Forside * Featured

TEST: Klipsch Cornwall IV – En lektion i musikglæde fra fortiden

-

Dette er Paul W. Klipsch. Han ligner en smart-ass med rette, for han skal til at lære din anmelder noget om musikglæde!

HIFI REVIEW, Klipsch Cornwall IV:

Annonce:
Produkt Klipsch Cornwall IV, 3 vejs gulvhøjtaler med horn
Land USA (også bygget der)
Pris 34.999 pr. stk (incl 25% moms til staten, der udgør 6.999,80 kroner af det samlede beløb.  Prisen uden moms pr stk 27.999,20 kroner, hvilket er relevant at vide, hvis man ønsker at sammenligne den danske pris med priser på det internationale marked) 
Stillet til rådighed af: AV-Connection
Mere info fra producenten Klipsch website

Rebelsk modkultur?

Rock`n roll forever, baby!

Klipsch Cornwall kan vel nærmest betragtes som rebelsk modkultur i vores tid?  Tidens fesne bluetooth højttalere, ranglede designer højttalere, earbuds og det der er værre (for lyden), – har fået en hel generation til ikke at opleve, ELLER glemme alt om hvad lyd i hjemmet kan være.  Tidens autotunede,  hyper komprimerede, snart A.I komponerede “lydpølser” vælter ud af streamingtjenesterne og presses ud af telefon højttalere på teenageværelserne…  Kulturen mister langsomt alt hvad der minder om musikalsk fordybelse og nærvær.. 

En tidsmaskine

Cornwall IV er en tidsmaskine, der tager dig lige tilbage til Paul W. Klipschs vision om at bringe en live musikoplevelse ind i hjemmene efter 2 Verdenskrig.   Vi skal tilbage til 1946 hvor han introducerede Klipschorn, en super effektiv “hjørne højttaler” der har været i produktion lige siden på fabrikken i Hope, Arkansas, USA (nu i en version, der ikke nødvendigvis SKAL stå i et hjørne). 

Cornwall IV blev født i 1959, tænkt som en fuld-frekvens centerhøjttaler,  placeret i mellem to Klipschorns.

Klipsch blev opkøbt i 2011 af VOXX-gruppen, der også ejer adskillige andre mærker som f.eks Acoustic research, Pioneer, Jamo og Onkyo for blot at nævne et par. Klipsch har i dag et ekstremt bredt udvalg af højttaler produkter i alle kategorier, fra den lille bluetooth højttaler, til Custom byggede biograf monitors.  

Klipsch Heritage serien

Heritage serien (Billederne er ikke i den rigtige skala)

Cornwall IV sidder i Heritage serien som den tredje mindste model med Forte IV og Heresy IV under , mens de større, to-delte La Scala, Klipshorns og de mildest talt grandiose Jubilee (i 400.000 kroners klassen) topper serien. 

Klipsch Jubilee, et monster af en 2 vejs højttaler. Her knipset hos HIFI LOFT i New York.

Cornwall blev født som en centerhøjttaler!

Cornwall blev født i 1959 som en fuldfrekvens centerhøjttaler til at sidde mellem to klipschorn højttalere.  Mere end tres år senere har den nået sin fjerde raffinement, med store forbedringer af horn designet, kabinet og delefilter.  Bortset fra det,  er alt ved det gamle, hvilket tager dig direkte tilbage til en tid hvor WOKE var når man ikke sov. 

Design

Cornwall IV er altså den TREDJE MINDSTE højttaler i heritage serien…  og….de er, – efter tidens standard, store… Det var de altså ikke dengang en normal stue radio var et stort møbel.  Giv dem lidt tid i dit rum … og de vil langsomt blive en del af indretningen … som en camoufleret radiator eller noget.. 

Se skat, der kan sagtens stå en blomst eller en juledekoration der! Prøv du det, på den der B&O søjle dims!

Personligt synes jeg, de bare signalerer, at her bor nogen med deres prioriteringer i orden. For eksempel har jeg slet ikke haft sex siden Cornwalls kom ind af døren, …ikke engang tæt på!

For eksempel har jeg slet ikke haft sex siden Cornwalls kom ind af døren”

Hvis Cornwall simpelthen er FOR meget for din plads, har de en næsten lige så kapabel fræk lillesøster, Forte IV, der har et smallere kabinet med en passiv basenhed bagpå. 

Uden frontgrillen monteret, opdager man at der her er tale om en ny generation, hvor computere har været indblandet. Dette ses på teatrix-hornenes særlige form, hvilket antyder en lydoplevelse, der kan være en stor forbedring i forhold til tidligere horn.

Det er mellemtone hornets form der tager Cornwall IV til næste niveau lydmæssigt.

Personligt elsker jeg feelingen med det magnetiske frontstof sat på, der gør dem meget mindre visuelt støjende i stuen. Højttalerens begrænsede dybde gør den også mindre dominerende at se på efter et stykke tid. Jeg elsker det, faktisk.. Jeg synes, de er hyggelige.  Man får lyst til at ryge pipe igen, hælde en whiskey op og smide noget Frank Sinatra, Bing Cosby, Nat King Cole, Dean Martin eller Buddy Holly på stereoen.  

Finish fås i sort ask, valnød og kirsebær.

Fronten er lige til at tage af og sætte på. Jeg oplevede ikke nogen forringelse af lyden med frontstoffet på.

Specs

Crossover-frekvenserne i 3-vejs-designet er 700Hz for mellemtoneområdet, hvor diskant driveren overtager fra 5.000Hz, så dybest set er hele mellemtonen dækket af den centrale horn driver.

Frekvensområdet er opgivet som 34 Hz ​​til 20 KHz +/- 4 dB, 8 ohm nominel modstand og en kæmpestor kontinuerlig effekt håndtering på 100 watt, der sammen med den ekstreme effektivitet på 102 dB@1M kan udsende næsten 120 dB lydtryk, kontinuerligt…


Hvorfor overhovedet bruge horn?

Horn handler ikke bare om effektivitet, men også om lyd

Horn var den tidligste form for forstærkning, og teknologien var derfor naturlig at bruge med de første lydsystemer både til optagelse og afspilning.
Siden da er horn blevet brugt i PA-systemer og biografer på grund af dets fantastiske evne til at spille højt (tænk på lyden af et ​​tågehorn) det er den karakteriske lyd, vi kender og elsker i disse applikationer..

Brugen af horn forsvandt med mere effekt

Til præcisions HIFI blev horn dog brugt mindre og mindre fra halvfjerdserne of frem, til fordel for andre, mere artikulerede designs, der præsenterer en endnu mere naturlig lyd, der selvom mindre effektiv, snildt kunne kompenseres for til hjemmebrug, da forstærkerens effekt hurtigt blev rigelig i løbet af  halvfjerdsernes “watt-krig”. 

Horn blev altså stille og roligt mere en niche i den almindelige mainstream hjemme-HIFI.

Betydningen af 102 dB effektivitet 

Den kraft, der skal til for at drive en given højttaler, er ofte ret misforstået på grund af dB-skalaens logaritmiske karakter.


Cornwall IV er en meget følsom højttaler, der er i stand til at producere 102 dB lydtryk med kun én watt målt i en meters afstand, typisk ved hjælp af et båndbegrænset pinknoise signal.

Når man tager højde for det, der kaldes “lufttab” på omkring 3,5 dB i et typisk hjem pr. meter, kan du lytte med 85 dB (hvilket er forfriskende højt) 6 meter væk med kun EN WATT forstærker effekt…(6 dB mere med to højttalere)  For perspektiv, vil mine sædvanlige reference højttalere kræve 8 gange mere effekt for at gøre det samme…


Kort sagt,  producerer cornwall massive lydtrykniveauer med beskedne forstærkere, hvilket antyder, at selv laveffekt rørforstærkere kunne være interessante at tjekke ud for den ultimative retro-lyd.

selv laveffekt rørforstærkere kunne være interessante at tjekke ud for den ultimative retro-lyd.”

Watt og lydtryk  er et helt emne for sig.  Læs eventuelt lidt mere om dette i denne artikel, hvor du også kan finde nogle gode links. 


Fordomme og opsætning

Tal om at få alle dine fordomme knust… alt, hvad jeg troede jeg vidste om musik og højttalere, blev vendt på hovedet under mit månedslange samkvem med Cornwall IV. Jeg ønskede ikke at kunne lide dem, og var netop så småt begyndt at befinde mig godt med mine fordomme om hvad der var det eneste rigtige for mig personligt med hensyn til lyd i hjemmet. 

Jeg troede det kun var her, sådan en højttaler hører hjemme.. jeg tog fejl.

 Jeg forventede egentlig bare at få bekræftet, at her var der tale om en ren rock højttaler, og tilmed en dyr en af slagsen… og at det eneste horn kan, er at råbe.   Måske denne fordom er skabt af oplevelserne på diverse demoer, hvor der ofte spilles latterligt højt på horn systemer…bare fordi de kan? 

Måske denne fordom er skabt af oplevelserne på diverse demoer, hvor der ofte spilles latterligt højt på horn systemer…bare fordi de kan? “

For at sætte lidt perspektiv og nuance på det, gav jeg derfor disse Cornwalls den helt store tur, hvor jeg pillede ”lag efter lag af løget”, for at finde ud af hvem disse højttalere er til i denne samtid. 😆 


Umiddelbart efter udpakningen tilsluttede jeg dem med et sæt af de specielle tyske In-akustik Referenz AIR højttaler kabler, medleveret af AV-Connection. 

De af AV-Connection medleverede kabler fra in-akustik er en meget avanceret konstruktion der bruger luft som isolator.

I første omgang satte jeg højttalerne op med en smule “toe out” fra lyttepositionen, og blev overrasket over den umiddelbart ret gode frekvens balance. Jeg kunne ikke lide den diffuse soundstage, når de var placeret på denne måde, og gik hurtigt “toe in” med en større vinkling mod lytte positionen.  Det  gjorde øjeblikkeligt lydbilledet mere præcist, men fik dem også til at lyde temmelig meget “fremad”  med en for hidsig top.  Dette inspirerende til at forsøge at korrigere med en Lyngdorf TDAI-3400 og roomperfect rumkorrektion, som jeg tidligere har haft stor succes med (læs f.eks testen af Scansonic MB5B her) . Til min store overraskelse kastrerede resultatet nærmest alt liv og fest i mit rum, som om at mine ellers så friske party piger pludselig blev 100% veganske, alkoholfrie og max WOKE … alt sammen på samme tid!

Til min store overraskelse kastrerede resultatet nærmest alt liv og fest i mit rum”

Det mest positive var i bunden der fik mere vægt.   I modsætning til hvad man tror, ​​spiller Cornwall ikke specielt dybt.  Du får ikke den fulde sidste oktav fra et kirkeorgel her.  Det er i stedet afløst af punch & bid af en anden verden.  Jeg flyttede derfor højttalerne så tæt på bagvæggen som muligt, stadig med toe-in, tilsluttede en Yamaha C-5000 preamp & Nuprime Evolution One monoblock kombination i stedet for lyngdorf.  C-5000 har en grundlæggende 2-vejs tonekontrol (med centerfrekvenser ved 350 Hz og 3.500 Hz) hvor diskant kontrollen viste sig perfekt til at rulle “fremad-heden” af, og med lidt mere opfedning af bassen tilføjet, fandt jeg pludselig den perfekte balance, samtidig med det skarpere optegnet lydbillede.  Herfra var jeg tryg ved at begynde en decideret lytte session.  

På trods af en 15″ basenhed, spiller Cornwall IV ikke meget dybt. Til gengæld er bassen meget hurtig og ret velartikuleret.

Lyttesession: Første WOW øjeblik

(Lyt med på “Sonic Snacks” playlisten her til din favorit streaming tjeneste, hvor du kan finde de fleste af de numre jeg refererer til.)

Det første rigtige “WOW-øjeblik” var med Eric Clapton & B.B. King og “Three O’clock blues” fra albummet “Riding with the king”.  Gåsehud dannes med det samme over hele min krop… 

“Gåsehud dannes med det samme over hele min krop…”

Der er en skøn klarhed i ​​mellemtonen, det dynamiske anslag, bid i attacks, sprødheden… og det er smooth.. Ingen grimme kanter, men ekstremt kontrolleret, tight!  Live følelsen er der bare med det samme. Hvis du har lyst til at spille rigtig højt, vil de bare give dig mere, uden at lyde presset, selv når de producerer kvalmende lydtryk i lyttepositionen.

“Hvis du har lyst til at spille rigtig højt, vil de bare give dig mere”

Jeg bekræfter også ved at bevæge mig rundt i lokalet, mens højttalerne er toed-in, at frekvens balancen ændrer sig en del. Sidder man længere væk, skal de bestemt ikke vinkles ind, men bare have lov til at skabe et bredt spredning felt som i en klub. På denne måde vil de underholde hele rummet med musik.


De første indtryk, ved at bruge C-5000/Nuprime-kombinationen, er nogle virkelig underholdende, meget dynamiske, sprøde damer med en overraskende smooth mellemtone og en tør, slagkraftig bas. Den måde, de “kaster” musik efter dig, kan slet ikke sammenlignes med de mere “laboratorie korrekte” højttalere, jeg normalt lytter til. Den umiddelbare magi findes i hvordan de får dig til at føle,  især med genrer som oldies, rock, blues, jazz, country, hip hop.

Cornwall IV ved siden af heritage seriens mindste

Samtidig lyder de overraskende luftige, med denne brede, punchy præsentation, så stram, at du mærker sveden fra blues danne sig på dine boller.  Især klaverer har et lækkert bid, vokalen er sprød og blød på samme tid med den stemning og rumfornemmelse, der skaber musikalsk nydelse.  Er det ikke lige hvad musik i hjemmet handler om?

Dette inspirerer mig til at tjekke Claire Martin – Black Coffee, som ikke skuffer på dette nummer med live-stemning, tung bas, kraftfuldt horn og klaver. Det er som om, at hele intentionen med nummeret er der, men det hele er bare en smule mere funky når det portrætteres af et sæt Cornwall IV.

Lyden  inspirerer til hiphop & R&B tracks som Busta Rhymes “Been through the storm” (The Big Bang album), Bebe Winans (albummet Love & Freedom) , men også oldies som Frank Sinatra Swinging Sessions (1998 remasteren!) ,der lyder helt rigtigt.


Når jeg fodrer dem med noget af den soniske trolddom fra Yellos “Point Yello” album, som f.eks nummeret “Siren Singing”, der starter med et meget dynamisk slagkraftigt kick og sub-sweep, der har bragt så mange af de højttalere jeg har testet til deres bundstop (inklusive mine reference højttalere!)  På Cornwall er oplevelsen ekstremt kraftfuld med så meget headroom, at det nærmest føltes som at blive sparket i ansigtet.  

“På Cornwall er oplevelsen ekstremt kraftfuld med så meget headroom, at det nærmest føltes som at blive sparket i ansigtet.  “

Det fede Babyface-album “the day”, er et smooth,  hårdtslående, men fantastisk klingende R&B-album, der kan spilles utrolig højt. Jeg nyder at give den gas med nummeret “This is for the lover in you”. der med hårde trommer, stor bas og uden nogen skarpe kanter er perfekt til at finde grænserne, men ikke her.. der er simpelthen så meget headroom til overs, at du skal bruge høreværn for at komme til grænsen.  Cornwalls vil elske enhver fest, du vil holde, i rum af en rimelig størrelse, det er helt sikkert!

Super skrue terminaler i metal med god afstand i mellem. Nemt! Mulighed for Bi-amping.

Cornwalls vil elske enhver fest, du vil holde”

Efter en længere rejse op og ned af Sonic Snacks playlisten, hvor jeg især hang fast på Cornwall IV med numre som Miles Dosley “Abraham”,  Michelle Shocked “Quality Of Mercy”, Marc Cohn “The things we handed down” (lidt af en tåreperser skulle jeg hilse at sige når man lige er blevet far eller bedstefar/mor). 

Er de også til Diana Krall? 

Men hvad vil  “dronningen af audiophile”,  fru Diana Krall synes?    Vil hun mon føle sig mishandlet af Klipsch Cornwall?  Slet ikke!  Selvom man tænker at hun da må være fortabt uden den slags opløsning hvor man kan høre, om der lidt støv på hi-hatten i trommesættet, så lyder “The Girl in the other room” albummet meget levende og intimt.  Det er MEGET vanedannende lyd det her.

Hvad er det der sker?  Jeg lytter pludselig til en masse ting, som jeg normalt ikke ville lytte til med samme musik glæde på mine reference højttalere..  Cornwall er slet ikke det man kan kalde en “tilgivende” højttaler.  Du kan nemt høre ind til alt hvad der sker,  nærmest som på en studiemonitor, men præsentationen har sjæl, nerve og er virkelig legende – hvilket kommer direkte til udtryk i musikalsk glæde i din krop.

præsentationen har sjæl, nerve og er virkelig legende – hvilket kommer direkte til udtryk i musikalsk glæde i din krop.”

Den er så dynamisk at hurtige, luftige, kraftfulde switching forstærkere som f.eks Evolution One monoblokkene (testet her)  endda kan være FOR MEGET for de lyttere, der ønsker en mere tilbagelænet præsentation.  Personligt elsker jeg, at de tager det Cornwall gør så godt, ud i det ekstreme, hvilket jeg verificerer ved at lege med et par fede amerikanske integrerede rør forstærkere der står klar til test (kommer her på siderne, naturligvis).   

med de ultra hurtige nuprime evolution one switching forstærkere tages Cornwall IV oplevelsen til det ekstreme

Hvad er det man IKKE får?

Så hvad pokker er det for en magisk salve disse højttalere gnider på musikken, og hvad er det, vi IKKE får?  Alting har jo som bekendt en pris.

Med Cornwall IV får vi ikke den præcision der kræves til at skildre virkelig intime ting med de absolutte detaljer og opløsning.. den såkaldte “mikro dynamik”, hvor du vil være i stand til at høre nogen pille næse på anden række af orkestret.  Jeg synes, at deres mindst imponerende præsentationer er med klassisk musik, kor og store, frodige electronica-numre.

Jeg synes, at deres mindst imponerende præsentationer er med klassisk musik, kor og store, frodige electronica-numre.”

Selvom cornwalls har stor dynamik og faktisk også et meget luftigt, “rummeligt” lydbillede, forbinder de dig ikke med stilhedens finere følelser og følsomme detaljer.  Cornwall IV handler mindre om realisme og mere om den gode følelse, barfodet, glad, med et glas i hånden og bare nyde de ting, der virkelig betyder noget…

Sagt på en anden måde: : Jeg tror faktisk, at ​​jeg ville nyde Cornwalls IV mere end min nuværende reference i 70 – 80% af tiden med mit musikmix! 

“Jeg tror faktisk, ​​jeg ville nyde Cornwalls IV mere end min nuværende reference i 70 – 80% af tiden med mit musikmix!”

Konklusion:

Vi europæere har det med at have en masse fordomme når det kommer til amerikanske produkter (mig selv inklusive). Disse Cornwall IV højttalere.. bygget af noget spinkelt, tyndt træ, alt for stort og usofistikeret. Det burde lyde så “boxy”og få dine ører til at bløde, men det gør de ikke.

Vi europæere har det med at have en masse fordomme når det kommer til amerikanske produkter”

Cornwall er mere som en smash burger: En blød briochebolle , en lille mængde hakket, fedt oksekød med et skvæt groft salt, smashet mod en glohed støbejernspande,  så bøffen suger sin egen saft op og får sprøde kanter, med en skive af den billigste amerikanske ost og nogle pickles … lavet rigtigt, det er en himmelsk mundfuld trods de tarvelige ingredienser,  der bare ikke kan slås i smag eller pris. Andre burgere bliver bare aldrig så tilfredsstillende som denne simple opskrift…

DET er Cornwall, en formel, der fungerer til musikalske oplevelser uden snobberi, uden bullshit.  Din anmelder takker ærbødigst  Hr. Paul W. Klipsch for den fine lektion i musikglæde.   

musikalske oplevelser uden snobberi, uden bullshit.”


Stjernholm Reviews karakteren er fremkommet med følgende vægtning: Innovation: 7, Design: 3, Musikoplevelse: 10, X-Factor: 10, Lyd-værdi: 10


Se mit internationale youtube review her:


Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side.  Yderligere er han stifter eller medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche, og arbejder i dag som uafhængig rådgivende konsulent og “youtuber” med kanalen “Stjernholm Reviews”.

På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er,  at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt.

Mortens forskellige lyd-eventyr kan også følges sjatvis på instagram profilen stjernholmreviews 

Klipsch Cornwall IV
Stjernholm Reviews Points
Læs bedømmelse0 stemmer
Plus
Sprød & Dynamisk
Masser af ren musikglæde, sjæl & hjerte!
Spiller så højt som du tør
Blues, rock, jazz, hiphop, oldies
En ren tidsmaskine
Minus
Klassisk, kor, Big Electronica
Mikro dynamik
Præcision i lydbilledet
Kan virke lidt tør
Opløsning
Størrelsen?
4
Karakter

Denne artikel er en del af serien: High-end HIFI

Denne artikel er en del af serien: Højttaler tests

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.