Forside * Featured

Mystisk Tesla-ulykke bliver endnu mere mystisk

-
Den pågældende Tesla Model S udbrændte totalt, hvilket gør det svært at fastslå om Autopilot havde noget med ulykken at gøre (Foto: NTSB)

En angiveligt selvkørende Tesla forulykkede mindre end 200m fra ejerens bopæl. Men Autopilot-systemet kan muligvis frikendes.

Den Tesla Model S, der for nogle uger siden så ud til at være kørt ind i et træ nord for Houston i Texas uden at nogen sad bag rattet gør stadig haveri-myndighederne i USA forvirrede. Nu er der kommet nye informationer til i sagen, der kun gør forvirringen endnu større.

Som de mange Recordere-læsere, der kastede sig ind i diskussionen om bilen vil vide, meldte politi og brandvæsen, at de ikke fandt nogen personer bag rattet, da de ankom til bilen, der på det tidspunkt stod i flammer.

Annonce:

De politifolk, der var til stede, meldte officielt ud, at ingen var blevet slynget ud af bilen, og sagde, at det var “100% sikkert” at ingen førte bilen, da den forulykkede. Men det kan de ikke længere være så sikre på.

Nye videooptagelser

NTSB, USA’s havarimyndigheder, har nu offentliggjort deres første konklusioner på undersøgelsen af ulykken. Der er ikke tale om den endelige rapport, for sagen undersøges stadig. Men i deres foreløbige rapport skriver undersøgelseskommissionen, at de har fået adgang til videooptagelser optaget kort før ulykken.

Denne video viser, at ejeren af bilen rent faktisk satte sig i førersædet, da de forlod hjemmeadressen, mens passageren satte sig på passagersædet. De første udmeldinger lød på, at passageren sad på bagsædet.

De to herrer kunne naturligvis have stoppet bilen og indtaget henholdsvis passager- og bagsædet efter afgangen fra ejerens hjemadresse, og altså også efter videoen var blevet optaget. Men hvis det er tilfældet, skulle de have besluttet sig for dette meget kort efter afgangen.

Autopilot kunne ikke slås til

NTSB skriver nemlig også, at bilen forulykkede efter kun at have kørt 167 meter fra ejerens bopæl. På dette sted drejer vejen, og bilen kørte væk fra vejbanen, over en kantsten, hvor den ramte et vandløbsrør, et brønddæksel og derefter kørte ind i træet.

Ifølge NTSB var det den sidste kollision, der beskadigede lithium-ion-batteriet forrest i bilen til at starte en brand, der angiveligt slog de to mænd ihjel og fik bilen til at udbrænde totalt. Dette inkluderer den hardware, der lagrer data om bilens kørsel. Der er dog stadig et modul tilbage, der er beskadiget, men ikke udbrændt, og dette kan indeholde data om hastighed, sikkerhedsbælternes status, acceleration og airbags. NTSB er p.t. i gang med at prøve at redde stumperne.

Konklusionen er ikke endelig, men de første indikationer vister, at Tesla’ens Autopilot-feature muligvis bliver frikendt. Bilen havde Autopilot ombord, men denne kræver, at både Traffic Aware Cruise Control- og Autosteer-funktionerne er slået til. NTSB foretog en test med en Tesla, der var magen til på samme sted. De konkluderede at Autosteer ikke kunne slås til på strækningen, formentlig fordi systemet ikke kunne indsamle nok informationer på stedet.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.