Forside Indhold og distribution Film

Hollywood-studie vil bruge AI til hjælp om film er ‘hot or not’

-
Foto: Shutterstock.com

Warner Bros. har købt et system, der baseret på kunstig intelligens kan være med til at afgøre hvilke filmprojekter der realiseres.

Kunstig intelligens, AI, vinder frem i disse år. Det flytter ind i elektronikprodukterne, og snart kan det indhold der konsumeres også være udvalgt på baggrund af AI.

Ifølge The Hollywood Reporter, der er AI de senere år rykket ind i Hollywood, som et værktøj til at give grønt lys for filmprojekter.

Processen med godkendelse af en film kan være lang og tidskrævende, og her kan AI hjælpe ved bl.a. at spotte mønstre i data som mennesker ikke kan overskue.

Annonce:

“Systemet kan på sekunder beregne, hvad der plejede at tage dage at vurdere af et menneske, når det kommer til generel filmpakkeevaluering eller en stjernes værdi”, fortæller Tobias Queisser, stifter af Cinelytic, til The Hollywood Reporter. Cinelytic er det AI-system som Warner Bros. har købt, og han fortsætter:

“Kunstig intelligens lyder skræmmende. Men lige nu kan AI ikke tage nogen kreative beslutninger. Hvad det er godt til, er at knuse tal, nedbryde enorme datasæt og vise mønstre, som ikke ville være synlige for mennesker. Men for en kreativ beslutningstagning har du stadig brug for erfaring og mavefornemmelse”.

The Hollywood Reporter peger dog på, at et sådant system også kan være med til at frasortere de film, der historisk overraskede som hits.

Som eksempel nævner de Iron Man. Filmenes univers er baseret på en tegneserie om en superhelt som kun få kendte. Til hovedrollen valgte man Robert Downey Jr., en skuespiller der ikke havde haft et hit i årevis, og det endte med film som var med til at skabe Marvel Cinematic Universe.

En computer ville nok have afvist ideen som et usikkert projekt, fordi AI ikke besidder den erfaring og mavefornemmelse, som garvede filmfolk.

 

Annonce: