Forside Baggrund

Sonos: Streaming ændrer fundamentalt musiklytningen

-

 

 

John MacFarlane, medstifter og administrerende direktør i Sonos, fortæller i dette blog-indlæg hvordan streaming ændrer musiklytningen.


 

BLOG: Til en milliard mennesker

Streaming af musik ændrer fundamentalt den måde vi lytter på, og musikelskerne vil være de virkelige vindere.

I de seneste ti år har vi hos Sonos haft det privilegium at sidde med på forreste række, efterhånden som streaming af musik har udviklet sig.

Vi har set adskillige inspirerende innovative ideer og teknologier opstå og tage form. Nogle af disse blomstrede, mens andre forsvandt i mængden.

To faktorer forblev dog konstante: Musikelskernes passion for deres foretrukne kunstnere, og deres vilje til at kæmpe for at få adgang til deres yndlingsmusik.

Vi har nået en milepæl i streaming af musik. Musikfans drager fordel af et hurtigt udviklende landskab af teknologier og tjenester, der omdefinerer vores musikoplevelse, og udvider vores engagement for musik og kunstnere på måder, der tidligere var utænkelige.

Mens væksten i musikstreaming forlængst har overhalet køb af digitale downloads og cd’er, vil vi nu se et vendepunkt globalt. Denne holdningsændring fra ejerskab til adgang kan kun sammenlignes med selve opfindelsen af indspillet musik.

 

“Vi tror, at i 2021 vil
en milliard mennesker verden over
betale for streaming af musik”.

 

Globalt er 92% af al musik, der spilles på Sonos, streaming fra radio eller betalt on-demand, hvilket betyder, at vores kunder tilsidesætter deres egne musiksamlinger og nyder det nærmest uendelige valg, som streaming har at byde på.

Desuden er det værd at bemærke, at den mest populære musikkilde i USA er Pandora – denne tjeneste udgør næsten 50% af al den musik, der lyttes til.

I Sverige bruger mere end 90% af vores kunder et Spotify Premium-abonnement på deres system. Nu hopper kunstnere og brands med på vognen, og søger nye måder at blive hørt på og nå ud til deres fans mere direkte.
 


Musikstreaming vil snart være musik igen

Den seneste debat om streaming har været fokuseret på kortsigtede betænkeligheder – spørgsmål om adgang, mobil bekvemmelighed og aflønning.

Efterhånden som vi hastigt nærmer os 100 millioner og derefter en milliard betalte streaming lyttere, er disse debatter selvfølgelig vigtige.

Enhver fundamental transformation kræver nye forretningsmodeller, som har både gode og dårlige sider. Industrien har brug for at finde en balance, som vil gavne både kunstnerne og lytterne.

Udviklingen i on-demand musik har vist os, at det, der betyder mest, er enkelheden i lytteoplevelsen, som ofte kan være i modstrid med musikbranchens indstilling.

Digital musiks relativt korte historie er fyldt med eksempler på de ekstraordinære længder, som musikfans er villige til at gå til for at få adgang til og nyde den musik, som de elsker – pirateri var vel en direkte konsekvens af manglen på simple lovlige alternativer.

Vores ultimative mål som en industri må være at skabe et bæredygtigt økosystem, der både sikrer, at kunstnerne kan opnå succes og trives og samtidig give musikelskere problemfri adgang til en god musik- og lytteoplevelse.

 

Fuldstændig gratis on-demand-
tjenester vil sandsynligvis ikke
eksistere i fremtiden

 

Fuldstændig gratis on-demand-tjenester vil sandsynligvis ikke eksistere i fremtiden; det er ikke en holdbar model for kunstnere. Men betalt on-demand har nået et vendepunkt, som vi troede på fra starten, og som har enorme fordele for musiklyttere såvel som kunstnere.

En overflod af streaming-tjenester – fra pionerer som Spotify, YouTube og Pandora til nyere deltagere som Tidal og snart Apple – er ved at introducere flere hundrede millioner lyttere til musikstreaming, og foretager gennemgribende ændringer af lytteoplevelsen via datasikrede afspilningslister, smarte algoritmer og andre helt nye, hyper-forbundne tilgange.

Lige så vigtigt vil være et godt udvalg af specialiserede tilbud: regionale tjenester såsom Saavn, specialister som f.eks. SoundCloud eller 22Tracks, som opfanger ellers utilgængeligt indhold, erfaringslag som Pause og niche-tilbud såsom Mixcloud- kappes alle om at give lytterne den musik, som de ønsker.

 

Forholdet mellem kunstnerne og deres fans

Musikindustriens fokus på mobilitet har resulteret i en række akustisk kompromitterede scenarier.

Musikentusiaster har været tvunget til at udvikle deres egne dysfunktionelle hjemmelydsystemer – iPhones tilsluttet gamle stereoanlæg, bærbare Bluetooth-bokse oprindeligt beregnet til stranden og grillfester, utilstrækkelige bærbare højttalere. Lytteoplevelsen i hjemmet, en tidligere bastion af høj gengivelsesekspertise, blev forvist til en eftertanke.

Dette er i skarp kontrast med den måde, som vi faktisk ønsker at lytte til musik på. Edison Research-undersøgelsen “Share of Ear” viser, at mere end halvdelen af al musiklytning i USA sker i hjemmet (53%), efterfulgt af i bilen (30%) og på arbejdspladsen (13%). Vores egen globale forskning bekræfter samme adfærd.

 

“Kun de musiktjenester,
der giver en ægte hjemmeløsning,
vil blive en succes på længere sigt”.

 

 

Men forandring er allerede i gang. Smarte højttalersystemer, der er forbundet til internettet og er i stand til at gengive fremragende lydkvalitet, revolutionerer den måde, som musikken når ud til lytternes hjem på, og muliggør hidtil uset rum-, kilde- og lytteoplevelser og gør igen hjemmet til det bedste sted at opleve, nyde og dele musik.

En anden grundlæggende ændring ligger i, at musikskabere finder nye måder at blive hørt på og opbygger dybere, nærere forbundne relationer med deres publikum. Det er en ny standard, som kræver en anden tilgang til datasikring og markedsføring, men en, der tilbyder kunstnere eksponentielt forbedret kontrol over den måde, som deres musik opleves på.

Nutidens musikelskere kræver et mere direkte engagement i definitionen af deres personlige forhold til den musik og de kunstnere, som de elsker.

Med smarte højttalere og smartphones kan kunstnerne nyde en kreativ kanal til at opfordre til streaming, bruge kontekst som en kreativ mulighed og dynamisk reagere i realtid på feedback fra deres fans. Det fulde potentiale af streaming til at informere den kreative proces forbliver uudnyttet og uendeligt lovende.

 

“Musikelskere er de virkelige vindere”

 

Fremtiden tilhører de, der kan skabe den mest problemfrie forbindelse mellem lytteren, kunstneren og deres arbejde.

I sidste ende vil det være kunstnerne, der vil definere, hvordan fremtiden for streaming kommer til at se ud, og endnu vigtigere lyde som – hvilket gør musikelskerne til de virkelige vindere.

 


Dette blog-indlæg er skrevet af John MacFarlane, medstifter og administrerende direktør i Sonos, og viderebragt uredigeret.

Annonce