Forside * Featured

TEST: Roon Nucleus+ server

-

Vi tester den dedikerede Roon Server Nucleus+

Det populære musik program Roon kræver sin egen lokale server, en såkaldt “Core”. Vi tester her firmaets egen Plug and play løsning

Læs vores anmeldelse af softwaren her

Nucleus+ er Roon Labs egen dedikerede, audio optimerede mini server, der er plug and play for brugeren, således at man hurtigt kan nyde alle de fordele for dyrkning og lytning af musik som man får med Roon.

Roon kræver en lokal server

Denne lokale kommando central på dit eget lokale netværk, – er systemets akilleshæl, men er dog også det, der giver Roon evnen til at håndtere high-resolution ukomprimeret musik afspilning i multirum,  med individuel DSP signalbehandling og sikrer at du har et system der bare virker, upåvirket af ydre faktorer.

Roon Core kan afvikles på forskellige platforme

Roon core kan afvikles på en PC eller Mac, men kan også køres på populære NAS enheder, bare de har en CPU, memory og disk der er hurtige nok.   For den optimale oplevelse anbefaler Roon Labs deres egne Nucleus NUC servere, der består af to modeller, hvor plus modellen der ligger på din anmelders testbænk, er den kraftigste med en Intel i7 NUC.  Har du et meget stort musik bibliotek, og spiller du meget højtopløste filer,  så er plus modellen vejen at gå, – især hvis du også ønsker at bruge tunge DSP funktioner eller har mere end 2-3 endpoints der skal spille samtidig med ukomprimeret musik.

Hvorfor en dedikeret Roon server?

Nu når man kan afvikle Roon Core på mange forskellige typer computere, hvorfor så behovet for en dedikeret server?

Behovet for en dedikeret Roon Server kan f.eks være hvis du har et stort bibliotek af ukomprimeret musik på en disk, og ikke har en computer der kører hele tiden?

Den audiofile vil også kunne argumentere for, at Roons tilgang til serveren med dedikerede komponenter og hensyntagen til audio, –  teoretisk skulle give bedre lyd. (læs white paper her og vurder selv.)   En grund kunne også være, at du ikke ønsker at være afhængig af en computer du eller familien hele tiden bruger, tænder og slukker, crasher, opdaterer og det der er værre (som f.eks spille spil).

Skal der være ordentlig fred over Roon oplevelsen, er det derfor en god ide med en dedikeret og optimeret server KUN til at være en helt optimal Roon Core- og det er præcis hvad nucleus+  sigter på at være.

Her en ide om størrelsen på den nye Nucleus+ hardware i forhold til en HIFI komponent i standard størrelse.

Hvor gør man af musikken?

Roon beriger dine egne filer, såvel som f.eks musik fra udvalgte højopløste streamingtjenester  med metadata, og tillader at du kan lave playlister, tags og “surfe” musik på tværs af arkiverne på et utal af måder, uanset om det det er dine egne højopløste filer eller streamingtjenestens udbud.    Dine egne lokale filer, ja de skal være tilgængelige lokalt på dit netværk fra en computer, en NAS, en USB harddisk  eller lignende og tilføjet til Roon.  Roon core scanner løbende for nye filer, og tilføjer dem til arkivet med al metadata sammen med musik fra streaming tjenesterne du tilføjer til dit bibliotek.

Mullighed for en intern SSD harddisk

Nucleus+ serveren giver også muligheden for at montere en 2.5” harddisk eller helst en SSD internt i kabinettet, hvilket jeg vælger at gøre, da dette er den absolut optimale måde rent ydelsesmæssigt at afvikle musikken.   Monteringen foregår ved at fjerne 4 stjerneskruer og montere disken i to små beslag.   Det var enkelt at udføre.

Montering af en SSD disk i Nucleus+

Dedikeret software optimerer oplevelsen.

Efter montering af den dedikerede SSD disk, var det bare at tilslutte Nucleus+ til mit netværk via LAN (eller WIFI).    Det giver rigtig god mening med kablet netværk, især hvis du vil streame til flere Roon endpoints samtidig og/eller høre musik i højeste båndbredde krævende kvalitet som f.eks 192/24 eller DSD.   Med SSD disk , vil der altid være tilstrækkelig med båndbredde og ikke mindst hurtig respons ud på netværket til alle dine enheder.

Dette er alt hvad serveren har af bruger tilgængelige funktioner via et webinterface.

Linux baseret og letbenet server

Roons software løsning er linux baseret, og ryddet for alle unødvendige funktioner, således at hardwaren udelukkende bruges til roon relaterede ydelser.   Dette er med til at få det optimale ud af den i øvrigt kompakte og lydløse hardware.

HDMI audio

Nucleus+ er udstyret med to HDMI porte, der begge kan bruges uafhængigt af hinanden som lokale audio outputs.   Jeg eksperimenterede med disse med PCM multikanals audio, men fik dem aldrig til at levere mere end stereo ud via HDMI.

Ydelse

Jeg kører normalt ROON core på en Apple iMac Pro computer, der alligevel altid står og kører.  Musikken er på en ældre Synology NAS tilsuttet med 1GbE netværksforbindelse via en switch.  iMac Pro computeren har masser af ram og processor kraft i forhold til en lille NUC.  i testen overfører jeg et 1TB stort musikbibliotek direkte til den monterede SSD i Nucleus+  og tilslutter den til den centrale netværks switch på mit netværk.   Jeg overfører den samme database fra en tidligere back-up så udgangspunktet er det samme for sammenligningen.

God performance

Nucleus+ serveren oplevede jeg som værende lige så god som den kraftige  iMac Pro i rollen som Roon Core.  Søgeresultater leveres prompte, og jeg kunne bruge al den DSP på flere endpoints samtidig som jeg havde lyst til.   En stor fordel ved Nucleus+ med intern SSD monteret var dog en endnu hurtigere respons uden ventetid på egne filer, der normalt ligger på en NAS der “sover” når den ikke har været i brug et stykke tid, hvilket kan give en irriterende ventetid på at den lige vågner og leverer data til Roon Core.   Dette problem har man ikke med en lokal SSD disk i en Nucleus+.    Jeg oplevede ingen problemer med at benytte DSP modulet, selv med filer i højeste DSD opløsninger.

“Lydkvalitet”

Jeg kunne IKKE konstatere nogen forskel i den oplevede lydkvalitet via Roon fra Nucleus+ vs. iMac Pro.

Fart og tempo når der tilføjes ny musik

Serveren var ligeledes lynhurtig til at tilføje ny musik & metadata til databasen.  Da jeg tilføjede mit hovedbibliotek med næsten 20.000 numre på en gang, klarede Roon indekseringen i løbet af ganske kort tid.

Det går som lyn og torden, når der automatisk tilføjes ny musik til roon databasen.

Konklusion

De fremmelige recordere.dk læsere der er vant til at bygge computere selv, vil helt sikkert ikke kunne se en ide i at betale over 20.000 kroner for en dedikeret Roon Core server.  Nucleus henvender sig til Roon Brugeren, der vil have en lydløs og nem plug and play løsning og så ellers glemme alt om servere, have adgang til support hvis uheldet er ude,  og så ellers bare nyde alle Roons fantastiske funktioner på en optimal måde.

Kig på lillebroderen

I det lys er Nucleus+ en løsning lige til højrebenet, der dog kommer til en pris.  Kan man f.eks nøjes med lillebroderen Nucleus er der næsten 10.000 at spare.  Begge servere kræver at man også investerer i Roon software der helt ufatteligt IKKE medfølger i prisen på nucleus!  Den samlede løsning med et livstidsabonnement på Roon software og en 2TB SSD disk, løber derfor op i næsten 30.000, hvilket for mange vil være en noget stejl pris blot for at få en dedikeret Roon server.  Betyder pengene ikke så meget, er der dog ikke noget at betænke sig på.  Nucleus+ er med garanti den enkleste og bedste Roon Core server man kan få.

Læs mere om nucleus hos Roon Labs

Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side.  Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche.

På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er,  at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt.

Mortens forskellige lyd-eventyr kan sjat-følges på instagram profilen stjernholmreviews

Denne artikel er en del af serien: HIFI Streaming