Forside Indhold og distribution Film

Netflix har rundet fem milliarder…skiver?

-

Det er et ganske besynderligt paradoks.

Der er vel næppe en virksomhed, der bærer mere af ansvaret for at have skubbet fysiske film-skiver ud over kanten til afgrunden end Netflix. Samtidig var det jo netop fysiske DVD’er og senere Blu-Rays, som Netflix byggede sin oprindelige succes på.

Men det har vi måske en tendens til at glemme, ligesom vi har en tendens til at glemme, at Netflix rent faktisk stadig har en tjeneste, der lejer skiver ud. Den del af virksomheden kalder sig nu DVD.com eller DVD Netflix i daglig tale , og de har lige annonceret, at de har rundet en stor milepæl.

DVD Netflix har nemlig netop sendt Elton John-filmen ’Rocketman’ ud til et medlem, og denne udsendelse markerede ifølge virksomhedens Twitter-konto, at de nu har sendt skiver ud til kunderne fem milliarder gange.

Det har taget Netflix 21 år at nå dertil, og det er selvsagt i den første del af disse år, at langt de fleste skiver er blevet sendt ud til medlemmerne. Firmaets nuværende topchef Reed Hastings startede Netflix sammen med vennen Marc Randolph d. 29. august 1997, så om to dage fylder firmaet 22.

I 12 af disse 22 år har Netflix tilbudt on-demand-streaming af video-indhold. Det begyndte de på i 2007, og i 2012 begyndte de så at streame de originale produktioner, der nu tegner Netflix’ profil og er essentielle for deres fremtid. Som mange sikkert husker, startede de med den norske serie ’Lilyhammer’, der siden røg ud til resten af verden som en ’Netflix Original’.

Skiver lever

Da Netflix begyndte at streame i 2007, rundede de samtidig en milliard udsendelser af skiver til medlemmerne. De sidste fire milliarder skiver er altså blevet udsendt, mens Netflix samtidig har streamet indhold via nettet. Det siger noget om, at skiver har været sværere at slå ihjel end mange formentlig troede.

Der er stadig et substantielt marked for skiver i Netflix’ hjemland (hvor deres skive-tjeneste også primært lever), men det gælder også på verdensplan. En rapport fra Motion Picture Association of America viste i foråret, at filmfans brugte 13,1 mia. dollar (cirka 85 milliarder kroner) på fysiske videomedier i 2018.

Det er dog en halvering i forhold til 2014, og det er altså først inden for de sidste fem år, at streaming for alvor har gjort indhug i skivemarkedet, der for øvrigt er totalt domineret af DVD’er. Op mod 58 procent af alle fysiske skiver solgt i 2018 var DVD’er. Blu-rays udgør en langt mindre del af markedet, og markedsandelen for 4K Blu-Rays er kun sølle 5,3 procent.

I september 2011 prøvede Netflix at udskille deres skive-tjeneste i en separat enhed, der skulle hedde Qwikster. Men den idé var så upopulær, at firmaet allerede måneden efter nedlagde idéen igen og annoncerede at de fortsat ville køre skive-tjenesten under Netflix-navnet.

Annonce