Forside * Nyheder

Stigning i henvendelser om MitID-svindel

-
Foto: recordere.dk

Teleselskaber oplever stigning i henvendelser om MitID-svindel: Telefonsvindlere anvender personlige oplysninger til at narre ofre

Teleselskaberne Telenor og Telia rapporterer en markant stigning i antallet af henvendelser fra kunder, der har været udsat for svindel relateret til MitID. Ifølge selskaberne er telefonsvindlere blevet mere kreative og benytter sig nu af personlige oplysninger for at udøve deres svindelnumre. Det skriver Ugeavisen.dk

Per Olsen, sikkerhedschef hos Telenor, oplyser, at teleselskabet for tiden modtager to til tre henvendelser dagligt fra kunder, der har oplevet MitID-relateret svindel. Disse kunder kontakter teleselskabet efter at have modtaget inkassokrav for ubetalte regninger på telefonabonnementer eller telefoner, som er købt i deres navn uden deres viden.

Annonce:

Svindlernes metode indebærer ofte, at de har franarret offerets MitID-oplysninger uden dennes opdagelse og derefter anvendt disse oplysninger til at foretage køb i offerets navn. “Svindlerne bliver mere og mere snedige og bruger tid på at forstå deres ofre ved blandt andet at søge oplysninger på sociale medier som Facebook. Dette gør dem i stand til mere overbevisende at udgive sig for at være troværdige aktører,” siger Olsen.

I nogle tilfælde har ofrene oplevet at blive kontaktet af personer, der udgiver sig for at være fra politiet, som informerer dem om, at deres MitID er blevet misbrugt. Disse svindlere benytter personlige detaljer om ofrene, såsom oplysninger om en ægtefælles død, for at manipulere ofrene til at udlevere yderligere personlige oplysninger.

Sikkerhedschefen understreger, at borgere skal være yderst forsigtige, hvis de modtager opkald fra ukendte numre, især hvis disse udgiver sig for at være fra politiet eller andre officielle myndigheder. “Man bør aldrig stole blindt på nummervisningen og være kritisk overfor opkald fra ukendte numre. Ægte aktører vil aldrig bede om dine bank- eller MitID-oplysninger over telefonen,” advarer Per Olsen.

Teleselskaberne opfordrer kunderne til at øge deres opmærksomhed og rapportere ethvert mistænkeligt forsøg på svindel til de relevante myndigheder.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.