Forside Baggrund

Butikker må ikke indsamle kunders betalingsoplysninger

-
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Forbrugerombudsmanden: Butikker må ikke indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber.

Det er ulovligt hvis butikker og andre virksomheder indsamler oplysninger om hvad deres kunder køber og hvor de handler. Det slår Forbrugerombudsmanden fast efter flere nye henvendelser.

Forbuddet skal beskytte forbrugerne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring.

Detailbutikker, dagligvarekæder og andre virksomheder må slet ikke lagre oplysninger om hvor kunderne bruger deres betalingskort.

“Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål”, fortæller forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

I visse tilfælde må en virksomhed godt indsamle kundens betalingsoplysninger. Det gælder eksempelvis, hvis det er nødvendigt for at gennemføre en funktion, som udbyderen har knyttet til betalingskortet.

Dette gælder kun betalingskort. Rene loyalitetsprogrammer er som udgangspunkt lovlige, og her må kundernes brug af medlemskort og andet gerne registreres.

 

Betalingstjenestelovens § 85, stk. 3

Forbuddet mod indsamling af betalingsoplysninger gælder for alle de betalingsinstrumenter, som er omfattet af betalingstjenesteloven. Det er fx betalingskort eller adgangskoder til netbank.

Forbuddet betyder, at virksomheden som udgangspunkt ikke må indsamle oplysninger om, hvor forbrugerne bruger deres betalingsinstrument, og hvad de køber.

I få tilfælde kan virksomheden indsamle oplysninger, fx hvis det er nødvendigt for, at kunden kan gennemføre betalingen eller for at forhindre misbrug af kundens betalingskort.

Formålet er at sikre, at kundens betalingsoplysninger ikke bliver brugt til fx at danne forbrugsprofiler, som kan sælges eller videregives til andre virksomheder med henblik på markedsføring.

Forbrugeren kan ikke give samtykke til, at virksomheden må indsamle oplysningerne.

 

Annonce