Forside Nyheder

YouSee forklarer nedbrudet tirsdag aften


 


Tirsdag aften oplevede seere på Danmarks største kabel-tv selskab YouSee et længerevarende nedbrud på satellit-kanaler.


Som vi skrev i nyheden her, så var der landsdækkende periodiske problemer hos YouSee tirsdag aften. Fejlene der begyndte kl. 18:30, først var løst omkring kl. 00:30, betød at mange seere hos YouSee gik glip af TV fra satellit-kanaler som TV3, 3+, TV3 Puls og Canal9.


YouSee forklarer:


 


YouSee Pressemeddelelse


Teknisk fejl rammer satellit-kanaler hos YouSee


En teknisk fejl på YouSee?s central på Borups Alle i København var i aftes årsag til periodevis sort skærm på en række satellitbaserede kanaler hos YouSee. Fejlen stod på i ca. fem timer og berørte samtlige tv-kunder hos YouSee og TDC.


?Det var det værst tænkelige tidspunkt, for i aftes var en meget stor tv-aften med bl.a. semifinale i fodboldens Champions League. Fejlen ramte også andre udsendelser, og jeg kan på YouSee?s vegne kun beklage, at vi i aftes ikke kunne leve op til den kvalitet, som kunderne med rette kan forvente af os,? siger adm. direktør Niels Breining, YouSee.


Fejlen skete i den del af centralen, som modtager og distribuerer signalerne fra de tv-kanaler, der sendes via satellit til centralen i København. Det drejede sig om TV3, 3+, Canal 9, Kanal 5 m.fl. Andre kanaler, herunder kanalerne fra DR og TV 2, kørte fejlfrit hele aftenen.


?I aften er endnu en stor tv-aften, og jeg kan love, at vi sætter alt ind på, at alle kanaler fungerer, som de skal. Vi har indkaldt ekstra mandskab, så vores kunder ikke igen skal opleve afbrydelser, hvis der mod forventning skulle gå noget galt i aften,? siger Niels Breining.


YouSee?s administrerende direktør siger, at en del kunder har spurgt, om de får kompensation for fejlen, men her er svaret nej.


?Vores kundevilkår er klare på det punkt. Vi yder ikke kompensation for tekniske fejl eller afbrydelser af enkeltprogrammer i kortere tid. Jeg er i øvrigt også overbevist om, at det for kunderne er mere afgørende, at vi bruger ressourcerne på at levere et fejlfrit signal,? siger Niels Breining.


Fejlen i aftes er lokaliseret til to såkaldte encodere, som af ukendte grunde har forstyrret signalet fra satellit-kanalerne ud i YouSee?s kabel-net. Encoderne blev koblet fra nettet ved midnat i aftes, og siden har der ikke været problemer med tv-signalet, men teknikerne fortsætter på fuld kraft, til fejlen er identificeret med 100 pct. sikkerhed.

Annonce