Forside Indhold og distribution Film

Se filmen hjemme mens den går i biografen




Tarantino-filmen Django Unchained blev sat tidligt fri til premium-leje i Sydkorea



 


Er det rentabelt at begynde andre distributioner af film, mens de endnu går i biffen? Det afprøver to af Hollywoods filmstudier nu.


To af Hollywoods filmstudier er i al stilhed begyndt at teste tidlige filmudgivelser. Altså mens filmene endnu går i biografen.


Eksperimentet udføres i Sydkorea af Sony Pictures og Walt Disney, fortæller avisen The Wall Street Journal.


Det er første gang de store studier giver sig i kast med den model. Normalt holdes film tilbage fra andre distributioner, indtil de er færdige med at gå første runde i biograferne.


Den nuværende praksis betyder at filmene tidligst kommer via andre kanaler fire måneder efter biografpremieren, og for meget populære film kan der gå endnu længere tid.


 


 


     


 


 


Tidligere premiere for video-on-demand testes


Filmen Django Unchained fra Sony Pictures blev sendt ud til online leje (premium VOD) i Sydkorea blot tre uger efter biografpremieren.


Walt Disney sendte animationsfilmen Wreck-it Ralph (Vilde Rolf) ud fire uger efter premieren, mens Brave (Modig) kom ud til leje efter 5 uger.


Cheferne fra de øvrige fire store Hollywood-studier (Universal, Paramount, Warner Bros. og Fox) fortæller til avisen at de følger Sony og Disneys forsøg i Sydkorea, og overvejer at følge efter.


Hverken Sony eller Disney ønskede at udtale sig; Men hvis det falder heldigt ud for den nye forretningsmodel, så bliver det måske snart muligt at se blockbuster-filmene i hjemmebiografen meget tidligere efter biografpremieren.


Vil det kunne få dig til at leje/købe flere film?

Annonce