Forside * Featured

STORTEST: På eventyr i naturlig lyd – Yamaha 5000 serie HIFI

-

HIFI for livet – Japansk når det er bedst!

Stortest!

Gode ting tager tid, – så dette kræver en tavlecomputer, en god kop kaffe, en god stol og lidt tid.   For hvis du vil, kommer du her med på en tur tilbage til halvfjerdserne, dengang alt bare var federe – i sær når det angik musikken og HIFI udstyret.  Desuden synes jeg at det kun er rimeligt, at hvis nogen gør sig image med at bygge seriøs HIFI, så bør man kvittere med samme indstilling som journalist.   Den eneste clickbait du finder her, er overskriften på det internationale video review jeg også har lavet.

Annonce:

Japansk statement HIFI

Jeg altid har været fascineret over håndværket og kulturen omkring japanske premium- og high-end HIFI-produkter. Brands, der har været i vælten i mange årtier som f.eks Technics, Rotel, Luxman, Yamaha m.fl, har alle “statement-produkter”, der virkelig bringer deres bedste visioner til markedet, – ofte til priser der er væsentlig mere realistiske end de mest eksotiske brands, der ofte produceres i meget små antal.  Der er en vis “skala økonomi” tilstede når en stor producent beslutter sig for at gå “all-in” på højkvalitet.

Til denne test bader jeg mig selv i det bedste firmaet Yamaha har at byde på, der til min overraskelse er helt analogt, hvilket er det helt modsatte af Technics, der i stedet har forfinet det digitale til det yderste med deres reference class produkter (tidligere testet her)

Den analoge tilgang kan i første omgang undre, da Yamaha er en kæmpe spiller på det professionelle lyd marked, hvor de i den grad har været og stadig er tone angivende på digital innovation.

Yamaha professional anno 1987. Pioneerer en af de første digitale mixere, designet som submixer til keyboardspillerens enorme arsenal af forskelligartede synths. (i dag har de nærmest bare en enkelt, der kan det hele..)

Yamahas AV/HIFI-afdeling har også tidligere været pioneerer med digital teknik i deres fineste HIFI produkter,  hvem husker f.eks ikke den monstrøse 10000-serie, der i firserne bragte fede DSP-funktioner til digital fascinerede HIFI-entusiaster og yuppier. 

Tunge digitale sager fra firserne. 10000 serien var det ypperste og med de vildeste funktioner som f.eks Digital variabel tonekontrol, rumklang m.m. Der var også et separat RIAA forstærker trin i serien og højttalere.


Spol frem til 2017, og Yamaha går i modsætning til dengang – tilbage til halvfjedser oldschoolstilen i deres jagt på “naturlig lyd”, som lærte lytteholdet en ting eller to om den følelsesmæssige respons, som HIFI-systemer kan være i stand til at levere. 

Yamaha 5000-systemet, som er genstand for denne anmeldelse, består af:

Model Produkt Pris DKK
C-5000 Pre-amp 59.400.-
M-5000 Power amp 59.400.-
GT-5000 Pladespiller 62.600.-
NS-5000 Højttalere incl stands 115.000.-
ialt, komplet system 296.400.-

 

Ingen digitale komponenter til salg i serien

Yamaha er endnu ikke kommet ud med en digital afspiller i 5000 sortimentet, og har netop ladet deres CD-S3000 high-end SACD-afspiller og DAC udgå. I øjeblikket skal du altså vælge et andet mærke digital afspiller/DAC, hvis du vil have digitale kilder, der er værdige til at være en del af et 5000-system.

Jeg må sige at jeg synes det er en skam, – og man bliver mindet om det, hver gang man ser på C-5000 forforstærkerens fjernbetjening… Som kilder til testen har jeg brugt b.la Cocktail Audio X45 Pro, Sony HAP-Z1ES samt den mægtige GT-5000 pladespiller

Netop udpakket, men støvet fornægter sig ikke! Bemærk hvor blanke siderne på forstærkersættet er!

Med alt dette gear på plads, bliver stereobænken maximalt afstraffet i denne test!  Godt at hjulene er blevet opgraderet! 🙂 

Design i sort piano-lak

Hvad er det med Japan, og fascinationen af ​​den klaversorte og spejlblanke finish? Et er , at det er nok en af ​​de sværeste finish at lave perfekt, da den mindste fejl vil vise sig med det samme. NS-5000-højttalerne og GT-5000-pladespilleren er udført sådan,  poleret til perfektion, og 5000-seriens forstærker komponenter har sider med samme spejlglans.   Det hele ser meget flot ud, men er meget følsomt overfor støv og fingeraftryk. Kort sagt: IKKE OCD-venligt! 

Samle-kvaliteten overgår ​Technics R1-systemet som jeg tidligere har testet. Komponenterne er så smukt bearbejdede med  udskæringer i top pladerne for ventilation, og kvaliteten af ​​samlingen og glasset kan man ikke sætte en finger på.   Det er svært at finde en vinkel med noget der ikke føles dybt tilfredsstillende.   

Svine-lækker samlekvalitet hele vejen igennem…

Alle knapperne har en lækker mekanisk fornemmelse og funktionen af volumen knappen har ikke skyggen af ubalance, selv ved mikroskopiske niveauer.  Det er ægte statement-komponenter, der hylder de bedste HIFI-komponent traditioner, som enhver garvet HIFI entusiast / musikelsker bør føle sig øjeblikkeligt forbundet med.


Bare se på C-5000 forforstærkeren for eksempel… det er næsten som at se et 50 år gammelt ekko fra tidligere generationer af Yamaha komponenter.  Interessant nok, 50 år senere, har Yamaha endda forenklet antallet af funktioner i direkte sammenligning med f.eks halvfjerdsernes CA-1000 integrerede forstærker som den bærer tydelige design ligheder med.

Ekko fra fortiden: Yamaha for 50 år siden. CA-1000
Sus frem til 2017. C-5000. Slående lighed.

50 år senere, har Yamaha endda forenklet antallet af funktioner i direkte sammenligning”

Ingen “digital stress”


Jeg synes, det er forfriskende, at Yamaha, som de digitale innovatører virksomheden ellers er, har valgt (og tør!) at tage den helt klassiske analoge vej med deres high-end HIFI-tilbud til fremførelse musik i hjemmet.  Det står i stærk kontrast til det førnævnte Technics system der kom ud nogenlunde på samme tidspunkt, og jeg må sige at analog teknik har en meget fokuseret og afslappet tilgang til både det lydmæssige og brugsmæssige.   Hvis man sidder med computere og smartphones hele dagen, er det bare utroligt tilfredsstillende og helt frit for det jeg vil kalde “digital stress”, –  at komme hjem til at analogt HIFI system som dette!   Det kan virkelig noget!  Ingen apps, internetforbindelser, WIFI,  menuer, displays, firmware updates, sikkerhedsopdateringer eller lignende står i vejen for din musik, ahhh….

“Ingen apps, internetforbindelser, WIFI,  menuer, displays, firmware updates, sikkerhedsopdateringer eller lignende står i vejen for din musik, ahhh….”

hvis man keder sig og har god tid, kan man prøve at finde en computerchip herinde! 🙂

Funktioner:

Den analoge tilgang gør det automatisk herligt ligetil at opsætte et 5000-system. 

Alt hvad du skal bruge har en knap og ingen computere påkrævet… Vi har vist glemt, hvor tilfredsstillende det faktisk er på alle mulige måder med analog teknik! 5000-systemet har balancerede forbindelser hele vejen igennem. Selv for pladespilleren, som er noget man ellers kun ser med mere eksotiske RIAA forstærkere og ditto pladespillere.

overvejende balancerede forbindelser på C-5000

Forforstærkerens bag-panel prydes af 2 balancerede line-indgange (den ene med mulighed for 6 dB dæmpning) , plus et balanceret eller ubalanceret ekstern input fra f.eks. et hjemmebiografsystem, og hertil adskillige ekstra ubalancerede line-indgange. Der er også en dedikeret optage udgang, der omgår lydstyrke,  tonekontrol og filtre. 

Pladespiller delen kan godt understøtte to pladespillere eller tonearme hvis en af ​​dem er forbundet med balancerede kabler. Via omskifter i fronten kan man vælge mellem MM eller MC forstærkning. Vi har også mulighed for at indstille modstanden til at matche med de fleste MC-pickupper i fire trin fra 10 ohm til 300 ohm. (i praksis bruger man blot den indstilling man synes der lyder bedst med den pågældende pickup, selvfølgelig!). 

Mens vi er ved  tilslutning af pladespillere er det godt at se,  at forforstærkeren også har et subsonisk filter, – nogle gange også omtalt som et “rumble-filter” der dæmper meget lave uønskede subsoniske frekvenser, der unødigt kan stresse forstærkere og højttalere.  Filteret er meget mildt, skærer kun 3 db ved 15Hz, så det kommer ikke til at påvirke evnen til at gengive den dybeste bas på nogen plade.  

C-5000 forforstærkeren har også enkle tonekontroller til bas og diskant med velvalgte centerfrekvenser ved 315 Hz og 3,5 kHz. Bas kontrollen tilføjer mere “punch” end faktisk dyb bas, og diskant kontrollen tilføjer mere “presence” end decideret “luft”. 

En rigtig fed funktion ved tone kontrollerne er, at de automatisk forbigår tonekontrol kredsløbet, når de er sat til neutral. Derved undgår man behovet for en bypass knap. smart!

På output-siden imponeres jeg over at finde hele 3 regulerede output-par. Det ene sæt er balanceret. 

Det fede ved det store antal udgange er, at de kan vælges individuelt eller alle sammen via en omskifter på fronten,  hvilket betyder, at disse kan bruges til at skifte mellem 3 forstærker/højttalersystemer, som vi i den grad udnyttede under lytte sessionerne!  

De kan også bruges i tilfælde af Bi-amping, aktive delefiltre, lydprocessorer o.lign. 

 C-5000 forforstærkeren vil derfor være i stand til at understøtte de fleste scenarier og mest nørdede setups med lethed. Vi finder også et par trigger ind/udgange samt IR ind/ud til custom installationer.

Lytteholdets test opstilling“Nej, skat… jeg er ikke ved at starte en HIFI butik, – men Tim og jeg skal liiige lave en sammenlignende lytte session med et niveau balanceret setup, må du kunne forstå!… ja, ja.. det skal nok blive fjernet igen om et par uges tid.. eller tre”

På frontpanelet har vi mulighed for at ændre forstærkerens gain struktur med en indbygget attenuator. Meget smart, da det betyder, at man kan tilpasse C.-5000 til de kilder, du bruger, selvom de har et meget højt output for at sikre maksimal headroom hele vejen igennem. Især med balanceret gear kan de nominelle output- og inputniveauer variere meget, da der findes flere standarder, når man bruger balancerede XLR’er. Det samme gælder for den indbyggede hovedtelefonforstærker, der kan tilpasses til at drive selv tunge hovedtelefoner med en gain-omskifter, der giver op til 12 dB ekstra gain, hvilket viste sig at være lige i skabet, når brugt med et sæt 300 ohm Sennheiser HD800-hovedtelefoner, der lød herligt med C-5000.

Jeg sammenlignede hovedtelefonforstærkeren med den der er indbygget på Cocktail Audio X45Pro afspilleren, og C-5000 lyder milevidt foran og leverer en meget lækker, detaljeret og ganske kraftfuld lyd i direkte sammenligning, selvom den ikke er helt så kraftig som den dedikerede HDV-820 hovedtelefonforstærker, jeg normalt bruger med disse meget analytiske “ørekander”.

Det hele føles yderst professionelt og gennemtænkt.

Volumenknappen på C-5000 føles tilpas lækker, og er endda motoriseret til fjernbetjening. 

Mystisk (unødvendig) dæmpefunktion

Valget af en frygtelig langsom dæmpe funktion der ved tryk på en knap dæmper RELATIVT til den lydstyrke du spiller på..  Det giver dårligt mening, og er en tilfældig, unødvendig funktion, hvis du spørger mig. 

Fjernbetjeningen til C-5000 føles ikke nær så eksklusiv i forhold til f.eks den Technics leverer til deres reference class komponenter.  

Det eneste jeg reelt savner på en ellers perfekt udstyret forforstærker,  er en MONO knap til når man lytter til mono-optagelser på vinyl med sin stereo opsætning (hvilket man har brug for, for at undgå at blive distraheret af stereopladestøj på monooptagelse), eller når man vil undersøge faseproblemer. Knappen til den fjollede volume dæmpefunktion ville efter min mening klart have være bedre brugt på en mono-knap.

Teknik som kunstværk


Der er lagt stor vægt på kredsløbsdesignet, som er 100% spejlet og symmetrisk, hvilket giver de bedste forudsætninger for at skabe en stor, dyb soundstage.

Hele vejen igennem, er der denne komponent “stramhed”

C-5000 har endda to ringkernetransformatorer, en til at forsyne hver kanal, med kobber afskærmning overalt. 


C-5000 Preamp Analog vs Digital

Den største feature ved C-5000 forforstærkeren er at den er fuldstændig analog. 

Det betyder ingen DSP halløj, indbyggede DAC’er, digital volumenkontrol, wifi eller lignende. 

Det vi har her, er traditionelt high-end analog HIFI med et enormt frekvensområde og analog lydtuning af dygtige ingeniører.  

For HIFI connoisseurs med flere (måske endda mange!) kilde-komponenter betyder det, at den unikke lyd signatur for hver komponent kan bevares – da du altid vil lytte til D/A-konverteringerne og elektronikken i kildeenheden.

Dette er i modsætning til digitale forstærkere hvor man tilslutter kilderne digitalt (eller foretager en A/D konvertering) og derfor altid lytter til DAC’en inde i forstærkeren, hvilket kan få digitale kilder til at lyde ret ens, da det bliver DAC`en i forstærkeren sætter barren for lyden.

Det første jeg lagde mærke til, da jeg tilsluttede forskellige afspillere til C-5000, var, at de pludselig havde stærke personligheder, – som jeg vitterligt ikke havde hørt i et stykke tid, da jeg har brugt en digital forforstærker i en længere periode i mit reference setup.  

Forskellige kilder  bliver på en måde subtile “lydfarver”, man kan vælge imellem afhængigt af, hvordan de klæder den musik, man vil høre.

Analog teknik kræver ekstra opmærksomhed i en støjende verden.

Den analoge tilgang kræver stor opmærksomhed på støj af enhver art i designet, herunder interferens/indstråling fra alskens digitale enheder som f.eks WIFI spots, analoge og digitale radiosignaler, mobiltelefoner og en støjende elforsyning kan være et reelt problem.  Jeg har flere gange oplevet den slags problemer hos klienter med selv meget dyrt, eksotisk lydudstyr, der ikke var konstrueret på en måde, der effektivt kunne undertrykke støj fra omverdenen til stor frustration for musik nydelsen. 

skærmning er med til at holde omverdenens signalstøj ude.

Med Yamaha C-5000 og M-5000 har slet ikke jeg ikke været i stand til at fremkalde nogen form for interferens på grund af det meget robuste,, afskærmede lav impedans analoge design. Komponenterne er simpelthen stille som graven, selv når man prøver at fremprovokere indstråling med f.eks en mobiltelefon i samtale. Der er helt stille, selv med volumen skuet helt op.  Imponerende!

Med C-5000 får man en lækker, smooth lyd og en ligeledes lækker brugeroplevelse. Jeg må bare indrømme at jeg er vild med det! 


M-5000 effektforstærker


M-5000 effektforstærkeren bringer en klassisk high-end feeling med samme lækre byggekvalitet, højkvalitets glas og metre. Den vejer 27 kilo og tilbyder 200 watt klasse AB-effekt nominelt i 4 ohm. Forstærkeren kan også brokobles, hvilket jeg (naturligvis) også prøvede, da jeg havde mulighed for adgang til en ekstra M-5000.

Brokoblet opstilling. Disse Komponenter bør aldrig stå direkte ovenpå hinanden, og hvis man gør det, bør forforstærkeren stå nederst.

Brokobling forvandler M5000 til en monoblok og fordobler effekten. Det anbefales dog kun med højttalere med minimum en nominel impedans på 8 ohm, NS-5000 højttalerne er opgivet til 6 ohm nominel, men jeg oplevede ikke nogen problemer. Selve brokoblingen er helt oldschool, hvor man sågar skal sætte et fysisk kabel imellem kanalerne. 

M-5000 designet benytter de bedste komponenter og igen, en stor toroidal transformer samt den samme grundige skærmede opbygning som C-5000. 

Japansk når det er bedst. Man fornemmer at tingene er skruet sammen med en vis stolthed.

Lynhurtige metre


Meterne kan indstilles til peak, VU eller slukkes helt. Der er også en “dimmer” funktion hvor lyset pulserer på bizar vis… Peak indstillingen er meget hurtig, hvilket giver god indsigt i de faktiske strømbehov, der er nødvendige med hurtige transienter i musikken.

M-5000 forkæler os med to sæt højttalerudgange, så den kan drive et ekstra sæt højttalere, f.eks til en ekstra lyttezone, bi-amping eller til f.eks at kunne sammenligne forskellige højttalersystemer side om side.  De store terminaler accepterer ret tykke kabler og også standard bananstik.

Effekten kan udfordres


Jeg følte dog at den tilgængelige effekt godt kunne være udfordret afhængigt af musikken der spilles. Når jeg spiller meget dynamisk, livligt materiale på hvad jeg kalder “realistiske niveauer”, kan jeg ikke undgå at føle, at de højeste transiente peaks bliver komprimeret eller endda hører en lille forvrængning introduceret af svag klipning. 200 watt vedvarende effekt @4 ohm er meget fra en klasse A/B forstærker, og vil drive de fleste højttalere til vanvittige niveauer med nutidens popmusik. Men når du spiller virkelig dynamisk akustisk materiale som f.eks “Poem of a Chinese Drum” af Hok-Man Yim (find den på  sonic snacks playlisten) ved et livagtigt niveau, synes jeg at der ikke er tilstrækkeligt headroom i kombination med de ikke specielt følsomme NS-5000 højttalere der bruges her. Derved kan jeg med systemet ikke  spille helt så subjektivt højt, som jeg gerne ville (i mit ekstreme tilfælde i mit rum, med min musik). 

Lydmæssigt, er M-5000 en perle, der byder på klassisk kompetent high-end lyd, med en sonisk signatur der klæder al musik.   I direkte sammenligning med de Nuprime Evolution One monoblokke jeg tidligere har testet, er lyden varmere, lidt tættere og knap så hurtig.  Resultatet er en klassisk forstærker der er “hyggelig” og knapt så intimiderende.   Jeg prøvede også Evolution one forstærkerne sammen med NS-5000, og det klædte dem overhovedet ikke.   Mere om det senere. 

GT-5000 pladespiller – et sandt monster!


Den sidste 5000 serie komponent er den majestætiske, 27 kilo tunge GT-5000 pladespiller.

En technics SL-1200 virker som en rejsegrammofon ved siden af GT-5000. I videoen længere nede kan du høre dem sammenlignet.

Når den er stillet op i ethvert rum, skriger den bare “HER BOR EN DER ELSKER MUSIK!”.

Den er en hyldest til de store Yamaha-pladespillere fra halvfjerdserne og firserne bare bygget med nutids hightech materialer. 

GT-5000 er bæltedrevet, er udstyret med en kort, lige tonearm, der for nogen er lidt kontroversiel.    Pladespilleren benytter en lav moment motor og har til gengæld en 5 kilo tung pladetallerken der sørger for den stabile rotation når supertankeren først er sat i bevægelse.    Med pladespilleren følger der en stroboskob skive og stroboskop lys til at justere hastigheden ind.

Den korte og lige tonearm er lavet i hvad der ligner kulfiber, og har ingen antiskating justering, da dette ikke er nødvendigt på en kort lige arm, der naturligt balancerer. 

i testen af GT-5000 benyttede vi en Ortofon Cadenza Black MC pickup, der er en af de pickupper som Yamaha anbefaler til GT-5000. Der er også billigere alternativer.

Tekniske Vinyl entusiaster vil argumentere for at en kort lige arm har fase problemer, da nålen ikke står i samme vinkel gennem hele pladen.  Yamaha har ment at dette kompromis (i praksis ikke subjektivt eksisterende, da den største faseforskel vel svarer til at den ene højttaler blev flyttet 2-3 millimeter i løbet af pladen) var helt fint, da man til gengæld får bedre tracking egenskaber. 

Jeg testede GT-5000 med en Ortofon Candenza Black MC pickup, der i kombination med GT-5000 og C-5000 forforstærkeren leverede en stor, fed lyd, som du kan sammenligne lydmæssigt med dens tekniske modsætning, konkurrenten Technics SL-1200G i denne “quick and dirty” video under præcis de samme forhold (på engelsk):

 

Jeg ærger mig over at pladespilleren ikke kommer med en eller anden form for støv cover, og at den kun fås i den sorte pianolak i europa.   Omvendt, giver det masser af lejlighed til at gå og nusse om den, mens man tænker over hvad man så skal høre…


NS-5000 højttalere

De vidunderligt udseende NS-5000 højttalere hylder den legendariske NS-1000, der blev introduceret i starten af halvfjerdserne med stående applaus. Lyden af ​​NS-1000 var så imponerende på det tidspunkt, at de blev valgt af flere broadcastere som monitors til kritisk lytning.  

Den originale NS-1000 anno 1974. Der kom videreudviklinger af den helt frem til halvfemserne

Der er sket mange ting siden da indenfor højttaler design, men Yamaha har igen besluttet at bruge evolution i stedet for revolution, – i det de holder fast i et traditionelt tre-vejs “boksdesign”, og halleluja for det!  I en verden der nærmest er overfyldt med ​​høje og slanke HIFI højttalere,  er jo det pludselig forfriskende og distinkt at se på!

Moderne værktøjer og materialer


 Yamaha har naturligvis brugt computermodellering og de nyeste materialer til at optimere det gamle 3-vejs “bookshelf” design, der har en 12″ baswoofer, en storslået 3″ dome mellemtone driver, der dækker hele 750 Hz til 4,5 Khz frekvensspektret, samt en 1″ dome diskant driver. Drivere er lavet af zylon, en syntetisk polymer med fantastiske egenskaber, der skulle gøre materialet stivere end stål! Det hele er pakket ind i den piano højkvalitets lak, vi også ser på de andre komponenter.


De medfølgende stands er en vigtig del af lyd tuningen og bør altid bruges, hvilket resulterer i en højttaler, der præsenterer sig unikt i rummet og lidt som GT-5000 pladespilleren fortæller, at det er en ægte musik connoisseur der lever her. 

NS-5000 sammen med NS-3000

Til beskyttelse af enhederne har Yamaha separate magnetiske gitre til hver enhed som beskyttelse mod tweeter-dome-trykkende MØJUNGER 🙂  …eller den ZYLON kradsende huskat.  De er umiddelbart lidt af en øjebæ, men de voksede på mig over tid og får faktisk højttaleren til at se mere diskret ud.

Jeg kunne ikke registrere nogen væsentlig subjektiv forskel i lyden med dem på/af, men jeg vil foretrække at de ikke var på under intens lytning.

her med de magnetiske gitre for enhederne. Måske man kunne sætte strøm på som i en kreatur indhegning når børnebørnene er på besøg? 😉

Bas-responsen fra højttalerne kan indstilles ved at justere afstanden til bagvæggen og/eller ved at bruge skum til at blokere basporten. 

Lydoplevelsen


Det er vigtigt at bemærke, at oplevelsen af ​​lyd jo er ekstremt subjektiv. Så det, jeg præsenterer her, er blot min oplevelse i sammenligning med nogle andre højttalere, som måske ikke engang er i samme prisklasse. Lyden opleves i mit rum, i det humør jeg er i, med mine egne præferencer og musiksmag, der jo også farver det hele. Så nu hvor du ved, at du overhovedet ikke kan bruge MIN lydoplevelse til andet end at gøre dig nysgerrig… Så lad mig bare afsløre med det samme at lyden, der når dine ører fra disse højttalere, er vidunderlig! 

lyden, der når dine ører fra disse højttalere, er vidunderlig!”

Bas responsen er ret “punchy” og stram, med nok low-end-respons til at levere autoritet. Mellemtonen byder på en fantastisk naturlig tonalitet som jeg blev meget fascineret af.  Den overordnede præsentation fremstår meget musikalsk, åben og klar.

“Mellemtonen byder på en fantastisk naturlig tonalitet som jeg blev meget fascineret af.”


Jeg har ikke oplevet nogen form for lyttetræthed selv efter ugevis af lytning. De forsøger ganske enkelt aldrig at imponere dig med teatralsk, oppustet lyd – men leverer musikken på en meget indsigtsfuld måde, uanset om du spiller subtilt eller højt ,-  og ENDNU vigtigere, – uanset musikgenren!   Jeg lagde især mærke til, hvor engagerende mange numre, jeg normalt ville springe over på mine SB-R1-højttalere var.    Med NS-5000- og 5000-seriens forstærkerkombo er resultatet en masse fodtramp og musikalsk nydelse. Ordet der hele tiden poppede op i mit hovede var  “harmonisk lyd”.   

Ordet der hele tiden poppede op i mit hovede var  “harmonisk lyd”.   

Jeg prøvede også at drive NS-5000 højttalerne med de Nuprime Evolution One forstærkere jeg tidligere har testet.   Det tog fra den harmoniske oplevelse og klædte ikke NS-5000.  Igen sidder jeg tilbage med det indtryk, at højttalerne er tunet med M5000 forstærkeren i tankerne.


Da jeg bringer lytteholdets aktive studieteknikker Tim Harris ind med hans mere “arbejds-tekniske” analytiske lyttestil, finder han at den åbne mellemtone lidt distraherende efter første gennemlytning.  

Mellemtonens ekstra “presence”, vil for de fleste lyttere blive oversat som klarhed, især når man spiller ved lavere lydstyrke. Dette boost kan dog godt blive for meget, når det bruges sammen med Nuprime-forstærkerne, og det var genstand for en masse A/B-lytning for at afgøre, om vi kunne lide det eller ej. Jeg fandt ud af, at jeg tilpassede mig det ret hurtigt, og det tjente meget musik rigtig godt, især ved lavere lydstyrke, hvor de fleste lytter det meste af tiden. Lydteknikeren Tim fandt, at den ekstra tilstedeværelse var distraherende, når han A/B sammenlignede med den dyrere og større SB-R1. Jeg er kun delvist enig… med visse numre fra lytteholdets “sonic snacks playliste” (som du finder her)  i tankerne.


Så lad os… Samurai showdown: NS-5000 vs SB-R1


Så lad os udforske lytte sessionerne lidt mere i dybden med fokus på sammenligningen. 

Det har været en del frem og tilbage over en længere periode, da NS-5000’erne præsterer ret forskelligt alt efter placering. En masse lyttetid gik med at sammenligne NS-5000 med de nu udgåede Technics SB-R1 højttalere (testet her)  og Yamaha NS-3000 2-vejs bookshelf højttalerne.  Jeg eksperimenterede f.eks meget med placeringen af ​​begge højttalere, hvilket resulterede i meget forskellige oplevelser. Det var nærmest en kamp frem og tilbage mellem to ret forskellige soniske signaturer, hvor NS-5000 i nogle tilfælde kommer ud som den mest underholdende, og andre gange omvendt, hvilket gør det meget svært for mig at være definitiv i min subjektive oplevelse.

“Det var nærmest en kamp frem og tilbage mellem to ret forskellige soniske signaturer, hvor NS-5000 i nogle tilfælde kommer ud som den mest underholdende, og andre gange omvendt”


NS-5000 leverer denne fantastiske mellemtone med vokaler og instrumenter, der lyder ekstremt naturlige og rigtige.  Igen er den optimale oplevelse meget placeringskritisk.  Eksempelvis fandt jeg mig selv tættere og tættere på NS-5000 med ørerne i den perfekte højde for den mest sammenhængende lyd. Med SB-R1 har du en meget jævn spredning af lyden, der er afbalanceret over et meget større lytteområde, men også et meget stramt, millimeter præcist “super-sweetspot” for det største, mest præcise stereoperspektiv.

Denne opstilling var den mest brugte i sammenligningen af NS-5000 og SB-R1, hvor højttalerne får lov til at bytte plads med jævne mellemrum.

NS-5000 er ikke i stand til at levere en så stor soundstage som SB-R1`erne, men det må forventes, givet det traditionelle design på NS-5000.  Med lidt eksperimenter og lidt toe-in, hvor jeg sad tættere på NS-5000, fik jeg et meget flot og engagerende lydbillede, selvom det ikke kan matche størrelsen og instrument adskillelsen i ​​lydbilledet præsenteret af SB-R1’erne.


For mig er NS-5000 dog er virkelig en behagelig all-round oplevelse. Det er en højttaler, der bare voksede og voksede på mig,-  og jeg tror, ​​at mange lyttere vil finde den ekstra presence meget tilfredsstillende på afspilnings niveauer i den virkelige verden. Mellemtonen opleves aldrig hård eller skarp.  For mig er der snarere tale om, at det højttalerne gør exceptionelt godt, bliver “sendt på paradeopvisning”. 

Mellemtonen opleves aldrig hård eller skarp.  For mig er der snarere tale om, at det højttalerne gør exceptionelt godt, bliver “sendt på paradeopvisning”. 


Jo længere jeg lyttede, jo mere satte jeg pris på, hvor godt det er.  Technics tilbyder nok flere detaljer i den  øvre basgengivelse går endnu længere ned i den allerdybeste bas, men det sker på bekostning af “punch”.  Stramme bastrommer lyder meget forskelligt på disse to højttalere, og det bliver meget tydeligt, når man f.eks lytter til et nummer som Steely Dans “Hey Nineteen” fra Gaucho-albummet (find den på playlisten her), hvor præsentationen for mig faktisk er langt mere engagerende på NS-5000.

Kort sagt, det er et godt eksempel på, hvorfor lyd ER så interessant. To gode højttalere med samme mål, kan have meget forskellig tonalitet og prioriteter i den oplevede gengivelse.


Når det er sagt, er SB-R1 i stand til at skabe seriøs gåsehud, når det kommer til hyperrealistisk gengivelse af akustiske instrumenter og lydmæssigt perfekte optagelser i stor skala.  Tim blev ramt af en “øreorgasme” tilsat med overdådige mængder gåsehud hvor han glemte alt om analytisk lytning og sank ned i bare at nyde den fantastiske 2L indspilning af Kyrie (find den på playlisten) med trondheim solisterne. SB-R1 klarer klarer sig faktisk også godt med store frodige electronica-numre, – men når man smider DR. DREs  2001 efter dem, “overtænker” de musikken, – og det går igen med masser af tidens pop og rock hvor det fjerner noget af den musikalske nydelse, ved at være “lige i dit fjæs” med alle tidens ufuldkommenheder.

Balance! 


Det er lige her jeg synes, NS-5000 viser en “nydelses balance” der er ret vanedannende, uanset indholdet. De “overtænker” ikke musikken, men har en dejlig, tør, fast, slagkraftig lyd med en suveræn, silkeblød, – aldrig aggressiv top-end med en mellemtone klarhed og naturlighed, jeg sjældent har hørt bedre. Selve mellemtonen er meget detaljeret, måske endda bedre og endnu mere naturlig end SB-R1, men på bekostning af, hvad jeg vil kalde instrument adskillelse og risikoen for for meget tilstedeværelse i mellemtonen, hvis de ikke placeres rigtigt og kombineres med det rigtige gear.

  Det grundlæggende tilbagevendende indtryk af NS-5000 i kombination med C-5000 & M-5000 er lækkerhed unden overdreven farve eller ubehagelige “kanter” af nogen art, aldrig analytiske eller for tekniske. Dog kan mellemtonen godt virke lidt for “fremad” på visse indspilninger. 

  Selvom NS-5000 ikke ligefrem er lavt spillende, er det ikke den allerstørste skala man får når det kommer til at gengive store dynamiske optagelser eller EDM på vindueraslende “autentiske” niveauer. Dette kan også skyldes M-5000-forstærkeren, som jeg fandt en smule undermotoriseret i de ekstreme tilfælde, hvor jeg godt kunne bruge 3-6 dB ekstra headroom med NS-5000.  For alle, der bor i en lejlighed eller kun lytter til rock og pop, vil dette dog aldrig kunne være være et problem, med mindre at man lytter meget langt væk fra højttalerne. 

Det kan dog ikke tages fra NS-5000, at der er tale om en højttaler, der klarer sig suverænt med alt fra klassisk,  jazz, hiphop, EDM og pop. Bare kom med det, og NS-5000 vil levere fantastisk musik.

der er tale om en højttaler, der klarer sig suverænt med alt fra klassisk,  jazz, hiphop, EDM og pop. Bare kom med det, og NS-5000 vil levere fantastisk musik.”

 

M-5000 effektforstærker vs. Nuprime Evo One.


Når man kombinerer M-5000-forstærkeren med SB-R1 i stedet for med Nuprime Evo One, – er resultatet en smule mindre lydbillede og mere varme, som jeg faktisk ikke foretrak med Technics-højttalerne. Dynamikken var ikke så hurtig, mindre “overvældende”,  – hvilket måske ikke er en dårlig ting, – for nogle, min kone for eksempel, – foretrækkes dette frem for den “hyperrealisme”, som jeg personligt elsker. M-5000 får SB-R1 til at lyde “federe” og mindre “snobbede” i forhold til rock and roll,  – men altså også langsommere og med lidt mindre autoritet.

Jeg kan dog virkelig godt lide den generelle tonalitet af M-5000 forstærkeren. Det lyder venlig, og har nok muskler til at mindre følsomme højttalere stadig kan danse.

M-5000 får SB-R1 til at lyde “federe” og mindre “snobbede” i forhold til rock and roll”


Konklusion:


Yamaha 5000-serien tager os på overbevisende vis tilbage til de mere simple (og bedre) dage med analog HIFI.  Den hylder fortiden i det visuelle, – og leverer teknisk, hvad man kun kunne drømme om i halvfjerdserne med sin moderne konstruktion, computer assisterede design og brug af moderne højteknologiske materialer. Yamaha har fundet en fantastisk musikalsk balance, der er ret vanedannende –  og fik mig til at gå længere og bredere ind i mit musikalske repertoire end nogensinde før, hvilket får mig til at konkludere at den musikalske mission i den grad er lykkedes.   For der serveres musikglæde i spandevis med dette system. 


Komponenterne ser og føles yderst tilfredsstillende og langtidsholdbare generelt, men jeg ville personligt elske at se andre finish muligheder end den sorte lak her på EU-markedet.

Det er et system til manden i hans bedste alder, der gerne vil være lidt god ved sig selv og nyde glæden ved at eje produkter i denne kvalitetsklasse.  Det kommer naturligvis med en pris man også skal have råd til, men 5000 serien kan meget vel være det eneste anlæg man behøver for resten af livet, og det er komponenter der ikke har nogen indbygget teknologisk udløbsdato, hvilket jeg også synes bidrager til at retfærdiggøre en større investering, –  og det er sjældent man kan sige det om forbrugerelektronik!

det er komponenter der ikke har nogen indbygget teknologisk udløbsdato”

“Prisvenligere” alternativer

Så hvad nu hvis 5000-systemet bare afstraffer din pengepung, eller du bare ikke er klar på at skifte Audien ud med en Citroen C1 for at få råd?

Heldigvis har Yamaha også en lidt mindre “High rolling” familie, der leverer 80% af oplevelsen,  som jeg “tilfældigvis” også havde chance for at sammenligne under præcist de samme forhold.

For 47.000 kroner kan man få den integrerede Yamaha S-3200 forstærker, der tilbyder den samme filosofi og overbevisende musikalske præstation i en integreret pakke med lidt færre funktioner. 

A-S3200 byder næsten på de samme faciliteter som 5000 serie sættet.

Der er også den 2 vejs NS-3000 højttaler inklusive stativer til knap 41.000 kr, som jeg fandt mindede mig lidt om den tørre lyd fra den verdensberømte NS-10 studiemonitor, men mere sofistikeret og med bedre opløsning og stereoperspektiv.

Interessant nok, har jeg læst anmeldelser, der hævder, at NS-3000 lyder som NS-5000, men med mindre bas.  Intet kan dog være længere fra min erfaring hvor jeg har kunnet sammenligne dem side om side. NS-3000 står stolt helt for sig selv,  og tilbyder reelt endnu bedre stereoperspektiv, men tænk ikke på dem som et par “mini NS-5000”, når det kommer til subjektiv kraft og den der fascinerende mellemtone lækkerhed. 

 

Min oplevelse bekræfter endnu engang for mig, at der er INTET der erstatter at prøve tingene selv, hjemme i stuen.  Enhver god forhandler af HIFI i denne ende, bør kunne tilbyde at du kan lytte hos dig selv i en fornuftig prøveperiode på det jeg kalder “anden date”. 

“Min oplevelse bekræfter endnu engang for mig, at der er INTET der erstatter at prøve tingene selv”


Tak til Yamaha Scandinavia & TopSound for lån af review eksemplarerne!

Mere info: Besøg Yamaha (link til 5000 serien)  

Video Review (på engelsk):


Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side.  Yderligere er han stifter eller medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche, og arbejder i dag som uafhængig rådgivende konsulent og “youtuber” med kanalen “Stjernholm Reviews”.

På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er,  at hvis det lyder rigtigt, så ER det rigtigt.

Mortens forskellige lyd-eventyr kan også følges sjatvis på instagram profilen stjernholmreviews 

Denne artikel er en del af serien: HIFI Stortest

Denne artikel er en del af serien: High-end HIFI

Denne artikel er en del af serien: premium højttaler

Yamaha 5000 Series HIFI

8.2

Stjernholm Review Points

8.2/10

Plus

  • Vidunderlig harmonisk lyd med masser af finesse!
  • Lækker daglig brug
  • Ingen “digital stress”
  • Lækker byggekvalitet der holder!
  • Ejerglæde
  • Value

Minus

  • Underlig mute funktion på C-5000
  • Ingen mono knap på C-5000
  • Manglende afspiller/DAC, der er værdig til systemet
  • Kunne godt bruge lidt mere power i M-5000
  • Pianolak ikke specielt OCD venlig
  • Savner støvlåg til GT-5000
  • NS-5000 er ret placerings kritisk
Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.