Forside * Fokus

Viaplay varsler prisstigninger og mere reality

-

Viaplay ændrer kurs: Mere reality, mindre fiktion og højere priser

Streamingtjenesten Viaplay vil foretage en større kursændring. Dette blev annonceret af administrerende direktør Jørgen Madsen Lindemann ved præsentationen af et skuffende halvårsregnskab torsdag formiddag. Det skriver MediaWatch

Annonce:

Den nye strategi involverer et fokusskifte fra fiktion til reality, potentielle ændringer i sportrettigheder, og prisstigninger for abonnenter.

I 2021 producerede Viaplay Group 50 nye stykker fiktionsindhold, herunder serier og film. Men fremadrettet vil tjenesten nedsætte dette antal betydeligt – til omkring 10 om året fra 2024. Samtidig vil der blive sat mere fokus på reality-indhold.

Denne ændring er et svar på kundernes forbrug. I 2022 udgjorde egenproduceret fiktion 29% af Viaplays indholdsudgifter, men tiltrak kun 8% af det samlede minutforbrug. Omvendt blev 9% af programudgifterne brugt på produktion af non-fiktion, herunder reality, underholdning og dokumentarer, hvilket tiltrak 12% af minutforbruget.

En betydelig del af udgifterne, 62%, blev brugt på eksternt produceret indhold, herunder film, serier og især sport. Dette indhold tegnede sig for hele 80% af den samlede sening på Viaplay.

Den nye strategi indebærer, at Viaplay fra 2024 vil øge investeringen i non-fiktion til 12% af programudgifterne og reducerer investeringen i fiktion til 16%, mens 72% vil være dedikeret til eksternt indhold. Denne ændring, understreger direktør Lindemann, vil ikke gå på bekostning af produktionskvaliteten.

Viaplay har investeret betydeligt i sportsrettigheder, herunder Premier League-rettigheder frem til 2028. Men ifølge Lindemann er disse investeringer blevet for dyre og har ikke givet et tilfredsstillende afkast i form af nye abonnenter. Derfor er selskabet nu i dialog med forskellige parter om at licensere de mindst sete rettigheder væk.

Det mest sete indhold på Viaplay inkluderer Premier League, Formel 1 og overraskende dart, samt amerikanske dramaserier som ”Chicago Fire” og ”Chicago P.D.”

 

Varsler prisstigninger

Den nye kurs indebærer også prisstigninger for abonnenterne. Viaplay Group planlægger at hæve priserne på tværs af sine abonnenter i Norden og internationalt. De største stigninger vil gælde for streamingpakker med sportsindhold og B2B-aftaler med relativt lave prispunkter.

“Vi skal nå så mange som muligt med indholdet. Det er en god rettesnor for et medieselskab, fordi jo flere seere du har, desto flere penge kan du tjene, forhåbentlig,” sagde Jørgen Madsen Lindemann.

Endelig annoncerede Lindemann, at selskabet planlægger at droppe produkter uden sportsindhold i internationale markeder, hvilket kan være et yderligere tegn på tjenestens kommercielle skift.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.