Forside Nyheder

Antenneforeninger til kamp mod “stavnsbånd”

 


 


Antenneforeninger er gået sammen med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, for at se på lovligheden af bunden tv- og internet-distribution.


Interesseorganisation blæser nu til kamp mod konkurrencebegrænsninger indenfor distribution af tv- og internet.


“Mange danske antenneforeninger er bundet på hænder og fødder til en bestemt leverandør af internet eller tv, og det vil vi gerne, have afprøvet lovligheden af”, fortæller Carsten Jørgensen, formand for antennesammenslutningen af 2012 (A2012).


 


Samarbejder med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen


A2012 har derfor i samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, iværksat en undersøgelse af alle deres medlemsforeningernes kontrakter, i jagten på konkurrencebegrænsende forhold.


“Det kan fx dreje sig om eksklusivret, eller klausuler, hvor antenneforeningen skal betale leverandøren penge, hvis kontrakten opsiges af foreningen”, lyder det fra fortæller Carsten Jørgensen.


 


Konsekvens af kontrakter med “stavsbånd”


A2012 mener, at konkurrencebegrænsende kontrakter medfører:



  • Meget få antenneforeninger opsiger de nuværende tv-aftaler, fordi de er usikre på hvilken “bod” de skal betale til den nuværende tv-distributør.
  • At antenneforeningernes medlemmer forpligtes til at købe tv og internet ét sted, til den pris der forlanges.
  • Meget lange kontrakter, der i op til 12-14 år afskærer konkurrenter fra at byde ind.

 


Bistand til sager


Interesseorganisationen vil bistå medlemsforeningerne i eventuelle sager om urimelige vilkår.


“Ud over samarbejdet med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vil vi træde ind i de eventuelle sager, som vores medlemsforeninger vælger at indlede for at få ryddet disse urimeligheder af vejen”, fortæller Carsten Jørgensen, og han slutter:


“Det er ganske enkelt ikke rimeligt, at antenneforeningernes bestyrelser, og dermed også medlemmerne i dem, ikke kan vælge en anden og måske billigere leverandør”.


 






A2012 er en landsdækkende sammenslutning af antenneforeninger, der ud over almindelig inter-essevaretagelse for alle antenneforeninger, også forhandler fælles indkøb af ydelser for foreninger, der ønsker at deltage. F.eks. rettigheder til tv-programmer.

Annonce