Forside * Nyheder

I dag sender Netflix sine sidste DVD’er ud

-
Den røde kuvert, som Netflix-DVD’erne ankom i, nåede at være i brug i 25 år. Det er en hel generation, som Netflix markederede det på kuverterne for nylig (Foto: Ron Cogwell CC-BY 2.0)

En æra er slut. Postordre-forretningen, der startede verdens største streaming-tjeneste og lagde grunden for abonnents-løsninger i stedet for ejerskab, lukker i dag.

Når denne nyhed lander på Rec.dk, er det morgen i Californien. En lille gruppe Netflix-medarbejdere møder ind på hovedkvarteret i Los Gatos i den sydlige del af Silicon Valley. Og her vil de lukke den forretning, der i sin tid skabte Netflix.

I dag slutter DVD-æraen nemlig for Netflix. Hvor vi i Danmark kun har kendt Netflix som en streamingtjeneste, var navnet Netflix for mange amerikanere oprindeligt synonym for en postordre-tjeneste, der udlejede DVD’er via postvæsenet.

Annonce:

Og det sker i dag for sidste gang. Netflix holdt liv i DVD- og Blu-Ray-forsendelserne i mange år, fordi der stadig var en fornuftig (men dog dalende) efterspørgsel på dem. Tilbage i april annoncerede Netflix så, at efterspørgselen nu havde nået så lavt et punkt, at der ikke længere var fornuft i at drive forretningen. Den sidste DVD ville blive sendt ud 29. september.

Det er altså enden på en æra, som er nået i dag. Der er ikke bare tale om den forretning, der fik Netflix på benene i 1998 og dermed også siden var med til at sparke streaming-revolutionen i gang. Netflix’ DVD-tjeneste var også det første, alvorlige dolkestød mod videoudlejningsbutikkerne.

Udkonkurrerede Blockbuster med belejlighed

Netflix forstod nemlig abonnementsidéen længe før alle andre, og forstod samtidig, hvad folk syntes var mest irriterende ved at skulle leje film nede i den lokale videobiks: Det krævede, at man skulle ud af døren, der var altid risiko for at den foretrukne film var udlejet, og så skulle man ned i butikken igen inden for 24 timer og aflevere filmen, ellers vankede der bøder.

Alt dette gjorde Netflix til fortid som med et trylleslag. I stedet lod Netflix folk bestille DVD’er over nettet, der så ankom den næste dag med posten. Ulempen ved at skulle vente en dag blev opvejet af, at du kunne beholde filmene i 30 dage, så du kunne bestille film til en hel måned og blot se dem, når du havde lyst og lejlighed.

(Foto: Wilking1979/CC-BY-SA 2.5)

Når du var færdig med dem, skulle skiverne bare lægges i den medsendte kuvert (som på billedet herover), der allerede var frankeret og blot skulle smides i den nærmeste postkasse. Og skulle du alligevel beholde filmen længere end 30 dage, trak Netflix blot et beløb på din konto, og så kunne du beholde skiven til evigt eje.

Alt dette kunne gøres for et mindre beløb, du betalte hver måned som abonnement. Oprindeligt startede Netflix med et beløb pr. skive som i en normal videobiks. Men firmaet fandt hurtigt ud af, at udgiften ved at håndtere de enkelte brugere, der bestilte et hav af film var langt mindre end indtægterne ved at lade folk betale et månedligt beløb og så bare lade folk bestille løs.

Bruger du stadig skiver?

Dermed skabtes en forretningsmodel, der i dag er standard på streamingmarkedet og mange andre områder i Internet-økonomien. Såvel abonnementet som de andre ting, der gjorde leje af film nemmere med Netflix, markerede begyndelsen til enden på videoudlejning i butiksform, som især i USA (og senere også i Danmark) betød enden på Blockbuster-imperiet. Det endelige dødsstød i den forbindelse var dog helt klart streaming-revolutionen.

Den første film, Netflix sendte ud til en kunde i 1998 var Tim Burton’s ’Beetlejuice’ med Michael Keaton i hovedrollen. Senere i dag finder vi altså ud af, hvad den sidste DVD bliver. Netflix har dog markeret, at ”DVD’er altid vil være en del af vores DNA” ved at skrive denne tekst på et stort billboard, Netflix har stående på the Sunset Strip i West Hollywood.

Det siger noget om filmfans’ hang til skiver, at det har taget 12 år for Netflix at få lukket DVD-tjenesten ned. I 2011 var streaming allerede så stor en succes for Netflix, at de forsøgte at omdøbe DVD-forretningen til Qwikster og skille det ud i et separat firma. Det var så upopulært blandt kunderne, at Netflix mistede næsten en million abonnenter og derfor foretog en 180-graders vending.

Siden lykkedes det dog Netflix at skille aktiviteterne ud i et underfirma med navnet DVD.com – A Netflix Company. Og det er i denne afdeling, at den sidste skive sendes ud i dag. Måske er denne dag også en markering af skivernes langsomme endeligt, til trods for hård kompression og behovet for Internet-forbindelse, når film i høj opløsning ses via streaming.

Bruger du stadig skiver? Og hvis du gør, hvad synes du er fordelene? Giv lyd i kommentarsporet.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.