Forside Nyheder

Sort fredag betyder gode tilbud


I USA går de “shop amok” på denne særlige dag, den fjerde fredag i november.


 


På fredag er det “Black Friday”, dagen med ekstra gode tilbud for amerikanerne. Men det drypper også på os her i Danmark.


Uanset om vi vil det eller ej, så er det meste af den vestlige verden er under stærk indflydelse fra USA. Ikke kun verdenspolitisk, men mange moderne skikke, musiktrends, film mv. flyder ud fra verdens største marked. Det gælder også forbrugervaner, hvor vi påvirkes af de vinde der strømmer ud fra USA.


Amerikanske mærkedage som Valentines day og Hallowean kender vi også herhjemme nu, dog med undtagelse af høstfesten Thanksgiving, som de fleste af os ikke dyrker. Men sidstnævnte er forbundet med et andet fænomen, som så småt er ved at finde vej til Danmark: Black Friday.


Sorte fredag er dagen efter Thanksgiving (4. torsdag i november) og er blevet dagen hvor USA går shop amok. Mange butikker har fundet de gode tilbud frem, og holder et 1-dags udsalg dér. Nogle butikker åbner meget tidligt den dag, det kan være kl. 4 om morgen, og kunderne strømmer til for at fylde indkøbsvognene med slagtilbud.


 


Black Friday som event


Navnet stammer fra Philedelphia, og var oprindelig en beskrivelse af det mylder af mennesker og trafik der opstod dagen efter Thanksgiving, selv uden tilbud. I en senere omskrivning er det blevet til den dag, hvor butikker der kører med røde tal på bundlinjen, kan vende det til sorte tal (overskud).


Herhjemme er det noget dele af erhvervslivet har fået fokus på også, som en mulighed for at skyde en ekstra “udsalgsdag” ind før julesalget sådan rigtigt går igang.


“Det kan blive en stor begivenhed i Danmark. Danske butikker vil også tage Black Friday op på sigt, fordi vi lærer fænomenet at kende fra amerikanske tv-serier på samme måde, som vi har adopteret halloweeen. Detailhandlen i Danmark benytter sig i høj grad af events og mærkedage til at booste salget allerede”, lyder det fra chefkonsulent i Dansk Erhverv, Mette Feifer.


 



Apple er begyndt at sende reklamer ud for Black Friday


 


Ikke mindst på nettet


Det har måske nok lange udsigter, inden vi ser den danske detailhandel blive oversvømmet af kunder denne ene dag, om nogensinde. Men Black Friday begrebet egner sig godt til nethandel, hvor burtikker kan annoncere med særligt gode tilbud lige dén ene dag.


Apple satser traditionelt på Black Friday, og satte sidste år rekord dén dag. De har typisk også haft Black Friday tilbud tilgængelige for os i Danmark, via Apples hjemmeside. En anden for os kendt netbutik, der annoncerer med særlige tilbud den dag, er Amazon UK.


Den skandinaviske elektronikforhandler Komplett har også annonceret Black Friday for 3. år i træk, og Elgiganten er på banen med “Black Friday” tilbud på hjemmesiden fra kl. 8 fredag morgen. Bilka.dk holder en sort mini-fredag, med tilbud fra kl. 20:01 om aftenen.


Kender du flere butikker med særlige tilbud denne sorte fredag, så skriv en kommentar herunder.


Black Friday er nu på fredag d. 23. november.

Annonce