Forside Nyheder

Amazon går efter det smarte hjems enhjørning – køleskabet

-

Firmaet har angiveligt i to år udviklet på et intelligent køleskab med automatisk bestilling af varer via nettet.

”Nu kan du snart købe det intelligente køleskab, der holder øje med holdbarheds-datoerne på dine varer og selv bestiller nye, når datoerne overskrides eller du bare løber tør”. Hvor mange gange har vi efterhånden læst og hørt en sætning, der minder om den ovenstående?

Annonce:

Drømmen om det intelligente køleskab, der kan holde hjemmet kørende med alle basis-madvarerne, har været en del af gadget-nyhedsstrømmen i mere end to årtier. Og alligevel stiller vi os pænt op foran køleskabet og gør status, inden vi enten drager ud i verden for at samle proviant, eller sender en bestilling til udbringning fra det lokale supermarked.

I 1997 begyndte LG for eksempel at udvikle på deres ’Internet Digital DIOS’, der muligvis lyder som noget helt andet, men rent faktisk er et Internet-opkoblet køleskab. Sydkoreanerne fik mulighed for at købe smartkøleskabet i 2000.

Men selv om webcams i køleskabet kunne holde øje med varerne, og køleskabet automatisk kunne bestille udbringningsvarer, blev det ikke noget hit. Det skyldtes måske at prisen ragede op over 150.000 kroner. Siden har såvel LG som Samsung, Whirlpool som Electrolux forsøgt sig med forskellige former for intelligente køleskabe. Men der står stadig “dumme” køleskabe i de fleste køkkener.

Mytologisk forbrugerteknologi

Det intelligente køleskab er altså nærmest smarthjemmets enhjørning: myteomspundet, kendt af de fleste, men sjældent set af menneskeøjne. Men nu får de ovenstående producenter af intelligente, hårde hvidevarer selskab af et firma, der måske har infrastrukturen til endelig at gøre smartkøleskabs-drømmen til virkelighed. Og det er Amazon.

Ud over at forbruget af Amazon-bestilte dagligvarer eksploderede i hjemlandet USA under pandemien, har firmaet i flere år nu udvidet sin markedsandel blandt amerikanske supermarkedskæder. Amazon-butikker, hvor der ikke er nogle kasser ved udgangen, findes nu i adskillige amerikanske storbyer, og dette kommer oven i Amazons ejerskab af den populære Whole Foods-kæde med højkvalitets-madvarer.

Med andre ord vil et Amazon-køleskab nemmere kunne holde øje med madvarerne inden i det, fordi det har adgang til at kigge i forskellige databaser og se, hvornår varerne er købt. Så skal brugeren bare huske at fortælle køleskabet, hvis vedkommende sætter varer ind i køleskabet, der er købt andre steder.

Ifølge Insider har de samme folk, der fik de kasseløse supermarkeder gjort til virkelighed, også arbejdet på køleskabet – i mere end to år nu. Angiveligt har Amazon kastet over 100 millioner dollar efter projektet i perioden. Og det er endda kun til udviklingen af den intelligente del af køleskabet. Selve køleskabet skal nemlig komme fra en hvidevare-partner, som Amazon p.t. er på udkig efter.

Som tingene står nu, skulle køleskabet stadig være under udvikling, men det kan naturligvis hurtig ændre sig. Det er langt fra sikkert, køleskabet nogensinde når ud til forbrugerne. Men hvis det gør, kan du sikkert godt regne med, at Alexa kommer til at være indbygget på en eller anden måde.

Annonce:
Forrige artikelHBO Max: Prisfald og mere indhold
Næste artikelFra i dag bliver NemID til MitID
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.