I afdelingen for uventede forretnings-tiltag vil Netflix nu åbne en slags ”Netflix-land”, der blandt andet kommer til at huse restauranter og Squid Game-”arenaer”.
Hvis du nu skulle nævne en virksomhed, hvor sandsynligheden for at de åbner en fysisk butik var allermindst, hvem ville det så blive? Amazon har som bekendt for længst vendt forventningerne på hovedet og har gjort indtog på dét marked. Microsoft? Har været der og er også forsvundet igen.
Hvad med Netflix? Ville de være på din liste? Det er der nok en god chance for. Men nu ser det ud som om Netflix rent faktisk kommer til at åbne en slags butikker, der skal fungere både som PR-værktøj og som supplerende indtægtskilde.
Ifølge Bloomberg planlægger Netflix at rulle en række fysiske ”butikker” ud, som bliver kaldt for ’Netflix House’. Når vi kalder dem for en ”slags” butikker herover og har sat ”butikker” i anførselstegn i den forrige sætning, er det fordi, der ikke ligefrem er tale om normale forretninger.
Netflix-”husene” kommer til at være et slags samlingssted for fans af tjenestens serier og film. Der kommer for eksempel til at være en slags mini-arena eller forhindringsbane inspireret af ’Squid Game’ (der forhåbentlig ikke giver taberne de samme oplevelser som i serien).
Først USA, så verden
Der kommer dog også til at være mere fredelige tiltag, herunder en restaurant, samt hvad Bloombergs kilder kalder ”specielt kuraterede live-oplevelser”, hvad det så end betyder. Det kan måske være noget med musik, teater, eller publikums-aktiviteter.
Restauranten kommer til at servere mad fra den helt billige og lette ende, til finere gourmetmad. Den røde tråd for restauranten er Netflix’ mad-programmer og -realityshows, så det bliver retter og drinks fra disse, der kommer på menukortet
Endelig kommer Netflix-husene også til at indeholde en egentlig butik, hvor der mestendels skal sælges fan-merchandise baseret på tjenestens indhold. Hvad det præcis bliver, ved vi endnu ikke, men mon ikke de sædvanlige T-shirts og kaffekopper bliver en del af sortimentet?
De to første Netflix-huse skulle efter planen åbne i USA i 2025. Der er dog endnu ikke sat navn på, hvilke to byer, der bliver tale om. Et godt bud ville dog være New York og Los Angeles. Netflix har et stort studie og produktions-setup i Los Angeles, så det ville være oplagt. Hvis det ender med at blive udslagsgivende kunne den anden by også være San José, der ikke ligger ret langt fra Los Gatos, hvor Netflix har hovedkvarter.
Ifølge Bloomberg skulle Netflix-husene blive rullet ud globalt efter de to første åbninger i USA, men Netflix venter formentlig og ser, om der kommer besøgende til de første, før der bliver åbnet flere.