Forside Baggrund

Besøg: I Panasonic Hollywood Lab tryllles med Blu-ray

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Recordere.dk modtog en indbydelse af den slags man ikke siger nej til: Kom til Hollywood, vi har noget vi gerne vil vise jer.

Og nu er jeg på vej. Turen fra lufthavnen passerer forbi Los Angeles downtown, ud af Hollywood Freeway i retning nordvest.

På venstre side passerer gaderne: Beverly Boulevard, Melrose Boulevard, Sunset Boulevard, Hollywood Boulevard. Men de berømte gader er ikke endestationen for denne tur. Målet er industriområdet på den anden side af Hollywood Hills.

Bjerget med det berømte skilt byder velkommen. Området her huser velkendte studier som Disney, Universal, Fox, Warner Bros, Paramount, MGM, DreamWorks, Sony Pictures (Columbia / Tristar), Lionsgate, ABC, CBS m.fl.

Endestationen er Universal City. Filmbyen der huser Universal Studios blev anlagt af Carl Laemmle i 1912. Dengang bare en kæmpe “mark” udenfor byen, i dag centrum for film og tv-produktion under NBC Universal.

Da området ved NBC Universal er det største af Hollywoods filmbyer, lejer de også kapacitet ud til andre. Så her mødes også kulisserne til Wisteria Lane, som gaden i ABC’s TV-serie Desperate Housewives hedder.

Turen går dog endnu længere ind, i dag skal jeg udforske en lille oase for film entusiaster. Men ikke produktion af film- eller tv-serier, jeg besøger dem der tryller med indholdet på vores Blu-ray og DVD film.

En verden ukendt for de fleste, men heller ikke et sted der ligefrem skilter med deres arbejde. Tværtimod får jeg en venlig henstilling fra en vagt. “No pictures, please”, da jeg lige vil fange lidt af omgivelserne i denne del af Universal City på digital kameraet.

Inde bag facaden er der dog ikke foto forbud i dag.

I denne artikel vil jeg give et indblik i denne særlige verden. Et område der næppe skænkes de store tanker, når den nye Blu-ray film loades ind i afspilleren.

 

Indkørsel fra motorvejen til Universal City

NBC Universal City

Gaderne i Universal City er nydelige

Wisteria Lane, gaden fra Desperate Housewives ligger også i Universal City

Fik også en nat på Hilton hotellet i Universal City, dog uden at møde Paris Hilton.

Turist indgangen til Universal Studios med forlystelsespark og guidede ture.

 

PHL

Forkortelsen PHL siger ikke så meget. Men den verden vi er kommet ind i her, er heller ikke hverken glamour eller store armbevægelser. Det er her vi finder specialisterne, håndværkerne der omsætter filmene fra det store lærred til de film vi forbruger i hjemmet.

En proces der ikke handler om at trykke PLAY på en filmafspiller og REC på en Blu-ray optager, men om et pillearbejde ned i selv de mindste detaljer. En proces over mange uger indtil alle, inklusiv filmens instruktør, er tilfreds med resultatet.

PHL står for Panasonic Hollywood Laboratory. En enhed der blev etableret i 2001 til forskning og udvikling indenfor HDTV. Før dette husede stedet Telecine Center for HDTV (etableret 1992).

Da de senere begyndte at forske i HD udgivelser på optiske medier blev det udvidet til PHL-AC, hvor AC står for Authoring Center. Det var i 2006 at de begyndte at producere indhold til Blu-ray udgivelser for filmindustrien.

I 2009 blev tilnavnet ændret endnu engang. 3D Blu-ray blev født, og for at markere dette skiftede navnet til Panasonic Hollywood Laboratory – Advanced Authoring Center. Amerikanerne elsker de lange navne og ditto forkortelser, PHL-AAC.

Placeringen her midt i Hollywoods film og tv-industri er velvalgt, og når man ser hvad de arbejder med kunne det heller ikke ligge nogen andre steder i verden.

En del af arbejdet kunne godt udføres udenfor Hollywood, men med den tætte kontakt de har til filmfolkene her ville det ikke give mening.

Jeg er på det sted hvor en film som Avatar blev bearbejdet til Blu-ray og 3D Blu-ray, og instruktøren James Cameron tilbragte mange timer med at sikre, at udgivelserne på de fysiske medier lå så tæt op af biografversionen som overhovedet er muligt.

Og det er netop essensen af PHL. Deres mission og mål er at fremme kvaliteten i teknologi og produkter, og et vigtigt element i den proces er at medvirke til film udgivelser i reference kvalitet.

 

Panasonic Hollywood Laboratory, PHL, beliggende i filmbyen Universal City i Hollywood

Adgangen til film nørdernes lille oase

De forskellige Hollywood studier ligger spredt i området omkring Hollywood Hills

 

Blu-ray formatet tog form her

Folkene på PHL arbejder også aktivt med format specifikationer. Jeg skruer lige tiden tilbage til vinteren 2005/2006:

Det nye format HD DVD havde fået et forspring, og gruppen bag Blu-ray havde travlt. Der var sved på panden, tiden var knap. De kæmpede med at få de tekniske specifikationer på plads.

Blu-ray gruppen havde samlet sig her på PHL, og et af emnerne var valget af lagring. Altså hvilke codecs de kunne benytte. PHL har egen biograf, og her kunne de ved selvsyn se resultatet af deres valg.

Alle mente at MPEG-4 var fremtiden, men med filmene blæst op på det store lærred i stedets biograf fik piben en anden lyd. Det blev tydeligt for alle, at MPEG-4 på det tidspunkt endnu ikke var god nok, til den HD kvalitet de søgte.

De første Blu-ray udgivelser blev sendt på markedet i MPEG-2 i stedet, mens Panasonic og Sony arbejdede videre med deres MPEG-4 AVC High Profile codec specielt til HD film.

Første Blu-ray med dette nye codec udkom senere samme år, og PHL modtog senere en Emmy for det i kategorien “Outstanding Engineering Achievement” (enestående ingeniør arbejde).

Tænk, jeg blev en smule rørt over at erfare at jeg lige nu sad her i de selv samme lokaler. Lige der hvor Blu-ray folkene aktivt byggede på formatet og ledte en del af slagets gang.

Indrømmet – det er nørdet. Men jeg kunne næsten mærke suset fra denne del af forbrugerelektronikkens historieskrivning. Det var lige her at flere væsentlige beslutninger blev taget, og ingeniørene knoklede, mens format krigen rasede imellem Blu-ray og HD DVD.

Hvis disse vægge kunne tale…

 

Biografen i PHL – Panasonic Hollywood Laboratory
Biografen i PHL hvor de traf beslutninger for Blu-ray formatet under formatkrigen

 

Arbejdet med Blu-ray film

Panasonic Hollywood Laboratory er selvfølgelig ikke det eneste sted i verden, hvor de laver indholdet på Blu-ray filmene. Deres engagement på det område handler ligeså meget om at hæve overliggeren, altså være med til at sætte standarderne for kvalitet.

En dårlig master udgivelse giver dårlige kopier ude i stuerne. Versioner der ligger for langt fra det, som blev skabt til biografen. Hos PHL er referencen derfor altid biograf versionen, og deres videre arbejde handler om at ramme så tæt på den som muligt.

Selvfølgelig handler det også om økonomi, men i forhold til at skabe en Blu-ray udgivelse tæt på det perfekte, er der mange elementer at arbejde på undervejs i processen fra film til Blu-ray.

At få billeder og lyd til at ramme biograf versionen kan være et minutiøst arbejde, hvor der scene for scene foretages valg.

Eksempelvis kan der skrues på bitraten. Jo højere bitrate, jo højere kvalitet. I hvert fald op til et vist punkt, hvor det ikke længere giver en synlig forskel. Men jo højere bitrate, jo mere fylder filmen, og der skal jo være plads til den på selve skiven.

Her kan PHL teknikernes arbejde med bitraten scene for scene filmen igennem, og efterfølgende kontrollere hvor tæt på originalen der er.

I biografen hos PHL kan det store lærred splittes op diagonalt. På den ene halvdel kører den originale kopi af filmen, og helt synkront kører den komprimerede version på den anden halvdel. Den teknik giver en visuel kvalitetskontrol, hvor det er nemt at se om der er synlige forskelle imellem originalfilmen og Blu-ray udgivelsen.

Dette både i 2D og 3D, og det er med til at gøre faciliteterne hos PHL unikke for filmindustrien. Her kan de komme og tjekke arbejdet af, og som en del af egen kvalitetskontrol sikre sig at kvaliteten er i top.

Udover billeder og lyd arbejdes der med menuer, undertekster, interaktive tjenester, ekstra materiale. Alt det som udgør en færdig Blu-ray udgivelse.


De forskellige processer i arbejdet med udgivelse af Blu-ray film

Her arbejdes minutiøst med kompressionen, scene for scene på Blu-ray filmene. Vi kan dog ikke vise her hvad der var på skærmene her pga. rettigheder.

“Cockpittet” til arbejdet med kompression. Her kan originalen sammenlignes med den komprimerede kopi til udgivelse, scene for scene.

“Cockpittet” tættere på, med de to 65″ plasma skærme

En professionel HD CAM båndmaskine

 

Blu-ray udgivelser lavet på PHL

Hvis du vil tjekke deres arbejde af, og se eller gense en eller flere af de Blu-ray titler der har passeret igennem PHL, kan jeg som en service oplysning fortælle at det er titler som:

Avatar (2D/3D), Pirates of the Caribbean trilogien, Ice Age 2 The Meltdown, X-men The Last Stand, Independence Day, Master and Comander, I,Robot, Die Hard filmene, Fantastic Four, Kill Bill I+II, The X Files, The nightmare before Christmas, The League Of Extraordinary Gentlemen, Pinocchio m.fl.

Flere af de titler har vundet priser for udgivelsens kvalitet på Blu-ray formatet. Det er titler som Pirates of the Caribbean hhv. Dead Man’s Chest og Curse of the Black Pearl, Fantastic Four – Silver Surfer og Independance Day.

 

Nogle af de Blu-ray titler som er lavet på Panasonic Hollywood Laboratory

 

3D Blu-ray

Det nye er jo 3D Blu-ray, og her er Panasonic Hollywood Laboratory også med i processen om at få flere 3D film ud på markedet.

Eller rettere, flere kvalitetsfilm i 3D. For her handler det fortsat om at være med til at hæve overliggeren. Og ved introduktionen af ny teknologi, som her det nye 3D Blu-ray, er dette arbejde blot blevet endnu vigtigere. For dårlige oplevelser med 3D kan være til at ødelægge udbredelsen.

Men et enkelt laboratories kamp alene gør det jo ikke, og der er allerede sendt dårlige 3D film på markedet. Det er typisk film som slet ikke er lavet i 3D, men i al hast opskaleret fra 2D og sendt på markedet som 3D. Det kan lade sig gøre med animationsfilm, der kan genudgives som 3D, men processen med at omsætte gamle 2D film til 3D er en lang og tidskrævende proces. Gøres det hurtigt, bliver kvaliteten også derefter: Uheldig.

Ved film indspillet i 3D er der optaget en film til det venstre øje og en film til det højre øje.

En 3D film ankommer enten på 2 bånd, et til hvert øje, eller som to film lagret på harddisk eller overført som fil kopier via FTP.

Disse to film skal nu bearbejdes både hver for sig, og senere samlet som 3D. Så hele processen er noget mere kompliceret her, end ved almindelig Blu-ray i 2D.

Undertekster i 3D er et helt kapitel for sig. Til Avatar 3D måtte de endda udvikle et helt nyt system til at bygge undertekster til Blu-ray, da instruktøren James Cameron stillede krav om at underteksterne lå så tæt på biografversionen som muligt. Og det betød at teksterne skulle kunne flyttes rundt inde i selve 3D universet, med forskellig visning fra scene til scene.

For arbejdet med Blu-ray hædres PHL igen i år med en Emmy. Også denne gang tilfalder hæderen i kategorien “Outstanding Engineering Achievement” (enestående ingeniør arbejde).

 

3D filmene ankommer til PHL på 2 bånd, harddisk eller fil kopi via FTP

Filmene tjekkes ind (check in) hvor det kontrolleres at den modtagne kopi virker

Her arbejdes med grafik og lyd til menuerne på filmene

Der kodes en del, for at få menuer og anden interaktivitet på plads

Kontrol af arbejdet med menuer, her i 3D

På pladsen blev kontrolleret med en Panasonic Blu-ray og en PlayStation 3

Blu-ray samlingen hos Panasonic Hollywood Laboratory

En samling af de ældre Blu-ray afspillere, hvoraf nogle havde set bedre dage.

Da jeg besøgte PHL arbejdede de på en anden sprog version af A Christmas Carol på 3D Blu-ray.

 

Kvalitetskontrol

En stor del af arbejdet med Blu-ray udgivelser er kvalitetskontrol.

Udgivelserne skal gennemgås fra A-Z, og det ikke kun selve filmen. Menuer, musik, undertekster, interaktivitet, spil, ekstra materiale. Alt testes fra ende til anden.

Og dette gerne på 20 forskellige Blu-ray afspillere. Udgiveren har typisk et ønske om 10 forskellige navngivne Blu-ray afspillere som deres udgivelse skal virke på, og så tilføjer PHL selv 10 andre Blu-ray afspillere til kvalitetskontrollen. Blot for at være på den sikre side.

Og er det en 3D Blu-ray, skal alt testes i både 2D og 3D, da alle 3D Blu-ray er lavet til at kunne afspilles som 2D også.

Pludselig forstår jeg hvorfor det tager 6 uger eller mere, fra spillefilmen ankommer til PHL til Blu-ray udgivelsen er færdig til produktion.

Og har udgiver eller instruktør så specielle ønsker, eller ændrer på elementer undervejs, tager det måske endnu længere tid.

 

Inde i den store biograf kan laves et split imellem originalt billede og Blu-ray billede. Original øverst tv.

Biografens projektorer. Til venstre en Christie 3D Digital Cinema DLP projektor og til højre en Panasonic PT-DZ12000 professional DLP projektor.

Et glimt af biografens Genelec højttalere.

Dagligstuen på PHL hvor instruktøren og andre kan nyde filmen i mere hjemlige omgivelser. Dog er det nok de færreste der har et 103″ 3D plasma i stuen. Der var dog også et 65″ plasma i rummet.

I denne sofa sad James Cameron også i forbindelse med arbejdet på Avatar 3D Blu-ray.

Avatar 3D blu-ray står godt til en 103″ 3D plasma. Mon der er en halv mill. i overskud på lønkontoen?

 

3D Innovation Centre

Panasonic åbnede nye centre indenfor 3D i 2010. Der ligger nu et 3D Innovation Center i Europa, i Asien og i USA. Og i USA er det en del af PHL.

3D Innovation Center skal hjælpe andre med 3D.

Her tænkes ikke kun film og TV, men alle former for 3D, også dem ingen har tænkt på endnu. Det kunne være indenfor medicin, service, industri, militær eller noget helt femte.

Et eksempel på dette var en kosmetik koncern, der havde fået hjælp til en video omkring nye frisurer. Hot shot frisører blev filmet i 3D, mens de klippede frisurerne, og resultatet blev en instruktionsvideo i 3D. For på 3D kunne man vise elementer og struktur, som ikke kan gengives på samme måde i 2D.

 

Et af de nye tiltag fra Panasonic er et 3D Innovation Center forskellige steder i verden

En 3D instruktionsvideo om klipning er en anden måde at bruge 3D teknologien på

Via 3D kan vises elementer og struktur som 2D ikke kan gengive på samme måde

I 3D Innovation Center kan arbejdes med 3D på forskellige måder

Vinke vinke…

En lille 3D redigeringssuite i 3D Innovation Center

I 3D Innovation Center redigeres på Final Cut Pro (Mac)

I 3D Innovation center kan der også arbejdes med kompression før og efter

Et rum til lydbearbejdning i 3D Innovation Center

 

Oplevelsesrummet

Et andet rum i PHL / 3D Innovation Center er oplevelsesrummet. Her kan opleves forskellige former for 3D kameraer og displays.

Rummet bruges ikke kun til at vise 3D teknologier frem, men også til forskellige former for uddannelse.

Uddannelse af folk i industrien er en anden vigtig funktion for Panasonic Hollywood Laboratory og 3D Innovation Center. For hvis dem der skal bruge 3D ikke forstår teknologien, giver det dårlige resultater.

Og dårlige resultater fører til dårlige oplevelser med 3D. Og jo flere man har af dem, jo mere vil det blive fravalgt.

En del af oplevelsen i rummet her var at se sig selv i 3D, på en 85″ stor skærm. Jeg fandt nu den del lidt skræmmende! 😉

 

3D kameraet fangede tilskuerne i oplevelsesrummet

Her kunne tilskuerne se sig selv på små professionelle 3D skærme

Og tilskuerne kunne opleve sig selv i 3D på en 85″ storskærm

 

Udstilling

I gangarealerne på PHL var der udstillet almindelige 3D produkter, altså dem til hjemmet.

Så de besøgende lige kunne få et kig på hvad “moderkoncernen” Panasonic arbejder med. Der var også nogle af de priser tildelt PHL.

 

Det nye VT30 kommer til Europa senere på foråret

Tak til PHL

Tak til Panasonic Hollywood Laboratory for at åbne dørene, og tilbyde dette et kig ind i jeres spændende verden.

Jeg syntes især det var interessant at opleve hvordan I går op i det med kvalitet, over hele linjen. Tingene skal være 112% i orden, for at låne et udtryk fra en japansk bilproducent.

I ved en masse om Blu-ray og 3D, og deler ud af deres viden med en glæde og begejstring for faget. Steder som PHL har vi for få af, og dette hus er jo så vidt vides det eneste af sin art i verden.

Jeg her været vidne til lidt af den magi som emmer i Hollywood. Inderst inde ved jeg godt, at det er en illusion skabt af jeres dygtige håndværkere; De mange ildsjæle der brænder for den faglige stolthed og knokler for at bevare kvaliteten.

Men det har været en lang og begivenhedsrig dag. Tid til at lukke øjnene, og drømme videre om magien.

“Bye bye magic, so long Hollywood”

 

Eftermiddagstrafikken på vej tilbage forbi Los Angeles downtown.

Annonce