Forside Baggrund

Klumme: 4K er den nye formatkrig


 


4K UHD er næste evolution indenfor TV-apparater, men vejen dertil kan blive udlagt med bump af Netflix, Sony, Samsung m.fl.


Efter floppet af 3D TV til hjemmet, er elektronikproducenter og indholdsleverandører klar med næste salgsargument: Nu skal vi allesammen over på 4K UHD.


Fremtidens TV kan det bedst kaldes, selvom 4K UHD TV teknologisk som sådan allerede er en realitet.


Produkterne er her, og de kan købes i butikkerne. Men så snart det er kommet hjem i stuen, så melder næste spørgsmål sig: Hvor får jeg indhold fra, og hvordan viser jeg det?


 


Danmark er bagud


I Danmark er der ikke mange muligheder for indhold endnu, men kigges mod USA hvor de er længere fremme, ses en udvikling der vækker minder om formatkrigen imellem Blu-ray og HD DVD.


Her er det bare ikke fysiske medier der danner arenaen, men aftaler om hvem der må se hvad. Der er heller ikke kun to duallanter, men forskellige grupper af interessenter hvor Netflix, Sony, Samsung m.fl. som en del af det spil.


Spillet handler om konkurrence, indflydelse og markedsandele.


I det spil holder Netflix på udbredelsen af deres 4K-streaming. Sony kører med eksklusive 4K-afspillere som kun virker på Sonys egne TV, og Samsung gør ditto med det indhold de har skaffet.


Oveni kommer at nogle kampe fra events som Champions League, Fodbold VM i Brasilien mv. produceres i 4K, uden mulighed for at entusiaster og early-adopters af 4K UHD TV kan se med.


 


Holder kortene tæt til kroppen


En ting adskiller dog tidligere “format-krige” fra den der lige nu udspiller sig på 4K-scenen, og det er at tidligere krige var ikke proprietære på display-siden. Ville du have HD DVD, kunne grej og film købes, og afspilles på alle HD-ready TV dengang.


I denne nye krig, er noget 4K indhold kun tilgængeligt på nogle TV, og andet kun på andre TV. Sony 4K-indhold kan kun ses på Sonys TV. Samsung 4K-indhold kan kun ses på Samsungs TV osv.


Netflix benytter deres position i markedet, til at levere deres 4K-indhold eksklusivt til udvalgte TV-modeller. Så kunder der køber et 4K UHD TV, eksempelvis i det tro at nu skal de se noget Netflix 4K, kan ende med at stå som sorteper.


 


Sony virker kun med Sony


Sidste års modeller af 4K UHD TV er udelukket fra at vise Netflix 4K, altså med mindre du har et Sony TV og køber en Sony 4K-streamer (når den udkommer til august).


Sonys streamer har adgang til Netflix 4K, og dermed kan de early-adopters, som købte 4K UHD TV sidste eller forrige år fra den japanske elektronik-producent, se frem til mere 4K-indhold den vej.


Men altså kun for købere af Sonys 4K UHD TV, for deres 4K-afspiller virker ikke på andet end Sony TV.


Sony undskylder sig med at det er et spørgsmål om rettigheder, men hvor mange her tror på at det ikke også handler om et forsøg på at beskytte markedsandele. Altså hvor profitten kan kanaliseres hen. Sony er jo både indholds-leverandør og elektronik-producent, og har en lang tradition for at udkæmpe “format-krige”.


Samsung er dog ikke bedre. De sørger også for at det indhold de skaffer kun virker på Samsung TV.


 


Hvor bliver 4K Blu-ray af?


En mulighed for 4K til alle ligger lige til højrebenet: 4K Blu-ray.


Men trods mange tilløb er specifikationerne til det ikke engang klar endnu. Måske i slutningen af dette år, lyder det nu.


Hvad der forhaler den proces får vi ikke noget at vide om, men lur mig om ikke der også er mange interesser som hyttes her, hvor Sony iøvrigt også sidder med ved “bordenden”. 


 


Netflix er en del af krigen


Selvom Netflix ved første øjekast ser ud til at sigte mere bredt, så bliver de part i denne nye formatkrig.


For det er – indtil videre – kun nye 2014-modeller af 4K UHD TV fra Sony, LG og Samsung der kan vise Netflix 4K.


Præcis hvilke krav Netflix stiller, som gør at det kun er de allerseneste TV-modeller der kan være med, er ikke kommet frem. Men de har jo også et marked de skal beskytte, ligesom alle de øvrige interessenter i 4K.


 


4K er den nye format-krig


Så 4K UHD er endt som den nye format-krig, men modsat tidligere krige er billedet denne gang noget mere mudret og uskarpt.


Som forbruger er det sværere at gennemskue, hvad man får hvor. Altså hvad man skal købe af 4K UHD grej, for at se noget 4K-indhold.


Vejen mod tv-fremtiden går helt sikkert hen over 4K, og senere 8K, og senere … Men hvorfor skal den vej absolut være brolagt med alle de bump? Hvorfor kan 4K-indhold ikke bare være for alle interesserede?


Selvfølgelig skal 4K-indhold ikke være gratis, men tv-producenter, format-bestyrere og indholds-leverandører, lægger for mange forhindringer ud lige nu.


Så til Netflix, Sony, Samsung, Blu-ray-organisation med flere:


Flyt nu den 4K-krig ud hvor den retteligt hører hjemme, ud på kvaliteten og udbuddet af jeres produkter.

Annonce