Forside Indhold og distribution Spil features

Spilanmeldelse: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments


Elementært, mine kære Watson


Du er Sherlock Holmes! Intelligent, snu, excentrisk m.m. og din opgave er ganske som forventet. Sammen med Dr. Watson skal du løse nogle mysterier som Lestrade og de andre politifolk fra Scotland Yard ikke kan finde hoved og hale i. Med udgangspunkt i Sherlock?s lejlighed på den berømte adresse, Baker Street 221B, drager det lige så berømte makkerpar sig ud i London og omegn for at løse de førnævnte mysterier.


Første sag som Lestrade behøver hjælp til er det mystiske mord på den erfarne hvalfanger, Black Peter. Black Peter er blevet spiddet af en af sine egne harpuner og hænger nu som en makaber vægdekoration i sit haveskur. Her introduceres du for de nogle hjælpemidler Sherlock skal bruge for at komme til bunds i sagerne. Du kan enten aktivere Sherlock?s evne til at observere, der gør at interessante steder og objekter er nemmere at finde og studere. Eller også kan du bruge Sherlock?s fantasi, der giver dig en lille sekvens hvor Sherlock forestiller sig hvad der kan være sket i en aktuel situation, og så efterforske videre ud fra denne forstilling. Man kan sammenligne det lidt med mere actionprægede spils ?bulletime? eller ?focus? hvor svære ting og manøvrer bliver lidt nemmere. Og spillet er ikke sen til at oplyse dig om hvornår det er fordelagtigt at bruge disse evner.



Når spor findes og vidner eller andre involverede afhøres og studeres dukker der hen ad vejen flere og flere mistænkte op. Disse finder som regel hurtigt vej til Scotland Yards celler og der kan du afhøre de mistænkte og studere deres ejendele. Nogle af de spor du finder kan bruges i afhøringerne når en af de mistænkte lyver. F.eks. udtaler én af de mistænkte sig om et af emnerne i den aktuelle mordsag, men du har netop læst et brev der beviser det modsatte, og så skal han konfronteres med dette for at komme tættere på sandheden. Det er dog en ret nem proces der blot kræver en reaktionstid på 3-4 sekunder og evnen til at sætte det rigtige bevis mod hans påstand.


Vejen mod sandheden


Andre spor i sagerne kræver lidt bearbejdning og dette foregår for det meste i Sherlock?s lejlighed. Noter, bøger, avisudklip m.m. skal krydstjekkes med Sherlock?s arkiver for at tydeliggøre deres betydning. Håndtegnede kort skal overføres til rigtige kort for at vise vigtige steder. Blodprøver, ulæselige breve, mystiske genstande m.m. skal alt sammen en tur i Sherlock?s hjemmelaboratorium for at afsløre deres betydning i sagerne. Og så videre – vejen mod sandheden er lang og snørklet og som sagerne bliver mere og mere mystiske således bliver vejen derhen længere og endnu mere snørklet.



Det virker måske lidt uoverskueligt med alle de ting der skal holdes styr på, men Sherlock?s notesbog med alle informationerne er altid tilgængelig blot ved et tryk på en knap, og bogen er nem og overskuelig og giver et fint overblik over sagen, beviser og mistænkte. Og så er det i øvrigt så godt som umuligt at misse et spor, for er du blevet bedt om at undersøge visse ting så lader spillet dig simpelthen ikke komme videre før du har fundet alt der skal findes. Og det er måske et af spillets problemer men det vender jeg tilbage til.


Som puslespilsbrikkerne begynder at falde på plads begynder den egentlige konklusion at tage form. Her indtager spilleren (bogstaveligt talt) Sherlock?s hoved i form a ?deduction space?. Spor-relaterede udsagn skal kædes sammen parvis for at danne udsagn/hypoteser der fremstilles som små hjerneceller i Sherlock?s hoved. Nogle udsagn står alene men ofte skal der vælges mellem to forskellige udsagn der f.eks. enten taler om en persons motiv eller uskyld. Du skal vælge én af hypoteserne (men kan altid lave om på det). Som hypoteserne stiger i antal kædes de efterhånden sammen til del-konklusioner der igen kædes sammen til den endelige konklusion og dermed løsningen på sagen. Men er det den rigtige mistænkte du lige har dømt til døden????



Dit valg – kan du leve med konsekvenserne!?


Det er DIG der bestemmer/beslutter afgørelsen i sagen! Hypoteser, del-konklusioner, ting du har fået fortalt i løbet sagen m.m. skal alt sammen medvirke til at DU træffer den endelige beslutning. Jeg var i en sag f.eks. på ingen måde i tvivl om hvem der var skyldig men jeg var til gengæld også overbevist om at det på ingen måde var overlagt og noget der måske kunne ligne selvforsvar mod en i øvrigt meget ubehagelig person. Så ved aftale med morderen lod jeg ham slippe mod at han forlod landet og gjorde ting der ville lette livet for andre involverede i sagen. Jeg udleverede derfor navnet på en anden (ganske død) person til Scotland Yard med mine beviser der pegede mod ham som morderen.


Og det var bare én af løsningerne! For ja, sagerne kan løse på flere måder og det er som sagt dig der styrer slagets gang og tager den endelige beslutning ud fra din oplevelse af sagen. Det er egentlig meget sjovt at spillet ender forskelligt fra spiller til spiller set ud fra deres evner som detektiv, moralske og etiske holdninger m.m.. Nogle af sagerne har angiveligt helt op til 10 forskellige løsninger/konklusioner! Dine valg afspejles i en form for personlighedsbarometer efter hver endt sag og jeg har eksempelvis bevæget mig fra sympatiserende til ?justice seeker? ;-).


Historie og atmosfære


Historien adskiller sig fra vi normalt ser på spilmarkedet, for den er som sådan ikke-eksisterende! De enkelte sager er helt og aldeles alene-stående og har ingen forbindelse til de andre sager. Selvfølgelig er der referencer, enkelte karakterer osv. der går igen men sagerne spilles som små selvstændige spil hvilket giver en nærmest novelle-agtig fortælling. Det er også med til at gøre det nemmere at overskue spor, mistænkte m.m. når en sag kan overstås på 2-3 timer (afhængig af spillerens detektiv-evner). Sagerne er virkeligt velskrevede, spændende og uforudsigelige – virkeligt krimi-agtigte på den Sherlock Holmes?ke måde!


Atmosfæren er også god, de forskellige miljøer og lokationer er meget forskellige og jeg føler mig rigtig meget hensat til England i slutningen af 1800-tallet! Stemmeskuespillet er også godt og er, oven i den grafiske præsentation, med til at gøre (især) Sherlock til en autentisk karaktér i spillet. Den måde han er fremstillet på stemmer meget overens med min forestilling om Sherlock Holmes og den måde han fremtrådte på i de gamle tv-serier.



Dialogen lider desværre under at man selv bestemmer i hvilken rækkefølge man vil stille spørgsmål til de involverede i sagerne. Dialogen bliver hakkende og lidt firkantet hvis ikke man vælger spørgsmålene i kronologisk rækkefælge.


Puzzles og tempo


Sherlock Holmes: Crimes & Punishments er ét stort puzzle og man skal virkelig elske puzzles hvis man skal have fuldt udbytte af spillet. Alt er en gåde der skal løses og det sker gennem observationer, samtaler, antagelser, flere samtaler og hypoteser. Og loade-tider! Der er rigtig meget transport mellem forskellige steder da der hele tiden dukker nye ting op. Man kan udnytte transporttiden til at studere sine noter og beviser men det er lidt trættende i længden. Og for det meste har man jo studeret sine noter inden man tager et bestemt sted hen – for hvordan skulle man ellers vide hvor man skulle hen!? Og som sagt lader spillet dig ikke komme videre hvis du mangler at undersøge noget bestemt og det er medvirkende til at man nogle gange kan føle at man sidder fast og ikke kan komme videre. Og så er det frem med sagsmappen for at se hvad det er du har overset. Det kræver 100 % opmærksomhed hvis du ikke vil have den oplevelse af at sidde fast. Alt dette er med til at tage tempoet fuldstændig ud af spillet. I starten især virker spillet helt enormt langsomt og nærmest kedeligt. Men som sagerne bliver mere komplekse glemmer man lidt manglen på tempo fordi sagerne rent faktisk er ret så spændende! Og så skal man måske bare lige vende sig til et spil der ikke bare handler om hvor mange kills du får og hvor hurtigt du får dem!?



Mange af de små puzzles (som f.eks. laboratoriearbejdet) kan af en eller årsag springes over uden nogen form for konsekvens – ?mini-spillet? springes over og løsningen gives til dig. Måske er det gjort for at holde fokus på selve opklaringsdelen, jeg ved det ikke. Og jeg har ærlig talt benyttet mig af det et par gange hvor jeg simpelthen ikke har fattet hvordan en opgave skulle løses.


Bundlinien


Et stykke inde i den første sag steg min skepsis, jeg blev næsten lullet i søvn. Men som det skred frem blev jeg mere og mere fanget af de spændende historier og lysten til at tage hul på en ny sag selvom klokken er mange er stor. Men jeg elsker også et godt puzzle! Og kærlighed til puzzles, god tålmodighed samt en god portion fornuftige overvejelser er nok det der skal til for at man kan nyde Sherlock Holmes: Crimes & Punishments. Måden at drage konklusioner på er sjov og ikke altid lige nemt – ganske udfordrende. Men jeg har måske ikke altid lige let ved at gennemskue om jeg har løst en sag rigtigt. Jeg er endnu ikke blevet konfronteret med en forkert konklusion og jeg har lidt svært ved at skulle løse et problem der ikke har en egentlig facitliste, om man vil. Men som sagt så er det jo DIG der træffer beslutningen og DIG der skal leve med konsekvenserne?og så kan man jo altid vende tilbage og studere beviserne og måske drage en anden og helt anderledes konklusion!!!


Spændende og interessant spil der, synes jeg, skiller sig ud fra mængden!


Karakter: 8/10


Kommer til PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

Annonce