturlig” tendens til at prioritere de største kunder først. Derfor er det ikke unormalt at se nyeste teknologi i de billigste produkter fra de største producenter først.

 

Design

NAD Masters serien er nogle lækre komponenter i en åbenlys høj kvalitet, der matcher prisskiltet. Det er komponenter man ikke vil være flov over at have stående fremme i moderne boligindretning og sende kærlige blikke. M17v2 vejer solide 11 kilo og alt føles tillidsvækkende og lækkert med et stort display i midten og en solid præcision volumenkontrol med et godt og robust feel. Hertil kommer M17 med en umiddelbart fed baggrundsbelyst remote i aluminium der ligger godt i hånden, men måske nok lige er lovlig lang og har for små knapper til min smag.

Er det en stor finger, eller bare små knapper? Din anmelder mener at det klart er for små knapper 🙂 Hvad siger du?

Eneste anke på M17 er center touch displayet, der med sin gammeldags type baggrundsbelysning virker lidt bedaget og billigt at se på for mig. Her mærker man, at der er tale om en ældre herre.

 

Kommandocentral der vil det hele

Nad M17v2 er på papiret den ultimative kommandocentral med ret få begrænsninger.
På bagsiden finder du analoge (med 24/192 A/D) og digitale indgange, 5 stk HDMI inputs og 2 stk HDMI outputs (til TV og Projektor, der er ingen video zone funktionalitet). Hertil er der 7.1 preamp audio outputs i både balanceret og ubalanceret format (XLR og RCA) og hertil fire ekstra balancerede outputs til height channels i AM17 modulet udført som “mini XLR” med tilhørende adaptere til normale XLR stik.  De fem HDMI inputs er alle HDMI 2.0 inputs med 4K/60fps og HDCP 2.2, men HDMI outputtene der skal føde TV og projektor er desværre ikke begge HDCP 2.2. Output 2 er kun HDMI 1.4 hvilket desværre betyder at man godt kan vinke farvel til HDR og fuldt farverum i 4K på output 2. En formildende omstændighed er dolby vision og HDR10 passthrough på HDMI 1.
Samlet set, er det ikke godt nok i en surround processor i denne prisklasse i 2020. Heldigvis er HDMI modulet noget der KAN udskiftes, men det kræver jo at NAD faktisk laver et nyt modul og at det virker..

“samlet set, er det ikke godt nok i denne prisklasse”

HDMI Problemer

I mit test setup er der et LG OLED TV og en projektor. På grund af den manglende HDCP 2.2 support på HDMI output 2, vælger jeg til testen udelukkende at benytte LG OLED TV`et. Desværre er der der fra starten problemer med overhovedet at få hul igennem på HDMI outputtet der til at starte med skal vise M17`s on screen display for de grundlæggende konfigurationer. Da det endelig lykkedes efter megen pillen fra og til og tænd/sluk af alle komponenter, har jeg efterfølgende store problemer med at få et ordentligt HDMI “handshake” når der skiftes format eller billedfrekvens. Der er helt klart problemer med NADs HDMI modul, for når jeg tester ved at benytte min reference Lyngdorf MP50 er der absolut ingen problemer. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at test M17 eksemplaret har et særligt problem, men det virker seriøst “flakey”. For at kunne gennemføre en succesfuld test, ender jeg med at køre billedsiden igennem Lyngdorf MP50, og udelukkende levere HDMI audio til M17v2 fra OPPO UDP-205 afspilleren via det separate HDMI audio only output.

“der er helt klart problemer med NAD`s HDMI modul”

Features

Listen over features er lang. Her er nogle af dem der an fremhæves:

  • M17v2 understøtter alle legacy og immersive surround formater på nær Auro 3D
  • Alle streaming tjenester og multirum audio medfølgende via BluOS kit & app.
  • De 12 kanaler kan bruges i mange forskellige højttaler konfigurationer
  • HDMI 2.0 og HDCP 2.2 (HDR, Dolby Vision, HFR kun på HDMI output 1)
  • RS-232 serial control samt driver pakker til RTI, Control 4, Creston, m.fl!)
  • 2 x Optisk digital audio
  • 2 x Coax digital audio
  • op til 4 analoge ZONE outputs
  • Programbar remote

Rumkorrektion med Dirac Live

Efter grundopsætning af M17v2, – der består af højttaler konfiguration (i mit tilfælde er et 7.1.4 system), afstandsangivelse fra lytteposition til de enkelte kanaler, justering af gain på de enkelte kanaler og opsætning af AV kilder, – er vi klar til at køre dirac rumkorrektion.
Den oprindelige M17 kom med rumkorrektion fra Audyssey. Med opgraderingen til Immersive audio (AM17 modul) er Audyssey skiftet ud med det mere avancerede Dirac Live.
Som professionel studietekniker skal jeg ærligt indrømme at jeg med de tidlige rumkorrektions systemer ikke havde tillid til rumkorrektion. Her oplevede jeg at de skarpe filtre kan have tendens til at lave forskellige fase artefakter, som gjorde at man bare ikke stolede på det man hørte. I stedet, bygger man selve studiet rigtigt fra starten af, med kontrolleret akustik f.eks med hele vægge designet som bass-traps.  Da jeg prøvede at foreslå en sådan “renovering” af stuen som det mest naturlige i hele verden til min bedre halvdel, så måtte jeg selv lave mad i 3 dage…  Derfor er rumkorrektion en ok option for mig i dag 🙂  Hvis man ikke har en dedikeret hjemmebiograf, er rumkorrektion ofte et must!

Test systemets centerkanal målt i lyttepositionen med den foreslåede Dirac korrektion vist med den fede linje. NERD HEAVEN!

Heldigvis er der sket en stor udvikling indenfor rumkorrektions-systemer, der med relativt nemme automatiske processer kan udmåle og korrigere i stor grad for kedelige problemer i frekvensgang introduceret af rummet. Der er selvfølgelig grænser, men overordnet set, har jeg kun oplevet rumkorrektion give en positiv forbedring i min asymmetriske stue, både med Audessey og især med Roomperfect på mit Lyngdorf reference system.

 

Målemikrofonen er simpelthen en ommer, NAD!

M17v2 kommer med den fulde version af Dirac Live, der kan korrigere hele frekvensområdet. Der medfølger en lille målemikrofon med mini jack stik, samt en tilhørende mono/stereo adapter og et lille USB interface til at tilslutte computeren….

OK udstyr til rumkorrektion på udstyr til 5.000. Men ikke når vi er i 40-50.000 klassen! (USB til USB-C adapter følger ikke med)

Kvaliteten af mikrofon og tilslutningsudstyret er meget lidt tillidsvækkende til denne vigtige præcisions opgave det er at lave en ordentlig måling til rumkorrektion, og står i absolut negativ kontrast til prisen på M17v2.. så er det sagt!  (Se vores anmeldelse af Lyngdorf TDAI-1120 en forstærker til 15.000, hvor firmaet har leveret en professionel målemikrofon med XLR stik OG et rigtigt mikrofon stativ med for perspektiv)

“Kvaliteten af mikrofon og tilslutningsudstyret er meget lidt tillidsvækkende, så det sagt!”

Efter installation af Dirac Live (der hentes på deres hjemmeside til Mac og PC), følger man vejledningen i softwaren der er relativt ligetil. Dirac kommunikerer direkte med M17v2 over netværket, og udsender en serie frekvens sweeps der opfanges af “mikrofonen” – og her oplever jeg det første problem. Signal/støj forholdet er ganske enkelt for dårligt til at Dirac kan lave en præcis måling. Dette på trods af at der er helt stille i stuen og at der er rigelig volumen på frekvens sweeps. Årsagen er ganske enkelt kvaliteten på mikrofonen eller den tilhørende adapter løsning der støjer.

For at få lavet en succesfuld måling, bliver jeg nødt til at tilslutte et professionelt audio interface til computeren og bruger en Lyngdorf målemikrofon med XLR forbindelse. Forskellen er tydelig, med fraværet af støj, kan dirac gennemføre målingerne og udregningen af det korrektions filter der sendes og gemmes i M17v2.

Dirac guider dig fint igennem, og ender med at vise frekvens respons og target kurver som man tilmed selv kan rette i.

Opsætningen med Dirac er enhver lydnørds drøm, og man vil kunne få MANGE timer til at gå med at fin-tune target kurver i sine 12 kanaler 🙂 Der kan gemmes 3 dirac profiler i NAD M17v2.

 

Subjektiv lyttetest, Film & Musik

Efter at have rodet med HDMI bøvl og dirac helvede hele dagen er det ENDELIG tid til at lytte til M17v2, og her er NAD M17 på hjemmebane! Referencen jeg sammenligner med her,  er den over dobbelt så dyre Lyngdorf MP50 der sidder friskt i ørerne.
Jeg lægger ud med en stribe UHD bluray disk favoritter med Dolby ATMOS lydspor. Det er film som “Wonder” der med sin dialog drevne stille lydside kalder på absolut fravær af støj, “Gravity” der har et forrygende levende lydmix i rummet, ”Mad Max Fury Road”, den meget stille David Lynch film “The Straight Story”, Starwars Episode 1 og en masse samples fra diverse test diske.

Det samlede indtryk er en dynamisk mester, med absolut fravær af støj, der renderer en velsammenhængende Immersive “boble” af lyd omkring mig, uden spor af dirac rumkorrektionen. Jeg har lidt mere ultra dyb LFE end jeg er vant til, – der får buksebenene til at flagre, –  men det bidrager til det engagement jeg føler i de film jeg ser. Der er en stor forskel på oplevelsen med og uden dirac slået til, hvor lyden uden dirac er hård, oplever jeg lyden naturlig, smooth, punchy og varm med dirac slået til.

Resultatet er absolut godkendt, og opleves tilmed en tand mere dynamisk end på Lyngdorf MP50.

“Hvor MP50 er en ingeniør i hvid kittel med styr på pensionsplanen, er M17 en kæk fyr i læderjakke med hatten på skrå der lever livet dag til dag (og scorer alle tøserne)”

Det er tydeligt, at grund-lyden når jeg sammenligner de to uden rumkorrektion er varmere og har mere personlighed i NAD M17v2. Når jeg hører musik via ROON bliver jeg mere engageret med NAD lyden. Når jeg ser film, er Lyngdorf MP50 mere præcis, neutralt lydende og “korrekt”, men ikke nødvendigvis mere engagerende.  Hvor MP50 er en ingeniør i hvid kittel med styr på pensionsplanen, er M17 en kæk fyr i læderjakke med hatten på skrå der lever livet dag til dag (og scorer alle tøserne).

Jeg ender med at sidde det meste af natten og lytte til musik via roon, CD og vinyl på M17v2, hvilken er noget den gør virkelig godt. Det er en storslået performer med alle de kvaliteter man forventer af high-end HIFI. Ro, utilsløret, magtfuld, kontrol, dynamisk, perfekt separation og et klippestabilt og dybt lydbillede.

“Jeg ender med at sidde det meste af natten og lytte til musik på M17v2, hvilken er noget den gør virkelig godt”

Svagheder

Mens NAD M17v2 har sin helt store force i de lydmæssige kvaliteter og supporten for stort set alle formater, fysiske såvel som streaming via BluOS, er der er alvorlige mangler, der virker til at være et resultat af at ambitionerne med modul designet ikke helt nås. M17v2 er en M17 der bliver forsøgt pustet 5 års mere liv i ved hjælp af opdaterede moduler, hvilket i teorien er fint nok i en grundlæggende fantastisk pre forstærker – men hvis de moduler og tilhørende feature set ikke er i skabet, så har man en M17 der lidt forsøger at være ung med de unge, – uden held.

BluOS modulet der giver M17 alle sine streaming service evner er blot en lille USB hub/dongle. Ikke specielt elegant, men trods alt ikke noget man vil skænke en tanke når den tilsluttes bag på forstærkeren….

“M17 forsøger lidt at være ung med de unge – uden held”

Daglig betjening

Når først M17v2 er sat rigtigt op, og du måske er så heldig at der er hul igennem (og bliver ved med at være det) så er den daglige betjening en fornøjelse. Det er enkelt at skifte kilde, fjernbetjeningen fungerer godt og kan programmeres. Desværre er der ikke noget OSD, så man må nøjes med at se lydformat og dekoder modes på det indbyggede touch display. Dekoder modes står med ret små bogstaver, så man skal tæt på for at se disse data i displayet. Man skal også undvære app betjening, men kan styre volumen fra både spotify, BluOS app og Roon uden problemer. I det daglige er der derfor rigeligt med options når man bare bruger M17v2 til musik og (net)radio. Her vil de fleste nok udelukkende benytte BluOS appen, der efterhånden er en ret udbredt platform der samler alt hvad du grundlæggende har brug for.

 

Konklusion

NAD M17v2 gør alt det NAD altid har været gode til, og tilmed på et endnu højere niveau. Den er forbandet velspillende og kan måle sig med de allerbedste på den rå lydkvalitet der er i absolut topklasse. Men når det kommer til alle de ting der skal sikre at du får problemfri daglig brug nu og i fremtiden, så opdager man at NAD måske ikke helt har den nødvendige erfaring. Et produkt i denne prisklasse skal bare fungere HDMI mæssigt, da det vil være kilde til evig frustration hvis man har flere kilder i forskellige formater. Dirac Live er ligeledes en meget essential feature for den samlede oplevelse, og her kan det virkelig undre, at man ikke tager måleudstyret mere seriøst, da det har afgørende betydning for resultatet som det udmærkede Dirac system kan levere. For entusiasten er det ikke noget problem, da man nok skal kunne finde ud af at låne eller købe noget bedre måle udstyr, men NAD sender et forkert signal når de lader sig nøje med sådan noget skrammel. For den almindelige konsumer, der bare gerne vil have et ordentligt anlæg, kan ibrugtagningen godt dog godt ende med at ødelægge hele oplevelsen med de førnævnte åbenlyse problemer. Manualen er iøvrigt heller ikke særlig god nu når vi har de hårde ord fremme.

“M17v2 kan måle sig med de allerbedste på den rå lydkvalitet, der ganske enkelt er i absolut topklasse”

Pris

42.998.- er en pæn stabel penge, ingen tvivl om det. Sammen med en tilhørende M27 effektforstærker er vi oppe i lige over 70K. Jeg vil dog vove at påstå at M17v2 er hver en krone værd (under forudsætning af, at HDMI problemerne løses, tak!), og sammen med M27 effektforstærkeren er det et decideret kanontilbud i klassen. På trods af den pæne stabel penge, leverer NAD stadig “value for money”, også i denne klasse.

“sammen med M27 effektforstærkeren er det et decideret kanontilbud i klassen”

Hvem er NAD M17 v2 til?

M17v2 mangler de sidste features for at komme i selskab med surround pre processorer i 80-150.000 klassen. Det er tydeligt, f.eks i sammenligningen med Lyngdorf MP50 der giver mulighed for meget mere customisering af betjeningen, dybere direkte integration med control systemer, opsætning af custom filtre, og ikke rigtig har nogen begrænsninger i antal af mulige kilder eller fintuning af højtaler setups. Jeg vil anbefale M17v2 til entusiasten der vil have mest mulig lydkvalitet for pengene, og godt kan lide at “rode lidt med rytmeboksen” selv. Den egner sig rigtig fint til et stuemiljø. I setups med flere subwoofere er M17 heller ikke det rigtige valg, p.g.a mangel på support for flere subwoofers der skal kunne korrigeres individuelt.

“Jeg vil anbefale M17v2 til entusiasten der vil have mest mulig lydkvalitet for pengene, og godt kan lide at “rode lidt med rytmeboksen”

Det ændrer imidlertid ikke ved at M17v2 byder på en umiskendelig lydmæssig kvalitet, i en smuk indpakning, der nok ikke fås bedre i denne prisklasse. Potentiale for løbende opgraderinger med MDC moduler er der også, såfremt NAD får styr på teknikken.

“M17v2 byder på en umiskendelig lydmæssig kvalitet, i en smuk indpakning, der nok ikke fås bedre i denne prisklasse”

Konkurrenter:

Den eneste rigtigt oplagte direkte konkurrent er nok Emotiva RMC-1 (kr. 48.299) , der tilmed har support for 16 kanalers dekodning. Denne er iflg. leverandøren dog ikke helt klar endnu, og mangler stadig Dirac godkendelser… Andre runner-ups kunne være Marantz AV-8805 (ca 33.000),  eller Anthem AVM60 (kr. 31.000) Ingen af de to sidstnævnte vil dog kunne følge med M17 på støjniveau og “premium-feel”.

For fulde tekniske data se NADs website

Har du kommentarer eller spørgsmål til vores review?

Stil meget gerne spørgsmål i kommentar tråden!

Denne artikel er en del af serien: hjemmebiograf

Kr. 42.998,-
7.4

Setup

3.0/10

Fleksibilitet

7.0/10

Design

10.0/10

Daglig Betjening

5.0/10

Musik Oplevelse / Lyd

10.0/10

Dynamisk Formåen

8.0/10

Fremtidssikring (future value)

8.0/10

Value for Money

8.0/10

Plus

  • Lydkvalitet
  • BluOS klarer alt musik
  • Dynamik
  • Design
  • Absolut stilhed
  • Remote kvalitet
  • Modulopbygget
  • Musikalsk som bare fanden!

Minus

  • HDMI modul
  • Kun et subwoofer output
  • Medfølgende mikrofon
  • Små knapper på remote
  • Ingen App betjening
Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.