Forside Nyheder

Warner Bros. Discovery stævner ud og gør klar til forandringer

-

Den store mediehandel er nu gennemført og det betyder allerede udskiftninger i ledelsestoppen.

Efter næsten et år med forhandlinger og juridisk tovtrækkeri er fusionen mellem det tidligere WarnerMedia og Discovery nu gennemført. Lørdag (dansk tid) var den første dag i det nye selskabs historie under navnet Warner Bros. Discovery. Nu kan de mange planlagte forandringer begynde. Til at starte med har toplederen af det tidligere WarnerMedia, Jason Kilar, allerede meldt sin afgang.

Annonce:

Det sker som et led i en større ledelsesudskiftning, der blandt andet betyder, at Discoverys ledelse mere eller mindre kommer til at tage over. Det betyder formentlig også en nedprioritering af HBO-navnet, hvis det da ikke helt forsvinder. Måske har du lagt mærke til, at HBO Max’ egenproduktioner nu blot indledes med teksten ”A Max Original Production”?

Det sidste er sandsynligvis et led i den allerede udmeldte udmelding om sammenlægningen af Discovery+ og HBO Max, der kommer til at finde sted. Vi kender endnu ikke detaljerne, foreløbig hedder det sig blot, at de to streamingtjenester kommer til at dele indhold, inden tjenesten måske får et helt nyt navn.

Discovery skal ellers nok sætte pris på den indsats, Jason Kilar og hans hold har leveret. HBO Max havde ved udgangen af 2021 næsten 74 millioner abonnenter, en succes, der nok ikke mindst er drevet af Kilars initiativ med at lade Warner-film få samtidig premiere i biograferne og på HBO Max. Til sammenligning havde Discovery’s tjenester, herunder Discovery+, 22 millioner abonnenter verden over i slutningen af 2021 ifølge Variety.

Warner vender ”hjem”

Med stiftelsen af Warner Bros. Discovery vender filmstudiet ”hjem” til underholdnings- og mediebranchen, rent ejerskabsmæssigt. Hollywoods klassiske filmstudier har ellers æret igennem nogle mærkværdige ejerskabsforhold igennem tiderne. Da Coca-Cola f.eks. købte Columbia Pictures i 1982 var der mange der undrede sig over, hvad drikkevare-giganten ville med et filmselskab (ud over at sikre Coca-Cola-drikkenes tilstedeværelse i biograferne, måske?)

De klassiske Hollywood-studier har været ejet af nogle bemærkelsesværdige firmaer igennem tiden (Foto: Recordere/Screenshot)

Det samme var tilfældet da Gulf+Western købte Paramount Pictures i 1966. Firmaet var ellers mest kendt for fremstilling af alt fra metal-kofangere til beklædning og havde, ligesom Coca-Cola, ikke ret meget forstand på at drive film-forretning. I begge tilfælde vendte firmaerne tilbage til et mere underholdningsorienteret ejerskab senere. En fusion af Paramount og TV-kæmpen Viacom blev efter fire års forberedelse gennemført i 1993.

Columbia blev i 1989 solgt til Sony, der i det mindste lavede teknologi til underholdning, og udgjorde en del af grundlaget for stiftelsen af Sony Pictures i 1991. Siden dengang har det netop primært været telecom- og teknologi-selskaber, der har købt sig ind i studierne, ikke mindst for at få fingre i deres bagkatalog. Således købte kabel-selskabet Comcast i 2011 Universal (der havde fusioneret med TV-selskabet NBC syv år tidligere), og for nylig købte Amazon som bekendt MGM.

Det klassiske Warner Bros.-studie havde på det tidspunkt været igennem en hel række af interessante ejere. I 1969 blev det for eksempel solgt til Kinney National Company, et kombineret rengørings- og parkeringspladsdrift-selskab. I 1989 fusionerede Warner Bros. med den ærværdige, gamle printmedie-virksomhed Time, Inc.

Ejet af Internet- og telefonselskaber

Det skabte selskabet Time Warner, der ud over produktion af underholdning også etablerede et af USAs største leverandører af kabel-tv (og sidenhen, Internet), Time Warner Cable. Time, Inc. havde været involveret i kabel-tv fra fænomenets begyndelse, og det var bl.a. under deres del-ejerskab at en lille, ny, lokal kabel-kanal kom til verden i 1972 under navnet Home Box Office – HBO.

Måske kan visse læsere huske indledningerne til ‘The Matrix Reloaded’ og ‘The Matrix Revolutions’, der kom ud, mens Warner Bros. bl.a. var ejet af de hedengangne Internet-selskab AOL (Foto: Recordere/Screenshot)

I 2001 kom det første store sammenlægninger af et Hollywood-studie foretaget af en Internet-virksomhed da America OnLine (AOL) fusionerede med Time Warner og blev omdøbt til AOL Time Warner. De skiftende vinde i Internet-branchen i den periode kostede dog hurtigt AOL sin ledende position, fordi selskabet var mest kendt for at sælge dial-up-abonnementer og agere portal. I 2003 skiftede selskabet derfor navn igen til Time Warner, hvori AOL blot var en lille division.

I 2018 ville en af Comcasts største konkurrenter på kabelområdet, det gamle teleselskab AT&T, gøre dem kunsten efter ved at købe en indholdsleverandør. AT&T var også konkurrent til Time Warner Cable, men dette selskab var for længst blevet separeret ud i et firma, der var uafhængig af Time Warner. AT&T købte sidstnævnte og omdøbte det til WarnerMedia.

AT&T opdagede dog hurtigt, at de ikke var lige så gode til at lave underholdning som til at køre telekommunikationsvirksomhed. Sidste år i maj bekendtgjorde AT&T, at de ville sælge WarnerMedia fra og i stedet lade selskabet fusionere med en kabelkanal, der var vokset fra niche til mediegigant på et par årtier: Discovery.

Annonce:
Forrige artikelBilleder fra nordjyllands nye filmtempel
Næste artikelSonos køber firma bag lysdrevet højttaler
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.