Forside * Coronavirus

Flow-tv i central rolle under corona-krisen

-

Forbruget af flow-tv har taget et markant hop efter regeringens og Folketingets beslutning om at lukke bl.a. skoler, arbejdspladser og natteliv i et forsøg på at begrænse spredning af corona-virus. Seerne samles især om nyhedsudsendelser og live-pressemøder på public-service kanalerne, der har haft rekord-store seertal på trods af et vigende antal tv-husstande.

Sammenlignet med samme periode i 2019 ligger danskernes gennemsnitlige tv-forbrug i øjeblikket mere end 20 minutter højere pr. dag, viser tal fra Kantar Gallups løbende målinger af tv-forbruget. Stigningen indtraf i uge 11, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) med få dages mellemrum først lukkede skoler og offentlige arbejdspladser og dernæst landets grænser.

Annonce:

Statsministerens to pressemøder den 11. og 13. marts var begge placeret i primetime, og seertallene var tårnhøje med hhv. 1,8 og 1,6 mio. seere fordelt på DR1, TV 2 og TV 2 News. Tallene skulle dog blive endnu højere, da først statsministeren og dernæst Dronning Margrethe tonede frem på skærmen den 17. marts. Statsministerens pressemøde kl. 19 trak knap 2,9 mio. seere, men da dronningen gik på kl. 20, steg tallet til 3,4 mio. danskere. Det er 1,3 mio. flere, end der var seere Dronningens nytårstale den 31/12.

Omkring 3,4 millioner danskere så Dronningens tale om corona-situationen tirsdag 17/3. Det gør det formentlig til den mest sete udsendelse på dansk tv siden 1992, hvor Kantar Gallup begyndte at måle seertal. Mest sete udsendelse overhovedet er et afsnit af Matador, da serien blev genudsendt 1986. DR havde på daværende tidspunkt monopol, og udsendelsen blev vurderet til at have haft 3,6 millioner seere.

Sikker drift har topprioritet
Den usædvanlige situation har fået mediedistributørerne til at udskyde ellers planlagte tekniske omlægninger og opgraderinger og i stedet fokusere på at sikre stabil drift og håndtering af fejlrettelser for erhvervskunder med samfundskritiske funktioner.

“Mediedistributørerne spiller en ekstremt vigtig rolle i en situation som denne. Vi har ansvaret for at levere nyheder og public service information til næsten 80 pct. af landets husstande, så vi koncentrerer alle kræfter om at sikre god og stabil drift i den her situation,” siger Danske Mediedistributørers formand, adm. direktør Jørgen Stensgaard, Waoo.

I konsekvens af krisen har mediedistributørerne efter aftale med TV 2 flyttet TV 2s 24 timers nyhedskanal TV 2 News ned i grundpakken under corona-krisen, så alle kunder med tv-pakker i øjeblikket har adgang til kanalen.

Stor vækst i streaming
Som nævnt viser de daglige seermålinger en stigning på 20-30 minutter pr. dag i danskernes gennemsnitlige tv-forbrug. I uge 12 målte Kantar Gallup eksempelvis et gennemsnitligt forbrug på 168 minutter pr dag, hvor det i samme uge i 2019 blev målt til 140 minutter.

 

Tv-forbruget steg i uge 11 og ligger indtil videre 20-30 minutter over niveauet på samme tid i 2019. Tallet for uge 13 er delvist skønnet, fordi data for 7 dages catch-up endnu ikke foreligger. Grafen er baseret på de ugentlige seertal fra Kanter Gallup.

Erfaringsmæssigt påvirkes tv-forbruget af store tv-begivenheder inden for f.eks. sport og underholdning, vejret eller helligdage, hvilket kan gøre det svært at sammenligne uge-tal mellem de enkelte år. Stigningen i år kan formentlig for en stor dels vedkommende tilskrives de store pressemøder, men kan også skyldes større forbrug, fordi mange opholder sig mere i hjemmet.

Den mest markante vækst i forbruget ligger ifølge mediedistributørerne på datatrafikken og herunder især streaming af indhold fra tjenester som Netflix. Hos en af landets mindre distributører, Altibox Danmark, kunne adm. direktør Søren H. Jensen efter de første indgreb notere en stigning i datatrafikken på ca. 30 pct. herunder også på trafikken på selskabets kunder med Netflix-abonnement.

Hos landets største distributør, YouSee, steg streamingtrafikken dagene efter lukning af skoler og offentlige arbejdspladser med ca. 20 pct., og i formiddagstimerne voksede trafikken til det dobbelt af det normale niveau på hverdage. Fordelingen hen over dagen svarer til det billede, der normalt ses i weekender, oplyser YouSee.

Det meste sete program på YouSees streaming platform i uge 12 – ugen efter udmelding om lukning af skoler, arbejdspladser og grænser m.m. blev annonceret af statsministeren – var i øvrigt den amerikanske zombie-serie The Walking Dead, efterfulgt af TV-Avisen og Matador i nævnte rækkefølge.

Hos fiberselskabet Waoo nåede man under Dronningens direkte transmitterede tale op på en trafikbelastning på ca. 85 pct. af den normale kapacitet. Selskabets netværksstruktur er dubleret, og derfor kan kapaciteten umiddelbart fordobles, hvis der er behov for det.

De amerikanske streamingtjenester YouTube og Netflix har efter opfordring fra EU-kommissær for det indre marked, Thierry Breton, besluttet at sænke bitraten på sine tjenester for ikke at overbelaste de europæiske net. De danske netværksoperatører har dog ikke meldt om risiko for overbelastning som følge af den øgede trafik.

Fire procentpoint færre tv-husstande
Væksten i forbruget kommer på trods af, at antallet af husstande med betalings-tv har været vigende de senere år. I løbet af 2019 faldt abonnementstallet med fire procentpoint svarende til ca. 100.000. I alt havde ca. 78 pct. af samtlige hustande, svarende til lidt flere end to mio., abonnement på betalings-tv i 2019, viser tal fra rettighedsorganisationen Copydan Verdens TV.

Tallene viser også, at interessen for mediedistributørernes såkaldte mellempakker er voksende. Antallet af kunder med de største pakker faldt således med ca. 1,7 pct., mens kunder med de mindste pakker faldt med ca. 0,5 pct. Mellempakkernes andel af det samlede marked steg med andre ord med ca. 2,2 pct.

”Den generelle tendens er, at mellempakkerne har fået et stærkere indhold hos distributørerne både i form af flow-kanaler med tilhørende on demand-funktioner og ikke mindst streaming-tjenester. Flere undersøgelser har vist, at mange kunder foretrækker at samle deres tv- og streamingabonnementer på én regning, og det er den tendens, der slår igennem i tallene,” siger mediedistributørernes formand, Jørgen Stensgaard.

Statistikken fra Copydan Verdens TV er den mest præcise opgørelse over tv-markedet herhjemme. Organisationen har aftaler med samtlige mediedistributører om flow-tv, on demand m.m. og dækker samtlige platforme som kabel-tv, IPTV, satellit, DTT og OTT. Tallene bygger på de løbende indrapporteringer fra distributørerne om udviklingen i abonnementstal.

Artiklen er originalt et nyhedsbrev fra Danske Mediedistributører, som recordere.dk bringer med tilladelse.

 

Andre nyheder om elektronikverdenens påvirkning af covid-19 virus (corona)

 

Annonce:
Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.