Forside Nyheder

Samsung har solgt fire gange så mange foldbare som i 2020

-

Z Flip3 har derudover trukket flere mennesker over til Samsung fra andre mærker, end flagskibsmodeller som S20 og S21.

Hvis man skal tro Samsungs egne ord, er foldbare smartphones langt om længe ved at være et hit. Til næste år er det tre år siden, Samsung præsenterede Galaxy Fold, og det vil være 9 år siden, de viste konceptet frem for første gang. Og det vil være 11 år siden, firmaet udviklede den første prototype.

Annonce:

Til at begynde med blev de foldbare smartphones mødt med en hel del skepsis. Ud over, at den første Fold-model ikke rigtig kunne holde til at anmelderne misforstod, hvordan den skulle tages i brug, var de foldbare alt for dyre for almindelige forbrugere. I hvert fald i forhold til de fordele, foldbarheden bragte med sig.

2021 ser dog ud til at være året, hvor den skeptiske holdning begyndte at vende. I hvert fald ifølge Samsung selv. Firmaet har udsendt en pressemeddelelse med et overblik over de foldbares udvikling i året, der er ved at være slut.

Et af resultaterne af Samsungs salgsopgørelser er, at firmaet har firedoblet salget af foldbare smartphones. Samsung har dog, som det ofte er tilfældet med sådanne udmeldinger, valgt ikke at afsløre de konkrete, officielle salgstal. Og det kan betyde, at selv en firedobling af salget stadig ikke er noget, der vælter læsset.

Stadig niche…men hvor længe?

Vi har kun estimater fra analysefirmaerne at holde os til, når det gælder reelle salgstal, og når det gælder Samsungs foldbare, mener et af de større analysefirmaer, Strategy Analytics, at Samsung solgte omkring to millioner foldbare i 2020. Det vil altså sige, at de lander på omkring 8 millioner i år. Til sammenligning lå Samsungs samlede smartphone-salg på omkring 255 millioner eksemplarer i 2020.

Foldbare smartphones var altså stadig et nicheprodukt i 2021, men Counterpoint Research forventer, at salget kommer til at tidobles, når vi går ind i 2023. I givet fald vil salget ligge på omkring 80 millioner eksemplarer, og så er det nok slut med at kalde foldbare for en niche.

Det skal også siges, at Samsungs firedobling af salget overraskede analytikerne. Flere markedsanalyse-selskaber, inklusive førnævnte Counterpoint Research, havde kun forudset en tredobling af salget i 2021.

Et andet tegn på, at det går den rigtige vej for både Samsung og foldbare generelt, er at der har været en kolossal stigning i andelen af mennesker, der skifter over til Samsung specifikt for at få en foldbar, snarere end flagskibsmodellerne S20 og S21.

Samsung har i 2021 registreret en stigning på 150 procent når det gælder folk, der skifter fra andre mærker for at få en Z Flip3 snarere end en S20. Når det gælder S21 er stigningen på 140 procent. Med andre ord trækker de foldbare folk over til Samsung fra andre mærker, og i brugerundersøgelser svarer folk at det generelt er Z Flip3’erens design, der appellerer til dem.

Annonce:
Forrige artikelCES 2022: LG viser næste generations OLED.EX displays
Næste artikelNu er det slut: Bye bye til licensen
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.