Forside * Featured

STORTEST: 10 Integrerede HIFI-forstærkere – DEL 1

-
Tower of power – 10 integrerede forstærkere i den gode ende. Hver af disse kan være center-piece i et fedt anlæg. Samlet vægt ca. 150 kilo….. (ja, det betyder at der står 125KG oven på den stakkels Denon nederst, hvilket denne alfa-han klarer fint… ingen forstærkere kom til skade under testen! 🙂

Test af 10 forstærkere er selvsagt omfattende, og artiklen er derfor blevet delt op i 5 dele:

DEL 1: (denne del!) Introduktion, de 10 deltagere, test metode, sammenligningsgrundlag, opsætning, lyttepanel, musik m.m
DEL 2: De 100% analoge
DEL 3: Brobyggerne / De analoge / digitale
DEL 4: “Den nye skole” – DSP drevne, digitale forstærkere.
DEL 5: Opsummering, erfaringer, oversigter

Den integrerede forstærker er det centrale midtpunkt i ethvert fedt anlæg

For alle, der kunne tænke sig fed lyd i hjemmet fra et rigtigt HIFI anlæg, er forstærkeren den centrale komponent der binder det hele sammen.

Annonce:

På recordere.dk satte vi os derfor for at gøre det som ingen andre har gjort i flere årtier, – nemlig at samle et stort felt af nogle af de bedste integrerede forstærkere i prisklassen 20 til 30.000 kr. (nogle lidt dyrere, andre lidt billigere), og videregive vores oplevelser til den fremmelige musikentusiast, – nemlig dig.

Hvorfor prisklassen 20-30.000?

Vi har valgt denne prisklasse, fordi der her er mange gode forstærkere med vidt forskellige evner, i skyhøj kvalitet. Vi mener at en seriøs investering, fortjener en seriøs forbruger oplysning 😊.

Målet er at pege dig i den rigtige retning

Målet med stor testen er ikke at kåre en decideret “vinder”, derimod er det at beskrive deres særlige muligheder, “quirks” og klangmæssige profil, sammen med en subjektiv lytte vurdering, der kan give dig en bedre ide om, hvad der kunne være den rette musikalske “partner” for dig til dit brug, i din sammenhæng.

Testens forstærkere:

De læsere der følger stjernholmreviews på instagram har fulgt med i, at testens deltagere løbende ankommet over et par måneders tid. Jeg har derfor haft lejlighed til at lytte og gøre mig bekendt med dem over en længere periode.

Enkelte forstærkere vi ønskede til test, har ikke kunnet fremskaffes til tiden p.g.a corona.

Deltagerfeltet vi er endt med ser derfor således ud (klik på hyperlinks for at se dem hos de respektive producenter)

“Enkelte forstærkere vi ønskede til test, har ikke kunnet fremskaffes til tiden p.g.a corona”

Testens 10 deltagere:

# Mærke / Model (link til producent) Land Opgivet

effekt

i 4 ohm

vægt, kilo Pris
1 Denon PMA-2500NE Japan 160 25 17.990
2 Technics SU-G700 Japan 140 13,4 18.999
3 Rotel RA-1592 Japan 200 16,8 19.749
4 Arcam SA30 UK 220 12 19.995
5 Hegel H190 Norge 250 13,6 24.995
6 Marantz KI Ruby Japan 200 15,7 32.999
7 Naim Nait XS-3 UK 100 8,5 22.900
8 Rega Aethos UK 156 (6 ohm) 17,5 29.995
9 Parasound HINT 6 USA 270 15 26.995
10 Lyngdorf TDAI-2170 Danmark 170 8 19.999
R Technics SU+SE-R1 Japan 300 70 194.000

Store forskelle i muligheder og oplevelse.

Vi kan med det samme konstatere, at man får hvad man betaler for,  når man rykker op i denne prisklasse. Kvaliteten er høj, og det samme gælder lyd oplevelserne, der dog (heldigvis!) har meget forskellige personligheder. De store forskelle finder man i filosofierne og bestykningen af muligheder og funktioner.

“Kvaliteten er høj, og det samme gælder lyd oplevelserne”

Design filosofierne har vi delt op i 3 kategorier:

  1. 100% analog – Analog fra inderst til yderst. Den “gamle skole”
  2. Analoge “brobyggere” med indbyggede DAC og måske netværks/streaming muligheder.
  3. Hvad vi kunne kalde den “nye skole”, – med DSP drevne, digitale forstærkere med eller uden streaming muligheder indbygget og/eller forskellige DSP funktioner som f.eks rum korrektion. Vores sammenlignings reference tilhører også denne kategori.

For at gøre det nemmere at overskue, klumper vi dem sammen på denne måde:

100% analog Brobyggerne DSP/Digitale
Naim Nait XS-3 Denon PMA-2500NE Technics SU-G700
Rega Atheos Hegel H190 Lyngdorf TDAI-2170
Marantz Ki Ruby Parasound HINT 6 Arcam SA-30
Rotel RP-1592 Technics Reference Class System
Den 100% analoge og meget forskellige klasse i testen: Naim, Rega, Marantz

Værd at fremhæve, særlige særheder, lydprofil, medaljer m.v.

For hver forstærker fremhæver vi særlige features eller unikke egenskaber for den pågældende forstærker. Vi beskriver også de “særlige særheder” og den oplevede lydprofil. Til sidst uddeler vi underholdende priser og medaljer i forskellige kreative kategorier 😜.

“Til sidst uddeler vi underholdende priser og medaljer i forskellige kreative kategorier 😜”

Valg af højttalere

For at udfordre forstærkerne og afsløre deres evner bedst muligt, – så spænder vi dem bagved et par rigtig vel-opløste reference højttalere, der er i en klasse man nok ikke normalt ville parre med en 25.000 kroners integreret forstærker (dermed ikke sagt at man ikke kan!), nemlig de relativt ukendte Technics SB-R1 til kr. 160.000 for et sæt. Her har vi også mulighed for at sammenligne deltagernes evner med Technics R1 reference forstærker sættet, (som vi blot omtaler som “referencen”) der er i den tungere ende af prisskalaen til DKK 194.000 samlet (læs vores store test af Reference Class R1 systemet her!).

Vi sammenligner de 10 integrerede forstærkerne op i mod det 10 gange dyrere Technics “state of the digital art” Reference Class forstærkersæt.

Opstilling

Vi sidder placeret tæt på de store højttalere, så rummet har en mindre indvirkning på den direkte lyd, hvilket giver en meget detaljeret, fokuseret og lidt “mastering suite” agtig “præcisions lyd”, hvor vi nemt spotter forskellene. Dette er ret perfekt til at vurdere de mange forskellige forstærkeres soniske kvaliteter på en konsistent og afslørende måde.

“Dette er ret perfekt til at vurdere de mange forskellige forstærkeres soniske kvaliteter på en konsistent og afslørende måde”

Karsten har indtaget hans særlige master-lytteposition foran de store R1 højttalere, her i gang med Naim Nait X3
Technics R1 respons fra højre kanal i rummet til jer nerds 😉 Bemærk den detekterede “range”, fra 16 til 23 KhZ der vidst er så langt som dirac forstærkeren kunne følge med 🙂

System nummer 2 – JBL L100 CLASSIC

Det andet system er nyfortolkningen af de klassiske JBL L100 højttalere. Det er en højttaler der bør kunne gøre alle HIFI entusiaster i deres bedste alder lidt bløde i knæene. I JBLs nyfortolkning har man bevaret det “ikoniske” design men opdateret alle enheder, delefiltre m.v. for en unik lyd oplevelse der er umiskendelig klassisk oldschool JBL, men i en mere kompetent og raffineret udgave. Lyden er tør og til den slanke side som de er placeret i rummet. Perspektivet et helt forrygende når de er placeret på JBLs gulvstandere og trukket lidt ud fra bagvæggen. Disse er i en prisklasse, der vel sagtens kunne tænkes som partnere for de integrerede forstærkere i testen.

Passende opsætning for et par JBL L100 Classic, med rygertæppe og det hele. M&K S-300 med X12 subs i baggrunden
Nerd guf: JBL L100 respons i rummet

Hovedtelefoner:

Til test af hovedtelefon udgange benytter vi (hvor muligt) et sæt Sennheiser HD800 hovedtelefoner. De forstærkere der kun har et mini jack output har vi undladt at teste.  Som hovedtelefon forstærker og DAC sammenligning bruger vi Sennheiser HDVD800 der både har direkte analoge inputs i balanceret og ubalanceret format og egen DAC med balanceret analogt output.

Testens højttalere:

Model (klik for mere info) DKK pris / sæt ohm følsomhed (1W/1m) frekvensområde
Technics SU-R1 160.000.- 4 88dB@1m 28 Hz – 90 kHz (-10 dB)
JBL L100 Classic incl gulvstandere   38.185.- 4 90dB@1m 40 Hz-40kHz (-6 db)

Kilder & tilslutning

Forstærkerne der testes på R1 tilsluttes SU-R1 i referencesystemet, der har isolerede digitale inputs, jitter removal, og meget vellydende AD/DA (tidligere testet her). Det er også muligt for os at lytte til et pre amp output fra en forstærker og bruge SE-R1 som effektforstærker via dens analoge inputs.

Vores kilde er en Cocktail audio X45 streamer (tidligere testet her) der er tilsluttet Technics referencen med USB audio via et nordost Valhalla 2 USB kabel. Technics SU-R1 kommer på den måde til effektivt at fungere som vores signal distribution og DAC, da den har fixede digitale og analoge outputs i alle formater i absolut reference kvalitet. Alle forstærkerne får således det samme signal fra samme kilde, uanset om de bruger digitale, analoge, balancerede eller ubalancerede inputs. Det eneste vi behøver at flytte på, er altså stort set bare højttalerkablerne når vi skal sammenligne med referencen.

“Alle forstærkerne får således det samme signal fra samme kilde, uanset om de bruger digitale, analoge, balancerede eller ubalancerede inputs”

Jack i gang med det hårde lyttearbejde. Den “digitale” bunke til højre og den mere “analoge” bunke til venstre.  Vis billedet til din kone, hvis hun brokker sig over dit gear i stuen! 😄

Herunder en hurtig grafisk repræsentation af signal-flowet på R1 opstillingen:

SU-R1 bagpanel. Bemærk alle outputs er fast niveau.

RIAA inputs:

De forstærkere der har en indbygget RIAA tester vi med den trofaste Technics SL-1200GAE pladespiller (kr. 32.995, testet her) med Ortofon 2M Black MM pickup (kr. 4.475) monteret.

Til vurdering af RIAA inputs har jeg benyttet Sennheiser HDVD800 hovedtelefon forstærkeren tilsluttet analogt eller digitalt til de pågældende forstærkeres “record out”, i kombination med forstærkernes indbyggede hovedtelefon udgange hvis de havde en.  Vi har selvfølgelig også lyttet til vinyl som en del af den generelle lytning på de forstærkere der havde indbyggede RIAA forstærkere.

“Vi har selvfølgelig også lyttet til vinyl som en del af den generelle lytning på de forstærkere der havde indbyggede RIAA forstærkere.”

Denon PMA-2500NE og en original pressing Sct. Peppers… det er godt!

JBL L100 Classic setup

Med JBL L100 højttalerne er setuppet lidt mere jordnært prismæssigt. Rummet volder måske lidt problemer, og de store JBL højttalere lyder noget “bas-astmatiske”. Vokaler og det utroligt dybe stereo perspektiv lyder dog overbevisende, så vi beslutter at lade lidt DSP komme til hjælp fra ROONs DSP modul, hvor vi løfter bassen et par db fra 120 hz og ned med et low shelf filter. Alternativet er at prøve at bruge decideret rumkorrektion, hvilket kun er muligt med de to digitale deltagere Arcam SA-30 og Lyngdorf TDAI-2170.

“Alternativet er at prøve at bruge decideret rumkorrektion, hvilket kun er muligt med de to digitale deltagere Arcam SA-30 og Lyngdorf TDAI-2170.”

Da den Bluesound Node 2 streamer vi bruger som Roon end-point i dette setup, har nogle mildest talt elendige analoge outputs, benyttes Sennheiser HDVD800 som DAC for de forstærkere der IKKE selv har digitale inputs.

Vi benytter også en Marantz 7001KI SACD afspiller i dette setup, da Karsten oprigtigt mener at alt andet end CD er djævelens værk! 😄.

JBL setup opstilling signal flow:

Kabler:

Til testen benytter vi Nordost Valhalla 2, Heimdal, TYR og ODIN kabler venligst udlånt af distributøren, men vi bruger også helt almindelige dødelige 2.5 / 3.5mm højttaler, RCA og strømkabler.

ODIN XLR kabler, det er kraftige sager!

Strøm:

Strømmen til R1 opstillingen er taget direkte fra væggen med JORD ført over i en Nordost QS8 strømskinne, hvorfra næsten alt udstyr i R1 setuppet er tilsluttet med Nordost ODIN strømkabler med Shukostik, Reference sættet bruges dog sammen med de medfølgende standard AC kabler der er specielt udformet. Strøm til L100 setuppet kommer via en stor Furman power conditioner.

Reality Check / sammenlignings referencer:

Som sammenlignings reference, benytter vi Technics Reference Class R1 forstærker sættet.

Den menneskelige (øre) faktor: Lytte Panelet!

Lyttepanelet består af:

Karsten M, Mangeårig musik & HIFI entusiast med bred smag og +52 systemer bag sig. Skifter HIFI som andre mennesker skifter underbukser. Fik sin første CD afspiller i 1984, og har udelukkende brugt CD siden 1986, hvor han solgte sin pladespiller 😜.  Lytter stadig KUN til CD, for “alt andet er jo en forbipasserende dille, og man kan jo brænde det musik man vil høre, i den rækkefølge man vil høre det – og tilmed i den bedste kvalitet”. Karsten har en bred musiksmag der spænder vidt.  Er ikke specielt teknisk og derfor 100% tunet til subjektiv lytning.

Jack J, byggede sit 4-vejs dipole Linkwitz Orion system og lyttede til bit-perfect musik på sine Stax hovedtelefoner for 10 år siden, men finder i dag stor fornøjelse i den centralkomprimerede musik+film verden, simpelt afviklet fra et Apple TV 4K og én remote, da frygten for sine børns Nutella-fingre i hans Seas diskanter overgik nydelsen ved de få lytte sessioner der med tiden blev mulighed for..  Jack er “læser-specs-FØR-han-lytter-typen”, og var allerede lidt halv mopset over at det ikke var en niveau-korrigeret Dobbelt ABX test med remote skift, –  og indrømmer da også at han måske ikke lyttet “med hele kroppen” på samme måde som Karsten og Morten i denne test.  Er iøvrigt Parasound fanboy siden han som spæd fik foræret sådan en for veludført loddearbejde 😜.

“Jack er “læser-specs-FØR-han-lytter-typen”, og var allerede lidt halv mopset over at det ikke var en niveau-korrigeret Dobbelt ABX test med remote skift”

Jack, knipset 2 sekunder efter at nogen sagde “digital room EQ”.

Morten Stjernholm, HIFI redaktør på recordere, der fra tidlig teenage-hood arbejdede hårdt som avisbud og DJ,  udelukkende motiveret af muligheden for at købe musikudstyr og HIFI for de hårdt tjente penge. Levede og åndede HIFI i de unge år, arbejdede og blev salgs uddannet i en radiobutik for derefter udelukkende at interessere sig for professionelt audio og video studie udstyr i 20 år.   Efter børnene er flyttet hjemmefra,  er HIFI lytning igen blusset op med interessen for inspirerende reproduktion af lyd i hjemmet. Morten har en grundlæggende forståelse for teknikken, der er drevet af hvad teknikken kan gøre for os, og ikke så meget teknikken i sig selv, hvilket er en filosofi der går igen i hans professionelle virke.  Se også fakta boks nederst i artiklen for mere info.

Hvorfor være ude og score damer i sommerferien, når man kan bruge hele ferien til at nørde igennem en masse HIFI blade og drømme? Morten til venstre, nørde ven  Michael (der i øvrigt var stor John Mogensen fan) til højre, 1986.

Det er Morten der har tilbragt mest tid med alle forstærkerne, som der individuelt er blevet lyttet på i dagevis, og sammenlignet DACs, vurderet RIAA indgange og hovedtelefon outputs.

Herefter er Karsten og Jack bragt ind og har tilbragt en lille dag hver med at lytte til de 10 forstærkere i deres eget tempo på R1 opstillingen med deres egen musik, – og har afgivet deres lytteindtryk uafhængigt af hinanden. Har vi været meget uenige, fremgår det i beskrivelsen af hver forstærker.

HUSK! Vores lytteindtryk er ikke det samme som dine egne!

Lytteindtrykkene er i sagens natur lyttepanelets subjektive oplevelser i den pågældende rum, med den valgte højttalerplacering og med varierende fokus. (for Jacks vedkommende ofte meget korte lytte perioder, for Mortens vedkommende hele dage med hver forstærker). Din personlige oplevelse i din egen stue kan være en ganske anden. Vi mener dog at metoden vi bruger her, giver en repræsentativ ide om forstærkerens soniske karakter, og er sammenlignelige i forhold til andre tests vi har lavet.

Glem næsten alt om WATT… næsten!

Producenternes WATT opgivelser skal tages med et gran salt, da der (stadig) er mange forskellige målemetoder. Vi har listet forstærkerne med deres oplyste effekt i 4 ohm, men det har ikke meget at sige i virkelighedens verden. Husk at en forøgning af lydtrykket på 3dB kræver en fordobling af effekten. Har du brug for at kunne spille meget højt, i et stort rum, eller sidder du meget langt fra højttalerne, så gør en lille smule mere eller mindre effekt altså næsten ingen forskel i praksis. Vil du spille meget højt, er det faktisk vigtigere at kigge på højttalernes følsomhed, der typisk beskriver hvor højt de spiller med 1 watt input.

Musik kvalitet

Musikken er en blanding af High-res audio (CD, DSD og 24 bit 96KHz eller bedre), vinyl, musik fra TIDAL i både FLAC og MQA formater.

Vi benytter kun til airplay, spotify og DNLA for at teste funktionaliteterne hvis forstærkeren har det indbygget.

Hør en del af musikken vi lyttede til!

En del musikken har vi samlet i en spotify playliste, til de af jer, der synes det er sjovt at lytte med. Desværre er det ikke altid de helt rigtige versioner af numrene der er på Spotify, og en overraskende stor del, er slet ikke tilgængeligt!   Med anlæg i denne kvalitet, er forskellen i mellem komprimeret Spotify audio og ukomprimeret high-res musik og CD vitterlig tydelig, og kan mærkes helt ind i sjælen.

UPDATE: TIDAL PLAYLISTE!

DERFOR… har vores læser Gert Sterner fra Odense, har lavet en Tidal udgave af playlisten, der kan ses her.  TAK TIL GERT!

Der er primært brugt ROON (testet her) som afspiller via Cocktail Audio X45, sammen med CD og highres filer der ligger på selve X45. Karsten lytter helst kun på CD, så her har vi brugt en Marantz SA7001KI tilsluttet med COAX til SU-R1 som alternativ kilde.

 

Med alt det grundlæggende på plads, kan vi endelig gå i gang med det som det hele handler om:  NYDELSE AF OPTAGET MUSIK, realistisk gengivet i hjemmet, også kendt som HIFI.

 

Fortsættes!….

Fortsættes i DEL 2 (KLIK HER!), hvor vi først fokuserer på de Oldschool analoge forstærkere blandt test deltagerne!

 

Morten Stjernholm er inkarneret film & musik elsker, og har 30 års erfaring fra den professionelle audio/video industri, både på den skabende og den tekniske side.  Yderligere er han stifter og medstifter af flere virksomheder i den professionelle AV branche. 

På recordere.dk anmelder han især det tungere HIFI og surround. Hans grundfilosofi er,  at hvis det lyder rigtigt, så ER det jo rigtigt.

Mortens forskellige lyd-eventyr kan følges på instagram profilen stjernholmreviews

Denne artikel er en del af serien: HIFI Stortest

Denne artikel er en del af serien: premium HIFI

Denne artikel er en del af serien: Premium HIFI Forstærkere

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.