Forside Nyheder

Europa League fortsætter hos Discovery i 3 år.

-

6’eren, Kanal 5 og Eurosport bliver også de kommende år hjemmebane for fodboldturneringen Europa League. Det er resultatet af en ny aftale mellem Discovery Networks Danmark og UEFA, som sikrer Discovery-kanalerne eksklusive medierettigheder.

Aftalen indebærer også eksklusive digitale rettigheder, som Discovery vil udnytte på sin streamingtjeneste, Eurosport Player. Nyheden om forlængelsen kommer lige op til, at F.C. København torsdag i Parken skal sikre sig avancement til knock out-fasen i Europa League.

Siden oprettelsen i 2009 har Europa League udviklet sig til et stadig større hit hos de danske tv-seere. Faktisk var Europa League-finalen mellem Manchester United og Ajax den mest sete fodboldkamp mellem klubber i fodboldsæsonen 2016/2017. I alt tegnede Europa League-kampene hos Discovery sig for to af de fem mest sete fodboldkampe mellem klubber i sidste sæson. Avancerer F.C. København torsdag aften fra sin pulje, kan der være flere seerhits i vente fra Discovery og Europa League:

”Vi har været enormt glade for Europa League på 6’eren, Kanal 5 og Eurosport de seneste år. Flotte danske resultater fra F.C. København og F.C. Midtjylland har sammen med prominent deltagelse af klubber som Manchester United, Dortmund og Arsenal gjort turneringen til en seerfavorit. Den succes vil vi gerne bygge videre på, og derfor har det været en let beslutning for os at gå efter den forlængelse, som vi nu heldigvis er lykkedes med”, siger Christian Kemp, adm. direktør Discovery Networks Danmark.

Den nye aftale gælder for sæsonerne 2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021.

Dansk succes i Europa League har medvirket til seersucces

De seneste tre sæsoner har der været dansk deltagelse i Europa League-turneringen. Både F.C. København og F.C. Midtjylland har prøvet at avancere fra gruppespillet til den attraktive og spændende knock-out fase, som følger om foråret. Det er særligt disse kampe, som tv-seerne har været vilde med. Inden for herrefodbold er det kun landsholdets kampe, der er større seermæssig interesse for – kampe, som Discovery også har rettighederne til.

De fem mest sete internationale fodboldkampe mellem klubber i 2016/2017-sæsonen

Kamp Turnering Antal seere*
Ajax – FC København Europa League 398.000
Juventus – Real Madrid Champions League 374.000
Fc København – Leicester Champions League 336.000
Ajax Amsterdam – Manchester United Europa League 330.000
Real Madrid – Barcelona La Liga 326.000

* I målgruppen af alle danskere over 3 år.

Annonce