Forside Nyheder

Preview: Resistance Burning Skies


Efter udgivelsen af PS Vita er næste kuld spil på trapperne. Et af dem Sony satser mest på er Resistance Burning Skies, en prequal til PS3´s Resistance serie.


Hvis ikke du kender Resistance serien, så følger her en kort opsummering. I 1950 indvaderes jorden af Aliens, også kaldet Chimeras. Deres mål er at udslette alt liv på jorden! Meget mere behøver du egentlig ikke vide. I 3 spil har PS3 ejere kunne kæmpe, først i Europa og sidenhen i USA. Spil 3 blev kulminationen på serien, hvorefter udvikleren, Insomniac, udtalte at serien for deres vedkommende var slut.


Derfor er det nu et andet hold, Nihilistic, der står for Resistance Burning Skies, som udkommer eksklusivt til PS Vita den 30 maj. Spillet foregår i 1951, på det tidspunkt hvor Chimera racen gør sit indtog i USA. Man hører i begyndelsen hvordan den amerikanske regering har nedtonet betydningen af angrebene på Europa, mens en flok modstandsfolk i stilhed har forberedt sig på Chimarens ankomst. Ingen er dog forberedte på skalaen for Chimeraernes angreb, hvorfor USA mildt sagt bliver taget på sengen.


 


Tom Riley er den nye helt


Du spiller brandmanden Tom Riley, der hurtigt kommer med i kampen mod Chimeraerme. Man hører ikke så meget om Toms fortid, men kastes i kamp fra første sekund. Til at begynde med har du kun din brandøkse, men i løbet af spillet får du adgang til en lang række våben. De specielle våben man stiftede bekendtskab med i tidligere Resistance-spil, er igen at finde, ligesom nye våben har fundet vej til Vitaen. Der er også denne gang opfindsommme våben, som alle har en sekundær funktion. Du kan bære adskillige våben og skifter flydende våben via det velkendte våbenhjul.


Godt mix mellem touch og knapper


Vitaens helt store styrke er i mine øjne de to analoge styrepinde. I Resistance Burning Skies styres Tom som du kender det fra PS3. Venstre analog tager sig at sigtet, mens højre analog er dedikeret til kameraet. FPS spil er for alvor klar til at indtage den håndholdte og det er en fornøjelse at manøvrere rundt på banerne. Da vitaen som bekendt også understøtter touchfunktioner er disse også en del af spillet. Hvor tidligere Vita spil, f.eks Uncharted Golden Abyss, gav dig mulighed for selv at vælge om du ville bruge touch eller knapper, er der i Resistance Burning Skies funktioner, som kun virker på touch. Feks har du altid din øske ved hånden og kan ved et tryk på skærmen tildele seriøse øksehug i nærkamp. Andre funktioner som granater der kastes ved at bevæge et granatikon hen til fjender, mærke fjenderne til skud fra cover, lade armbrøsten ved et svirp over skærmen, eller opsætte augerskjold, ved at trække to fingre tværs over skærmen, er også en stor del af spillet. Spurt kan som en af de få funktioner både aktiveres med tryk på knap eller tap på bagsiden af Vitaen. Fælles er dog at det fungerer godt og giver god variation undervejs.



Du klistrer til vægge


Ved hjørner og når du sidder bag cover, klistrer spillet dig fast, så du kan kigge om hjørnet, over kassen du sidder bag og lignende. Du kan nemt komme fri af coveret, men jeg må indrømme at jeg ikke helt er kommet til at benytte det så meget. Jeg synes umiddelbart at det forvirrer en smule da du har flere måde at kigge frem på. Sigter du som normalt kigger du frem, men du kan også bruge Vitaens styrekryds, hvormed du kigger frem, men ikke benytter dit våbens zoomfunktion. Personligt nåede jeg ikke ind i rytmen omkring at skifte mellem analogpind og styrekrydset.


Lyd og grafik


Grafisk er Resistance Burning Skies pænt og lægger sig et godt stykke over Unit 13, men noget under Uncharted Golden Abyss. Teksturerne er til tider en smule flade og personerne ser mig en kende døde ud i kraniet, men alt i alt er det rigtig flot når man ser det på Vitaens skarpe skærm. Resistance Burning Skies minder en hel del om PS3 udgaverne hvad angår grafik, og det på godt og ondt.



Lydsiden er umiddelbart spillets svageste punkt, i hvert fald når det kommer til våbnene. De lyder alle lidt for fesne efter min smag og jeg savnede noget rabalder fra granater og lignende. Jeg forsøgte mig både med Vitaens højttalere og med gode hørebøffer, begge uden at jeg blev blæst bagover. Det skal nævnes at jeg ikke spillede en færdig kode af spillet, hvorfor der kan nå at ske noget med lyden op til release. Dog tvivler jeg på, at vi skal forvente det store løft, idet vi er så tæt på release som vi er (30 maj)


Spændende ser det ud


Samlet set ser Resistance Burning Skies ud til at blive et spændende bekendtskab for Vita-ejere. Det lander på et tidspunkt hvor Vitaen trænger til nye spil og der er ingen tvivl om at det bliver Vitaens indtil nu bedste FPS-titel. Knapper og touch-funktioner bruges fornuftigt, vel at mærke på en måde hvor det ikke føles forceret. Når den endelige udgave lander, bliver det foruden singleplayerdelen også med multiplayer. Vi vender tilbage med en anmeldelse af Resistance Burning Skies senere på året.


 


Resistance Burning Skies udkommer eksklusivt til PlayStation Vita den 30. Maj 

Annonce