Forside Nyheder

Kæmpe Star Wars-samling på Sotheby’s-auktion

-
Foto: Sotheby’s

Ægte Star Wars-fans kan mærke varmen fra en brændende bankkonto lige nu.

Det britisk-amerikanske auktionshus Sotheby’s har netop sat en kæmpestor samling af Star Wars-memorabilia på auktion, inklusive genstande, der rent faktisk blev brugt under indspilningerne af den såkaldte ’originale trilogi’.

Udvalget af genstande er netop primært forbundet med de sidstnævnte tre film, altså ’Episode IV: A New Hope’, ’Episode V: The Empire Strikes Back’ og ’Episode VI: Return of the Jedi’. Der er tale om en online-auktion, så fans fra hele verden kan byde ind.

Auktionen løber frem til 13. december, hvor der falder virtuelt hammerslag over de mange spændende og sjældne samlerobjekter. Det er næppe tilfældigt, at denne dato er præcis en uge før sidste del af Skywalker-sagaen, og dermed også den indtil videre primære historie i Star Wars-universet, får premiere.

Annonce:

’The Star Wars’

’Episode IX: The Rise of Skywalker’ får officielt verdenspremiere 20. December, selv om den kan ses i biografer visse steder op til et par dage før denne dato. Der er i øvrigt lige landet en kort teaser-trailer med hidtil uset materiale fra filmen, og lidt gnækkende dialog fra kejser Palpatine. Du kan se den for neden.

Men det helt store trækplaster er formentlig den prototype på en stormtrooper-hjelm (se billede øverst), der ifølge beskrivelsen blot var en ud af tre eller fire prototyper, der blev lavet baseret på Ralph McQuarries design. Det er ud fra disse 3-4 prototyper, at hjelmene, der blev brugt i filmene (og siden er blevet ganske legendariske), blev produceret. Prototypen forventes at kunne indbringe op mod en halv million kroner.

Foto: Sotheby’s

Sotheby’s-auktionen er primært centreret omkring marketing-materiale, og især plakater. Star Wars-plakater er nærmest en hel kunstform i sig selv, ikke mindst fordi lande som Japan, Italien og Sovjet-unionen/Rusland fik lavet deres helt egne plakater, hvoraf nogle er flotte og andre er…alternative.

Dog er der også marketing-materiale i auktionen, som Star Wars-kendere kan identificere som værende en del af den tidlige designproces, fra før den første film overhovedet var indspillet. Der er for eksempel et klistermærke, der er designet af Ralph McQuarrie. Han stod bag en stor del af de designkoncepter, der brugt i den først trilogi, som f.eks. de første designs af Boba Fetts og Darth Vaders udseende.

Foto: Sotheby’s

Klistermærket var en del af en kampagne, som PR-manden Charlie Lippincott kørte for den førstproducerede film blandt sci-fi-fans ved forskellige messer og fan-træf. Det viser den oprindelige titel, ’The Star Wars’ og en tidlig version af Luke Skywalker med et lyssværd i hånden. Men vi er altså helt tilbage i 1975, før indspilningerne til filmen overhovedet var gået igang.

Dyre plastikfigurer

Ud over klistermærker og sjældne plakater kan man også finde eksemplarer af de kendte Star Wars-legetøjsfigurer blandt auktionsvarerne. Hvis disse er fra 70’erne og tidligt i 80’erne og i god stand, er de som regel mange gange den oprindelige pris værd. Men hvis de stadig er i den originale indpakning, løber prisen ofte helt op i titusindvis af kroner.

Således er en samling af fire figurer fra 1978 i original indpakning i skrivende stund helt oppe i 2000 britiske pund, eller omkring 17.500 kroner. Og der er stadig 12 dage tilbage af auktionen, så prisen kommer formentlig meget højere op.

Foto: Sotheby’s

 

Annonce: