Forside Nyheder

Har Apple løjet overfor sine iTunes-kunder?


Apples sikkerhedschef mener ikke, at Apples kunder kan håndtere sandheden.


Firmaet er lige nu midt i et søgsmål om urimelige konkurrenceforhold. Sagsøgerne mener, at Apple benyttede sig af en monopolstatus, dengang de stadig havde DRM-begrænsninger på deres musik i iTunes.


Anklagen lyder på, at Apple valgte at bruge deres egen ?FairPlay?-DRM og ikke en mere generelt udbredt DRM for at holde folk inde i iTunes-økosystemet.


I forbindelse med denne sag er nu kommet frem, at Apple bevidst har tilbageholdt informationer fra kunderne i situationer, hvor Apple er gået ind og har slettet musik på folks devices, som f.eks. iPod Classic (bill.). Det skriver Wall Street Journal.


Vil ikke ?forvirre? brugerne


Før DRM?erne blev droppet fuldstændig i 2009, kunne kunderne opleve, at nogle af deres egne mp3-filer rippet fra CD?er pludselig blev slettet fra iPod?en. Det skete, når iPod?en blev synkroniseret med iTunes, i et forsøg på at fjerne filer, der ikke kommer fra Apple selv. Der blev ikke gjort opmærksom på de manglende filer.


Apples sikkerhedschef, Augustin Farrugia, forklarede i retten, at dette skete for at stoppe folk fra at hacke sig ind i iTunes. Også sagde han dette: ?Vi mener ikke, vi skal give brugerne alt for meget information?vi vil helst ikke forvirre brugerne.?


Hvis Apple bliver dømt under den amerikanske konkurrencelovgivning, kan de stå til en bøde på cirka 1 milliard dollar.

Annonce