Forside Nyheder

Er Panasonic helt på vej ud af forbrugerelektronik?



Den gode nyhed er, at Panasonic har vendt firmaets økonomiske nedtur. Den dårlige nyhed er, at det ikke er sket med salg af forbrugerelektronik.


Panasonic har netop afsløret omsætning fra deres tredje kvartal af deres regnskabsår, der er kalenderårets fjerde kvartal. Det er altså julekvartalet, hvor langt de fleste producenter af forbrugerelektronik laver flest penge.


Tallene viser en massiv omsætnings-forøgelse på hele 20 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Firmaet omsatte for 73,7 mia. yen i tredje kvartal, hvilket sådan cirka svarer til 4 mia. kroner.


I forbindelse med fremlæggelsen sagde Panasonic-ledelsen samtidig, at de ikke længere er afhængige af forbrugerelektronik-divisionen for at hente et overskud.


I stedet kommer den store indtægt fra boomet i elbil- og hybridbil-salget. Toyota og Tesla køber nemlig batterier (bill.) til deres biler hos Panasonic, og det er denne division, der har oplevet den største vækst i omsætningen.


Ifølge Engadget er det netop en del af den nye topchef Kazuhiro Tsugas strategi for firmaet at fokusere på profitable divisioner, og der er forbrugerelektronikken ikke en af dem. Det betyder, at firmaet vil fortsætte med at slagte uprofitable afdelinger frem til marts 2016. Produktionen af plasma-tv var det første offer. Hvad bliver den næste?

Annonce